- - FIFA може да не даде ексклузивен лиценз на EA за футболни игри
- - Гейм разработчикът държеше тези права от 1993 г. досега
- - EA изгради голяма част от своя бизнес модел около този лиценз
- - От 2022 г. може да има размествания за контрола на най-масовия спорт в гейминга
Футболната поредица FIFA на Electronic Arts (EA) десетилетия наред дефинира как изглеждат подобни спортни симулации в света на гейминга. Тя също така помогна значително за развитието на компанията, включително и в момента е отговорна за не малка част от приходите ѝ. Успехът на франчайзът се крие в името ѝ – през цялото това време тя е единствената напълно лицензирана игра от FIFA.
Това е на път да се промени, след като преговорите за подновяването на договора със световната футболна федерация са в задънена улица. Лицензът на EA изтича през 2022 г. и ако не бъде удължен или сключен нов договор, ще има огромни последици за гейм разработчика. Както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.
Последствията няма да засегнат само EA, но може да се отразят на целия спортен сегмент в гейм индустрията. Защото има голяма вероятност FIFA да не поднови ексклузивния лиценз на разработчика. Което ще доведе до възможността други компании да го получат. Нещо, което не се е случвало от 1993 г. насам, когато за първи път EA прави игра по лиценза на футболната федерация.
Силата на ексклузивитета
Electronic Arts се радваше на комфорта да е единствената компания, която държи пълния лиценз на FIFA. Това ѝ предоставя възможността да пресъздава всички детайли в една футболна симулация. От имената и емблемите на отборите и първенствата, спонсорите, екипите, стадионите. С една дума – всичко. Според самите EA става дума за над 17 хил. футболисти, над 700 отбора, 100 стадиона и над 30 национални първенства. В тях са включени и правата за турнири като Шампионската лига и Лига Европа.
Това предоставя на EA невероятно конкурентно предимство. Те са единствените, които могат да го ползват. Всеки друг, който иска да направи подобна игра (симулатор или мениджър – бел. ред.), трябва да се договаря отделно с всяка регионална федерация и/или клуб или да измисля креативни начини да го заобикаля. Например, създаването на модификации от фенове, които да включат реалните имена и емблеми. Те обаче не могат да се появят от името на разработчика, защото ще бъде нарушение на авторските права.
Тежки преговори
Информацията тръгна от самите EA в началото на октомври, които обявиха, че в момента преразглеждат правата, които притежават от FIFA. Както и, че съществува възможност едноименната игра да бъде преименувана. През 2013 г. беше обявен договор между световната футболна федерация и компанията, който е в сила до 2022 г. Ако лицензът не бъде подновен, игрите FIFA, вече не могат да се казват така.
Според New York Times, проблемът е в самата футболна федерация. За да запази ексклузивните си права, EA е трябвало да заплати по над 1 млрд. долара за всяка година от четиригодишния цикъл на световните първенства. Преговорите са зациклени не само заради парите – FIFA и гейм разработчикът също така са имали противоречия, какво ще включват ексклузивните права.
FIFA търси нови партньори
Точните подробности не са оповестени, нито официално, нито през източници в медиите. Най-вероятно FIFA се опитва да продаде за сумата от 1 млрд. долара на година, само част от правата. Например тези за националните отбори или тези само за определени първенства.
Причината е проста – FIFA иска да „разшири своето геймърско и е-спорт портфолио“. Казано малко конкретно, тя ще търси да предоставя правата за световния футбол на повече от един разработчици. Организацията вече „разговаря с различни партньори, включително гейм студиа, инвеститори и анализатори“. Целта е да се изгради дългосрочна стратегия, която да пренесе по-ефективно футбола в света на игрите.
Ходът на FIFA e доста логичен предвид факта, че по време на пандемията, някои отбори и дори цели първенства решиха да направят паралелни дигитални надпревари. В България например, „Левски“ организира собствен професионален отбор по играта FIFA 21, който да се надпреварва на дигиталния терен. Практиката става все по-разпространена и няма да се учудим ако скоро се направи цялостна паралелна структура по електронни спортове свързана с футбола.
Ударът върху EA
Потенциалната загуба на ексклузивните права може да доведе до сериозни загуби за EA. Компанията ще трябва да ребрандира своята легендарна поредица. Това обаче е най-малкият ѝ проблем. Защото, ексклузивните права правеха игрите от франчайза предпочитан избор за футболните фенове, поради автентичността, която те носят. Тя се постига именно чрез лиценза и постепенното техническо усъвършенстване.
Например Pro Evolution Soccer (който се ребрандира на eFootball) дълги години беше в сянката на FIFA, независимо, че повечето геймъри (включително и автора на статията) я определят като по-добрата футболна симулация. Необходимостта да се инсталират допълнителни модове, за да може да имаш списък с автентични отбори, екипи и играчи е досадна работа.
Дойната крава Ultimate Team
Но ако задълбаем, игрите FIFA утвърдиха EA, като гейм гигантът, който е в момента. Във времето ексклузивността и пускането на заглавие всяка година ѝ генерират огромен паричен ресурс. EA е реализирала 31 млн. копия на FIFA 21 на пазара към края на февруари.
Играта струва между 50 и 60 долара, което грубо може да се сметне, че говорим за между 150 и 180 млн. долара. Предвид факта, че общите продажби на игри в края на фискалната 2020 г. (приключила на 28 февруари 2021 г.) са 1.89 млрд. долара, поредицата измамно изглежда да не е най-печелившата в портфолиото на EA.
Истинските печалби идват от другаде, но те пак са свързани с FIFA. Дойната крава е концепцията Ultimate Team. В него играчите събират легендарни състезатели от различните епохи и формират своя ултимативен отбор, с който мерят сили помежду си.
Уловката е, че дигиталните футболисти се придобиват посредством виртуални карти, подобни на колекционерските картички или албумите с лепенки. А те струват пари, много пари, особено ако искате някой от най-популярните имена като Кристиано Роналдо, Пеле или Марадона.
Ultimate Team e генерирала 29% от всичките приходи за финансовата 2020 г. на EA. Постъпленията за този период са 5.53 млрд. долара, което прави, че концепцията е вкарала в касата на компанията 1.6 млрд. долара. Има едно уточнение – Ultimate Team е интегриран не само във FIFA, но и в Madden NFL и NHL поредиците. Въпреки всичко, EA коментира, че футболната поредица разполага с най-голям дял както в общите продажби на концепцията за монетизация, така и в ръста ѝ.
Последствията
По почти всичко личи, че FIFA няма да предостави ексклузивен лиценз на гейм разработчика. Цената за него нарочно е определена да е висока, за да може футболната централа да започне да предоставя правата на повече от една компания. За EA остава дилемата дали да изпилят печалбите си от поредицата и да запазят ексклузивитет или да рискуват с частичен лиценз. Първият вариант, както споменахме дори не е сигурен, че FIFA ще го разреши.
При вторият отиваме към доста страшен за EA сценарий. Тя ще трябва да ребрандира FIFA, което буквално ще изтрие 28 години история и имидж на франчайза. След което, тя ще трябва да работи на равни или почти равни начела с други разработчици. Това означава, много повече разходи за разработка.
Третото и най-болезнено е, че без лиценза на FIFA, бъдещето на Ultimate Team е поставено на карта. Ако има частични права, концепцията може и да оживее, но в доста по-осакатен вид. Отделно, тя най-вероятно ще бъде изправена пред конкуренция от сходни или дори по-добри механизми. Което означава, че EA може да се лиши от голяма част от тези сладки 1.6 млрд. долара, които Ultimate Теам им генерира всяка година.