TikTok прекрачи границата от 1 млрд. активни потребители
Социалната мрежа TikTok обяви, че е преминала границата от 1 млрд. месечни активни потребители (MAU). Това е продиктувано от два фактора – стабилната база китайци, които ползват приложението, но и неговата нарастваща популярност сред младите в западните държави.
Постижението поставя TikTok на седмо място сред най-ползваните социални мрежи в света. Китайското приложение вече повече от година оглавява класациите по най-много сваляния в двата основни онлайна магазина – AppStore и Google Play.
Бърз растеж
TikTok започва своята история като приложение за споделяне на много кратки видеоклипове, най-вече с музикално съдържание. То носи името Musical.ly, което е пуснато през 2014 г. Три години след дебюта му на китайския пазар е закупен от местната компания ByteDance. До момента на придобиването, то разполага с около 200 млн. потребители, основно в Китай. През 2017 г. ByteDance слива своето приложение TikTok, което е пуснато на пазара само година по-рано, с Muscial.ly, като новото решение приема името на първото.
Финализирането на процеса по интеграцията на двете социални мрежи става през 2018 г. Тогава започва и мащабната международна експанзия. Реално през последните две години, са натрупани голяма част от настоящите 1 млрд. месечни активни потребители. TikTok премина границата от 2 млрд. сваляния в края на миналата година, което означава, че всеки втори, който е инсталирал приложението, все още го ползва.
Онлайн феномен
Китайската социална мрежа се смята за сравнително бързонарастваща и дори за онлайн феномен. Instagram например натрупва 1 млрд. активни потребители за 8 години след дебюта му на пазара. При TikTok може да се поспори дали това се постига за 7 или за 4-5 години – в зависимост дали се брои от пускането на Musical.ly или от придобиването от ByteDance.
Във всички случаи, достигането на 1 млрд. месечни активни потребители е голямо постижение за китайската социална мрежа. Това я поставя на седмо място сред социалните мрежи. Към юли 2021 г. на първо място по този показател е Facebook с 2.85 млрд. активни месечни потребители. Челната тройка се допълва от видео платформата YouTube с 2.29 млрд. и чат-решението WhatsApp с 2 млрд. Преди TikTok са още Instagram с 1.38 млрд., Facebook Messenger с 1.3 млрд. и Weixin/WeChat с 1.24 млрд.
Противоречията
TikTok попадна за кратко във фокуса на търговската война между САЩ и Китай в последните месеци на управлението на американския президент Доналд Тръмп. Той заплаши, че китайската социална мрежа трябва да затвори врати в Щатите или да ByteDance да продаде своите операции там на местен технологичен гигант. Сред спряганите варианти бяха Microsoft и Oracle.
Решението на Тръмп беше отменено от новия президент Джо Байдън през лятото на 2020 г. Политиката на новия кабинет във Вашингтон смекчи частично отношението към Китай, но не премахна митническите тарифи или санкциите срещу Huawei, например. Но има достатъчно сигнали, че ще се правят опити за затопляне на отношенията между двете най-големи икономики в света.