Статията е обновена на 30 ноември в 14:30 часа, като е добавена новината, че Dronamics е подписала споразумение с летище „София“ за изграждането на дрон център на нейна територия.
Българският стартъп за развитие на безпилотни товарни летателни апарати Dronamics подготвя борсов дебют на Българската фондова борса (БФБ). Това няма да стане посредством традиционния метод за първично-публично предлагане (IPO), поради ред причини. Използва се новия механизъм за финансиране на технологични компании BEAM на БФБ. Освен това, на борсата ще се предлага не през настоящето дружество на Dronamics, а през специално създадено такова – Dronamics Capital.
Причините за това са много. От една страна, компанията има идея и стратегия за доста по-сложна корпоративна структура. От друга, да се привлече финансиране без това да окаже голямо влияние върху основната компания. Плановете на Dronamics са в близко до средносрочно бъдеще да излязат на по-голяма борса с традиционно IPO.
Детайлите по предлагането
Аукциона за предлагане на BEAM пазара на Dronamics Capital ще се осъществи на 2 декември. Целта е да се привлекат 5.87 млн. лева, като се емитират 5.33 млн. акции с номинал от 1.10 лева. Това е максималният праг за привлечен капитал, който позволява платформата BEAM. За успешно, предлагането ще се смята ако бъдат записани около половината от тях – 2.67 млн. или да се привлекат 2.93 млн. лева. Посредник по сделката са борсовите консултанти от „Карол“, които осъществиха и първичното и вторично излизане на БФБ на Allterco.
Ключовият момент тук е новата компания Dronamics Capital. То ще държи дял в основното Dronamics Global, заедно с основателите и настоящите инвеститори. По този начин, инвеститорите през платформата BEAM ще получат дялове на участие във фирма, която притежава такова в самия Dronamics. Казано по-просто, новата компания ще се яви като отделен инвеститор в българския стартъп.
Dronamics Capital ще се управлява от трима души, които няма да получават заплата, а ще им бъде платено с акции. Така се избягват техкущите разходи за персонал. На пръв поглед изглежда интересен вариант, но има и уловки. Най-голямата такава е, че ако основната компания Dronamics Global привлече допълнително финансиране, тя ще бъде оценена при фиксиран таван от 125 млн. лева.
Това означава, че акциите, които инвеститорите са придобили в Dronamics Capital ще бъдат конвертирани към тази пазарна оценка, а не на база на реалната. Ако капитализацията след новото финансиране е например 200 млн. лева, то акционерите ще оценят своите дялове при 125 млн. лева. Тоест няма да е в съотношение 1:1 и ще получат повече акции.
При положение, че при следващ инвестиционен рунд оценката е по-ниска – например 100 млн. лева, тогава се включва друг механизъм за защита. Тогава се взима 80% от пазарната капитализация на база на която се конвертират акциите.
Бизнес модел и структура
Една от причините да се избере този сложен подход е структурата на стартъпа. Основната компания Dronamics Capital е регистрирана във Великобритания. Моделът е сходен с друг за сега доста усешене стартъп, който в края на неомври получи пазарна оценка от половин милиард долара – Payhawk. Вече негово дъщерно дружество е „Дронамикс ЕООД“, това е българската фирма, в която е концентрирана развойната дейност.
Към него добавяме Dronamics Airlines в Ирландия, което засега е само регистрирано за потенциална лизингова дейност. Стартъпът има вече две регистрации като авиолинии – в Канада и Австралия. Навсякъде, където иска, компанията да оперира ще трябва да прави подобни дъщерни дружества.
Изключение е Европейския съюз (ЕС), където с един лиценз може да се оперира в рамките на всички държави-членки. По него вече се работи, като това ще бъде специално направено звено в Малта. Защо е избрана островната страна? Защото има стимули и по-олекотена процедура по издаването на подобни разрешителни. Доста авиокомпании ползват Малта за регистрация на своята дейност в Европа.
Самият бизнес модел също не е от простите. Dronamics няма да продава просто товарни дронове и системата за управлението. Всичко ще се предлага под формата на услуга. Компанията реално ще притежава безпилотниците, ще изгради инфраструктурата и системите за управление. Тя ще обслужва карго поръчки от различни клиенти. Плановете на Dronamics са изгради 12 центъра в Европа на малки летища, които да обхванат цяла Европа.
Статус и планове
В момента компанията е в напреднала фаза на започване на своята дейност. Окончателният товарен дрон скоро ще полети за първи път, като през последните седем години са правени изпитания с различни по мащаби по-малки модели. Първият полет на безпилотник в реални размери се планира да се осъществи през следващите месеци.
Важни компоненти са споразуменията с летищата за изграждане на центровете на Dronamics, както и лицензите за оператор и спазване на регулациите. В Европа вече има единни правила за използване на дронове, включително и за големи такива, в каквато категория попада модела Black Swan (Черен лебед – бел. ред.) на компанията. Dronamics има споразумения с над 40 летища за изграждане на центрове в САЩ, Канада, Европа и Австралия. Това ще са и първите региони в които ще стартира услугата на компанията.
Dronamics сключи две големи стратегически споразумения. Едното е с германския логистичен оператор Hellman, а другото с американския доставчик DHL. Те трябва да са и първите клиенти на услугата на българския стартъп.
Новопривлеченият капитал ще се използва за довършване на развойната дейност и започване на производството на карго безпилотника. Както и за изграждане на първите центрове. Плановете са през 2022 г. да бъде формирана първата авиолиния за карго дронове, както и да бъдат осъществени първите полети за клиенти. Паралелно с това ще бъде изградена и производствена фабрика за безпилотниците. Намеренията са през 2023 г. Dronamics да започне да развива глобален бизнес.
(Обновено) София става дрон център
Няколко дни след обявеното IPO, Dronamics подписа споразумение с летище „София“ за партньорство. За момента то ще включва достъп на българския стартъп до инфраструктурата на аеропорта. На него, компанията планира да провежда тестовете на своите пълноразмерни прототипи, а в впоследствие и демонстрации на бъдещите карго полети и цялостната услуга. На летище „София“ ще бъде и официално показан първият серийно произведен дрон, което се очаква да се случи през следващите няколко месеца.
Споразумението е подписано между Dronamics и новият оператор на столичното летище SOF Connect. Негов основен акционер е Meridiam с 99% участие и австрийският строителен концерн Strabag с 1%. Те поеха контрола над летище „София“ през април месец, като концесията е за 35 години с изискване за инвестиции през целия период от 624 млн. евро.