Tesla влезе в клуба на компаниите за трилион долара
Производителят на електромобили Tesla влезе в ексклузивния и все още сравнително малък клуб на компаниите, които са с пазарна оценка от 1 трилион долара. Причината е донякъде основателна, въпреки, че може да се поспори дали изцяло цената на акциите на дружеството на Илон Мъск не е надценена преди това.
Това не попречи на технологичния милиардер да изрази своята радост в Twitter. Най-малкото, че по този начин личното богатство на Илон Мъск също се увеличи с 25 млрд. долара за един ден. Към момента на написването на статията, пазарната капитализация на Tesla е 1.025 трлн. долара, при цена на акция от 1 017 долара за брой. От лятото на 2020 г. компанията отчита силен ръст, който контрастира с доскорошното почти непроменливо представяне на фондовата борса.
Сделката с Hertz
Какво изстреля акциите на Tesla в рамките на един ден с близо 13% за ден? Това беше съобщението, че конгломератът за коли под наем Hertz е решил да замени 20% от своя автопарк с моделите на производителя на електромобили. Общо са поръчани 100 хил. броя от достъпния Model 3 за общо 4.2 млрд. долара. Ако сумата е вярна, тъй като не е официално оповестена, това означава, че Herz е платила почти пазарната цена за електромобил – нещо рядко срещано при подобни сделки за толкова голямо количество коли.
„Да изясня нещо, колите са продадени на Hertz без отстъпки“, потвърди единствено Илон Мъск в социалните мрежи.
Договорът между двете компании дава индикации, че електромобилите стават все по-масови, а колите на Tesla са един от първите избори на клиентите. Особено за ключови такива, като Hertz. Те ще са налични за големите пазари на компанията за коли под наем в САЩ и Европа от началото на Ноември. Освен това, Hertz планира да инсталира хиляди зарядни станции в своите офиси, откъдето се взимат автомобилите.
„Електромобилите са вече масово явление и ние едва сега започваме да виждаме търсенето за тях по света“, коментира Марк Фийлдс, временния главен изпълнителен директор на Hertz, в прессъобщение на компанията.
Ключова за всички
Сделката се оценява като ключова поради много фактори. Както за Hertz, така и за Tesla. Първата компания таман излиза от процедурата по възстановяване след банкрут и това е важна стъпка в нейното преструктуриране и нова стратегия. За Tesla, това е голям удар, защото показва потенциала, както на нейните модели, така и на електромобилите, като цяло.
Hertz трудно преживя коронавирус пандемията. През май 2020 г. тя влезе в процедура по банкрут, поради огромни задължения и опасност да спре оперативна дейност, заради локдауните. Тя излезе от това състояние преди четири месеца, когато започнаха ваксините да стават все по-достъпни и хората да се връщат към нормалния си ритъм на живот и съответно да пътуват.
Голямата поръчка на Model 3 ще помогне на Tesla да възобнови производството му. Компанията преразпредели доста от капацитета си към новия хетчбек Model Y през последните месеци. Интересът към Model 3 беше леко спаднал.
Поръчката на Hertz крие и потенциален проблем за Tesla в средносрочен план. Колите под наем много често се обслужват от компанията в рамките на година-две. Обикновено докато натрупат даден километраж. После се пускат на вторичния пазар на половин цена от продажната. Това може да подкопае потенциални поръчки за Tesla след няколко години.
В ексклузивния клуб
Вече сме писали за клуба от компании от над 1 трлн. долара и той досега беше съставен изцяло от IT гиганти. Това са Apple, Amazon и Microsoft, които минаха оценката от 2 трлн. долара. В момента две от тях са още там – Apple с 2.5 трлн. долара и Microsoft с 2.3 трлн. долара. Amazon и Alphabet (холдингът в който влиза Google) са с по 1.5 трлн. долара. Facebook все още не може да прескочи границата и към момента е с оценка от 930 млрд. долара, независимо от проблемите, с които се сблъсква през последните месеци.
Tesla има доста общо с гореизброените. Много експерти я разглеждат повече като технологичен стартъп, а не като автомобилен концерн. Тя се опитва да взима доста от подхода на Apple при дизайна и маркетинга. Освен това, Tesla набляга доста на софтуерната разработка в своите модели, особено, когато става дума за автопилотът и автономните им възможности. Тук си казва думата опита на Илон Мъск, като човек дошъл от софтуерните среди.
Надценена ли е Tesla
Трудно ще повярвате, че в момента на борсата Tesla струва повече от Volkswagen, Toyota, General Motors, Ford, BMW и Honda… при това взети заедно. От друга страна, производителят на електромобили продава много по-малко от изброените по-горе по отделно. Може да се каже, че тази оценка е значително надута.
От друга страна има няколко фактора, които в много дългосрочен план биха направили Tesla доминираща компания в автомобилния сектор. Първият и основния е имиджа ѝ. Подобно на Apple, Tesla има много голяма разпознаваемост като марка. В САЩ тя е синоним за електромобилите, както iPhone за смартфоните. В някои други развити пазари ситуацията е сходна.
Другият силен коз на Tesla е паралелната ѝ работа с автопилота на нейните модели. Компанията е приела подход, при който крайната цел е да направи колите в даден момент напълно автономни. За известно време автопилотът беше отлична функционалност, но след поредица от катастрофи, започнаха разследвания срещу Tesla.
Сега, регулаторите в САЩ натискат компанията да вземе мерки и да подобри автопилота, както и да засили сигурността на водачите, които го ползват. Освен това, Tesla е редовно критикувана, че понякога използва крайни потребители (с тяхното съгласие – бел. ред.) да изпробват в реални условия напълно автономната система. Което може да доведе до фатални инциденти.
Дали Tesla ще се задържи в клуба на компаниите за трилион долара? Ако се появят още големи клиенти – най-вероятно отговорът е да. Но компанията може да си навлече доста неприятности ако нейната автономна система не работи, както и ако не успее да се справи с производствените проблеми. Последните са част от ежедневието на Tesla от създаването на Model S.