Надпреварата при електромобилите се ожесточава
Електромобилите са новото Ел Дорадо за авто индустрията. Надеждата, която ще върне секторът към стабилен растеж. Както и ще изгради имиджа му на зелен такъв, вместо на замърсяващ природата. Поне на повърхността, нещата изглеждат така.
Изненадващо или не, продажбите на електрически коли се доминират в момента от Tesla. Това е една от причините, компанията да се оценява на над 1 трлн. долара, което е повече от сумарната капитализация на гигантите в индустрията като General Motors, Mercedes, Volkswagen и Ford. При това взети заедно. Очакванията на EV Volumes са, че общите продажби ще се увеличават с аритметична прогресия през следващите години. С тях, пазарните дялове на различните играчи също ще се променят.
Въпросът е дали, Tesla ще се задържи на върха или не. За момента, прогнозите са положителни за компанията на Илон Мъск, особено след потенциалния договор с Hertz. Самият милиардер, от своя страна продаде 10% от акциите си в нея, след като запита последователите си в социалната мрежа Twitter. Тази непредсказуемост започна да изнервя някои от по-малките инвеститори и дори се появиха предположения, че скоро оценката на Tesla може да се срине.
Състоянието на пазара
Данните на EV Volumes показват, че през 2021 г. ше бъдат продадени малко над 4.2 млн. електромобила. Заедно с хибридите тяхната бройка се увеличава до 6.4 млн. В информацията и прогнозите компилирани от сайта Visual Capitalist може да сглобим по-пълна представа за пазара и перспективите.
През 2040 г. се очаква електрическите коли да задминат като произведени бройки тези с традиционните двигатели с вътрешно горене. Първите ще са около 48.8 млн. срещу 42.2 млн. съответно. Това означава осемкратен ръст, ако броим хибридите и над 10 пъти само за електромобилите.
Tesla доминира продажбите с 23% пазарен дял или 499 хил. е-коли през 2020 г. Тя ще увеличи до 5.5 пъти своя капацитет през 2025 г. или се очаква да продаде 2.8 млн. електромобила. Volkswagen е втори с повече от два пъти по-малко обеми и пазарен дял – 230 хил. бройки при 11% пазарен дял.
Трети е съвместното предприятие SGMW с 10% дял и 211 хил. електромобила. То е интересно, защото оперира основно на китайския пазар и е джойт венчър между местното SAIC Motors и щатското General Motors. Конгломератът на Renault, Nissan и Mitsubishi е четвърти с 9% и 191 хил. бройки. Пети е южнокорейската група на Hyundai и Kia със 7% и 145 хил. е-коли, а веднага след тях е големият китайски играч BYD с 6% и 136 хил. бройки.
Перспективи за промяна
WoodMac прогнозират, че Tesla ще бъде детронирана от лидерската позиция от Volkswagen, но чак през 2028 г. Според EV Volumes през 2025 г., американската компания ще продължи да е на върха с 21% дял и 2.8 млн. бройки, докато германския гигант ще е само с 13% и 1.5 млн. бройки. Ключов фактор тук ще изиграят плановете на Volkswagen да изгради шест завода за батерии в Европа, което ще позволи на автомобилни концерн да мащабира истински производството си.
EV Volumes очакват китайския пазар да бъде ключов в останалите позиции. Като SGMW да увеличи петкратно производството си до 1.1 млн. електромобила и да получи 8% пазарен дял. Това му гарантира третото място. Веднага зад него се очаква да застане друг европейски играч – новото обединение Stellantis, което е резултат от сливането на Fiat Chrysler и френската Peugeot SA (PSA).
Освен десетократен скок на продажбите на електормобили, с подобен темп се очаква да се увеличи и пазара за тяхната инфраструктура. Необходимостта от зарядни станции ще нарасне значително, а с тях и съответните им продажби. Данните на Global Market Insights показва, че те са били 4 млрд. долара през 2018 г., а през 2025 г. ще достигнат 46 млрд. долара.
Скритите оръжия на Tesla
Tesla притежава няколко предимства, които затрудняват прогнозата на продажбите ѝ в средно и дългосрочен план. Най-големият ѝ коз е имиджа на марката – компанията на Илон Мъск успя да се позиционира като иноватор в сектора. Като новакът, който напълно разбърква картите на закостенелите доскорошни гиганти в автомобилния сектор. Истинска история за Давид и Голиат.
Критиката за качеството на сглобката на първите ѝ модели и непредсказуемия ѝ главен изпълнителен директор са напълно компенсирани от имиджа ѝ. Tesla е първият избор на редица потребители, когато става дума за електромобил. Марката почти се е превърнала в синоним за електрическа кола в много места.
Противоречив е Илон Мъск. Технологичният милиардер не само, че управлява Tesla, като стартъп от Силициевата долина. Личният му имидж също внася тежест за общото възприемане на компанията. От друга страна, той не зачита почти никакви корпоративни правила. Което изправя косите на инвеститори, а регулаторите само чакат някоя по-голяма грешка, за да почнат разследване за манипулация на финансовите пазари. Само обявяването на идеята си да продаде 10% от акциите в Tesla, коства на компанията оценка от 140 млрд. долара.
Пазарната капитализация на дружеството зависи, както от технологията, производството и продажбите, така и от ексцентричния характер на Илон Мъск. В същия момент, целия сегмент на електромобилите тепърва ще избухва и ще предлага почти неограничени възможности.