IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Apple остава в плещите на успеха на iPhone

Зависимостта на успеха на Apple от iPhone е дългогодишна тенденция. За момента, технологичният гигант от Купертино не може да се отърси от нея. Опитите за диверсификация на източниците на постъпления само допринасят за временна промяна на процентното съотношение на бизнеса на смартфони спрямо целия на компанията. Но за момента през нито една година от последното десетилетие, Apple не успява да намали този дял под 50%.

През финансовата 2021 г. (която приключи в края на септември) тази закономерност се запазва. Apple отчита всеобщ растеж, особено покрай пандемичната обстановка. Тя удвоява своите приходи от 2013 г., което е голямо постижение за IT компания на повече от 30 години.

Лекото разочарование

apple-september-2016_tim-cook

На пръв поглед, Apple разбива със своите финансови показатели. На годишна база през финансовата 2021 г., дружеството от Купертино отчита ръст от 25% на приходите, които достигат 365 млрд. долара. Нетната печалба скача с по-внушителния темп от 40% до 94.8 млрд. долара. През последното тримесечие, компанията също отбелязва силно увеличение на постъпленията от около 29%.

След обявяването на финансовия отчет, акциите ѝ обаче се понижиха с близо 6 долара. Това се дължи на факта, че Apple отчита по-голяма печалба от прогнозната, но и по-ниски приходи. Очакванията на специалистите за четвъртото тримесечие може би бяха прекалено оптимистични за продажбите на смартфони и компютри. Предвид факта, че Apple представи новите модели компютри MacBook и iPhone 13 в самия край на периода е нормално да има по-ниско търсене през останалото време.

Това става независимо от факта, че компанията отчита по-високи приходи в ключов сегмент за диверсификацията на портфолиото ѝ – този на дигиталните услуги. От няколко години, стратегията на Apple е да развива предлагането на съдържание и облачни системи, което да намали зависимостта от продажбите на хардуер. Те отчитат и най-големия ръст през последното тримесечие спрямо останалите – от малко под 4 млрд. долара.

Кралят смартфон

apple-iphone-12-pro-max

Реакцията на инвеститорите е показателна за все още голямата зависимост на Apple от продажбите на смартфони. Когато те „кихнат“, означава, че цялата компания ще трябва да изкара „грип“ и да вземе бързи мерки. Подобни колебания видяхме след пускането на iPhone XS през 2018 г. и противоречивите резултати през 2019 г., заради високата цена на моделите.

Това в момента не важи толкова, защото iPhone 12 отчиташе високи продажби почти през цялата изминаваща година. Причината е, че той беше първия модел на Apple, който поддържа 5G мрежи. Как ще се справи новия iPhone 13 е друг въпрос, защото той е повече междинен ъпгрейд, отколкото да предлага нещо значително повече от доскорошния флагман.

Споменахме, че приходите на технологичния гигант зависят от смартфон бизнеса. През 2021 г. те съставляват 52% от общите постъпления на Apple. Доста по-добро съотношение спрямо предишни години, когато са достигали близо две трети от всичките приходи. За да може да кажем, че компанията е диверсифицирала стабилно портфолиото си, те трябва да спаднат под 50% и дори под 40% за дълъг период от време, без това да окаже влияние върху цялостния растеж.

Надеждата в услугите

Apple TV+

TechTrends обрисува тази тенденция още с първите анализи публикувани на сайта. Почти веднага след това, Apple направи голяма крачка в опит да диверсифицира приходите си. Компанията обяви, че ще инвестира значително в нови услуги, включително видео и музикални стрийминг платформи и др. Тези усилия дават резултати, но с доста бавни темпове.

Все пак, след повече от две години и половина виждаме значителен напредък. През 2018 г., преди да се обяви новата посока на компанията, те са в размер на около 40 млрд. долара. През настоящата фискална година те са вече 68.4 млрд. долара, което прави ръст от около 71% за този период.

Ако разгледаме сегментите през 2021 г. ще видим, че всички те отчитат увеличение, което се дължи на пандемията, както и на iPhone 12. Но ако хардуерните сегменти добавят по между 7 и 8 млрд. долара, услугите скачат с 15 млрд. долара. С други думи, те допринасят двойно за ръста на приходите на компанията през фискалната година, спрямо останалите бизнес направления. Там, също съществуват някои рискове, като например стремежът на Apple да запази стриктния контрол върху App Store и своята екосистема. В момента приходите и маржа на печалбата оттам са под заплаха, покрай делата с Epic, които се водят.

Като заключение може да направим, че Apple все още е силно зависима от продажбите на iPhone и хардуер, като цяло. Но ако темповете на увеличение на услугите се запази то до пет години, може да имаме обръщане и пълно диверсифициране на източниците на постъпления. Може да се случи, по-рано или по-късно, но във всички случаи няма да стане за година или две. Дотогава, Apple не трябва да прави грешки със своите смартфони.

Свързани статии

Back to top button