НОВИНИТЕЛЕКОМИ

„Поларис“ – новата „роза“ в българската сателитна телевизия

Редактирано на 14 ноември 2021 г.

Материалът е редактиран на 14 ноември в 10:16 часа. В предпоследния абзац беше неточно посочена връзката между „Неосат“ и „Поларис“, като се твърдеше, че използват един и същи сателитен сигнал от Bulgaria Sat. Оказва се, че втората компания в България е кръстена по идентичен начин със сръбски оператор, който ползва съответния капацитет. Редакцията се извинява за допуснатата грешка.

Само в рамките на година на българският телеком пазар се появиха два нови доставчици на сателитна телевизия. През пандемичната 2020 г. дебют направи „Неосат“, а през октомври тази година – „Поларис“. Двата оператора имат доста общо помежду си. Те са косвен резултат от „войната на розите“, която се разигра за контрола на лидера на ТВ пазара „Булсатком“. Тя се очаква да приключи напълно с финализирането на обявената наскоро сделка. Първата част от историята можете да прочетете ТУК, а втората част – ТУК.

Какви са надеждите на „Поларис“? Каквито и на „Неосат“ – да се развие нов ТВ доставчик, който потенциално да вземе част от потребителите на „Булсатком“. Лидерът на пазара от последните няколко години губи значително количество абонати. Те обаче се прехвърлят повече в посока на двата големи телекома – „Виваком“ и „А1 България“, отколкото към алтернативни оператори.

Отделно, преструктурирането и новата стратегия на „Булсатком“ поне засега загатва за потенциал да „спре теча“ на потребители и да стабилизира положението. Компанията започна обновяване на оборудването, предложи нова Android TV услуга – B-Box, както и подписа с доста от основните и апетитни доставчици на съдържание.

Като две капки „Булсатком“

polaris-removes-bulsatcom

Специфичното при „Поларис“ е, че новият доставчик буквално е „одрала кожата“ на „Булсатком“. Логото са червени букви (които ако не са с идентичен, то със сходен шрифт) на бял фон. Пакетите и цените са изключително близки, някои дори с еднакви имена. Най-малкото предложение за телевизия например и при двете компании се казва „Старт“ и струва 9.80 лева на месец. Следващият се казва „Стандарт“ и отново цената е идентична – 12.80 лева.

Едва при високите класове има разминавания. „Премиум“ е името при двата оператора за следващия по цена, но стойността при „Поларис“ е 14.80 лева, а при „Булсатком“ – 15.80 лева. По-големите пакети нататък се различават по име, заради допълнителното съдържание, което двата оператора предлагат.

Има разлики при оптичния интернет до дома, като тази услуга „Поларис“ ще стартира в началото на декември. При нея прави впечатление, че са включените ТВ каналите на „А1 България“, което означава, че двете компании имат договорни отношения. Дали ще използва и оптичната мрежа на телекома, това още не е ясно, но е добро предположение, предвид факта, че „Поларис“ започва от нулата по отношение на инфраструктурата.

Ново начало

polaris-car

Създателите на „Поларис“ твърдят, че те са основната част от мениджърите на „Булсатком“, които са напуснали сателитния оператор през 2020 г. Това се случва в края на преструктурирането на Макс Зиф и в началото на споровете за собствеността на компанията (описана в поредицата „Войната на розите“ – бел. ред.).

Накратко, след финансовия колапс на „Булсатком“ през 2017 г. в компанията влизат кредиторите. Единият съосновател Максим Заяков излиза от нея и се концентрира върху собствения си ТВ сателит „България Сат“ и впоследствие върху новия оператор „Неосат“.

Другият съосновател Пламен Генчев остава, като започва трънлив процес по преструктуриране. В рамките на последното започват спорове за собствеността, а ключови мениджъри са отстранени. Крайният резултат е, че Генчев се опитва да откупи обратно компанията от останалите акционери, а те я продават на търг в Лондон на Спас Русев. Очаква се скоро сделката да бъде финализирана, заобикаляйки потенциалните обжалвания от страна на съоснователя ѝ.

Част от отстранените или напуснали директори решават да продължат дейността си, но от нулата. Така се ражда „Поларис“. Според Facebook публикация на компанията, те са хора с над 15 години опит в сектора. Единственият медиен материал, който разказва за новия проект е от сайта Mediapool. Пред него, изпълнителният директор на „Поларис“ Райчо Апостолов коментира, че те са част от хората създали „Булсатком“ преди 15 години.

„Това сме всички ние, които създадохме „Булсатком“ от първия до 900 хилядния абонат“, коментира Апостолов. Той допълва, че Пламен Генчев не е част от проекта, въпреки, че подхода предполага точно това. Самият Райчо Апостолов е едноличен собственик на капитала на компанията, която е ЕООД. По този начин, ако Генчев участва, то се прави по много косвен начин.

„Розовите“ братя

Bulgaria-Sat-SpaceX-4

Новият оператор „Поларис“ има много общи неща с другия новобранец „Неосат“. Освен, че двете компании са де факто рожба вследствие на преструктурирането и „войната на розите“ в „Булсатком“. Второто е, че името на първата компания се припокрива напълно с името на сръбския оператор на Максим Заяков – „Поларис медиа“, който ползва сателитния сигнал на неговия спътник Bulgaria Sat 1. По информация на TechTrends, „Поларис“ използва капацитета на „А1 България“ на Hellas Sat 3. Според същите източници, между двете компании има изградено стабилно сътрудничество, но параметрите са все още неясни.

Дали резултатите на „Поларис“ и „Неосат“ ще са същите? Много е вероятно. „Неосат“ за половин година съществуване успя да привлече едва 958 абоната. Това показват данните за ТВ потребителите за 2020 г. от публичния регистър на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Сравнението с „Поларис“ ще е по-трудно, тъй като компанията стартира своята услуга през октомври 2021 г. Това означава, че данните в КРС за настоящата година, които се очакват да излязат през юли ще обхванат малко под три месеца, от излизането ѝ на пазара. Снимките на сателитни чинии с надпис Polaris и сваляне на такива на Bulsatcom, са добра реклама, но тепърва ще видим дали е достатъчна за дългосрочното развитие на компанията.

Свързани статии

Back to top button