Apple се радваше на лукса да диктува основните правила в своята мобилна екосистема повече от десетилетие. Става все по-ясно, че това безвремие няма да продължи дълго. Първият гръм в „ябълковия“ рай го положи Epic Games със спора покрай микротрансакциите в тяхната хитова игра Fortnite. Той бързо прерасна в истинска война, която също толкова скоростно се пренесе в съда.
Първите резултати вече излизат и те са доста нюансирани. От една страна те признават, че Apple не злоупотребява с монополно положение, но прилага някои подобни тактики. От друга, все пак задължава технологичния гигант да отвори своята екосистема за алтернативни плащания в САЩ и Южна Корея. В първата държава, това става с решение на съда, а във втората – след приемането на нов дигитален закон. От трета, Epic Games все пак е нарушила условията за ползване на iOS и ще трябва да плати на Apple всички дължими комисионни.
Цялата съдебна война между двете компании изкара на показ някои интересни детайли за практиката им. Решенията сега, може да имат по-дълготрайни последици. Най-вече относно начина по който са структурирани мобилните екосистеми. Защото едно решение свързано с Apple и iOS почти сигурно ще трябва да се приложи и за Android и Google Play. Причината е, че се ползват доста сходни бизнес модели.
Отварянето за плащания
Районният съд на Северна Калифорния постанови, че Apple трябва да позволи на разработчиците да предлагат алтернативни системи за разплащания. По този начин се стимулира конкуренцията и се дава избор на потребителите. Решението трябва да влезе в сила в рамките на 90 дни или в началото на декември, освен ако не бъде обжалвано от по-висшестоящ съд в САЩ.
Южна Корея от своя страна вкара закон, с който задължава големите мобилни платформи да отворят своите екосистеми за алтернативни системи за разплащания. Той е приет в края на август и трябва само да бъде одобрен от президента на страната, за да влезе в сила. С тези мерки от САЩ и Южна Корея е много възможно и други държави да предприемат подобни действия за регулиране на мобилните платформи.
Отварянето на iOS и Android за алтернативни разплащателни системи е фундаментално за бизнес модела на Apple и Google. Двата технологични гигант разчитат на 30% комисионна от всички приходи, които разработчиците формират чрез техните платформи. Точният паричен поток може да се следи най-прецизно и надеждно само ако се контролира разплащателната система. Ако той попадне изцяло в ръцете на разработчиците, Apple и Google много по-трудно ще могат да докажат какви пари генерират те през приложенията си и съответно какви суми да изисква от тях за това.
Първопричината на Epic да започне своя поход срещу политиките на iOS е водена от идеята, че 30% е прекалено висока ставка. Предвид факта, че Apple има пълен контрол над всичко, те нямат никакви лостове за влияние, за да се опитат да я намалят. Epic правят това и с Google, но битката между разработчика и „ябълковата“ компания излиза повече на преден план в медиите.
Пирова победа
Отварянето на екосистемите би трябва да е победа за първата, но тя се оказва пирова. В отделно решение на Районния съд на Северна Калифорния се посочва, че Epic не спазва договора си с Apple след като интегрира собствена разплащателна система, като не плаща 30% комисионна от приходите генерирани през нея. Поради, което разработчикът дължи на технологичния гигант сумата от 3.5 млн. долара.
Това означава, че собствениците на приложения могат да сложат собствена разплащателна система, но таксата от 30% от приходите, която взима Apple остава в сила. Тоест, реално нищо не се променя, освен, че технологичният гигант сега по-трудно ще може да събира тези пари, ако разработчиците решат да не дават точни отчети на финансовия поток. При спор обаче, засега съдът явно ще заеме страната на Apple.
Монополист ли е Apple
Има и друго важно решение на Районния съд в Северна Калифорния. В подробните си аргументи, съдията отхвърля тезите на Apple и Epic, че екосистемата и самия магазин за приложения са в центъра на спора. „Обхватът на пазара в спора са дигиталните гейминг трансакции, а не гейминга като цяло, нито операционната система на Apple свързана с магазина App Store“, пише съдийката Гонзалес Роджърс в пълното решение по делото.
Това е от ключово значение – защото решението на съда ще обхваща разплащателните методи само в мобилните игри. За останалите приложения ще трябва да се води друго дело или настоящият казус да бъде прехвърлен на по-висша инстанция. Също така, съдия Гонзалес определя, че практиката не обхваща iOS и App Store като цяло.
По този начин, тя заключва, че „съдът не може да определи с пълна точност дали Apple е монополист в рамките на федералните или щатски закони“. Тя все пак признава, че делото показва, че технологичният гигант е прилагал някои антимонополни практики.
Бъдещите схватки
Какво означава всичко това? Няколко неща, които са от значение, както за Apple, така и за Epic. Ако трябва да обобщим съдебната битка в САЩ засега тя се развива по следния начин:
- Apple не е монополист със своя iOS и App Store, но прилага някои монополни тактики
- Технологичният гигант трябва да позволи да се интегрират алтернативни плащания, но само при мобилните игри
- Независимо от платежната платформа, таксата от 30% за Apple остава
Засега, нещата изглеждат позитивни за гигантът от Купертино. Но битката между Apple и Epic не е приключила. Тя ще се пренесе по някое време в Европа, като вече разработчикът е подал жалба в Брюксел. Европейският съюз е пословичен със своите регулаторни практики, особено когато става дума за монопол и то технологичен. Няма да е изненада, точно на Стария континент да бъдат предприети по рестриктивни мерки.
Законът в Южна Корея е по-обхватен – като включва не само мобилните игри, но и останалите приложения. Както и не само App Store на Apple, но и Google Play магазина на интернет гиганта. Отделно, подобни антимонополни разследвания или закони може да бъдат предприети и в други ключови пазари. Казусът не е приключен и в САЩ. Той може да се пренесе на по-висока инстанция, с което да се променят много от решенията и тълкуванията на Районния съд в Северна Калифорния. С което ситуацията да се обърне в ущърб на Apple, а впоследствие да обхване и Google.