- - Какво представляват метавселените
- - Визията на Facebook или Meta вече
- - Microsoft с едни гърди напред
- - Технология или маркетинг понятие
- - До колко са осъществими метавселените
Два месеца преди премиерата на дългоочаквания четвърти филм на поредица „Матрицата“, Марк Зукърбърг обяви създаването на „метавселената“. Концепция за сливане между реалното и виртуалното, която пленява от векове научните фантасти и мислители. Започната като алегория за пещерата от древногръцкия философ и математик Платон, преминала през Жан Будрилар и неговата книга Simulacra and Simulation, на която е базирана и „Матрицата“ и сега може би виждаме нейната проекция в метавселените.
Покрай нея, беше представено и ребрандирането на технологичния гигант Facebook в Meta. Това е единна шапка, под която ще работят всичките му брандове, а не да са обвързани само с едноименната социална мрежа. Името е и специално избрано, за да акцентира в изграждането на тази метавселена.
При обявяването на новия бранд, TechTrends акцентира основно на бизнес и имиджовия ефект, който Марк Зукърбърг постига с преименуването на Facebook. Обещанията за сливане на реалния с виртуалния свят се въртят силно през последното десетилетие, но остават само в сферата на много тясно специализирани или частични решения, прототипна фаза или дори само на концептуална такава.
Трябваше да мине близо месец, за да може да погледнем отвъд празното въодушевление, което Зукърбърг изгради за метавселената и да оценим дали тя може да бъде реализирана на практика. Доста големи компании в сферата на технологиите и развлекателната индустрия, като Microsoft, Disney и Epic Games изразиха желание или обявиха, че работят по сходни идеи. Метавселените може да се окажат реалност след няколко години, но също така може да не обхващат всички елементи, които основателят на Facebook описа.
В следващите редове ще разгледаме някои от основните концепции, възможности, както и опасения, които са свързани с този нов и вече наложил се в технологичните среди термин.
Какво е метавселената
Първото нещо е все пак да дадем кратък отговор на въпроса „Какво е метавселена?“ Максимално синтезирано – това е виртуална среда, която имитира доста реалната и предоставя възможност за различни и доста правдоподобни човешки отношения в нея. Казано на по-прост език – пренасяне на интернет в триизмерна и виртуална обстановка.
Това ще изисква да заменим сегашните различни по размери екрани с очила за виртуална или добавена реалност. При първите имаме пълно потапяне в дигиталната среда, която ще се прожектира максимално пред очите ни. Докато при вторите ще имаме наслагване на виртуални обекти или елементи в реална обстановка – например хол, по улиците и др.
Доста е възможно предвид увеличаващата се популярност на термина „метавселена“, той да получи по-широка употреба. Например, някои симулатори или игри, които имитират определени човешки дейности или се опитват да изградят определен тип функционираща среда да се представят като такава.
Визията на Facebook
Горепосочените основни елементи са в центъра на визията на Facebook за изграждане на метавселена. Няколко са базовите концепции, около които ще се формира това ново дигитално пространство. Една от тях е идеята за личен аватар – това е виртуалното представяне на потребителя пред останалите.
Най-честото му представяне е той да е фотореалистичен и базиран максимално близо до вашата истинска външност. Но вие можете да имате няколко, които да сменяте в зависимост от ситуацията. Фотореалистичният да е за формални и работни срещи, дистанционна работа и учене и др. Можете да имате по-анимиран, но все още близък до вашите характерни черти за пред приятели и близки. Както и изцяло футуристичен, който да ползвате примерно за игри.
Метавселената на Facebook включва още комбинация от пренасяне на тези аватари в дигитална или реална среда. При втория вариант Марк Зукърбърг дава за пример дистанционно присъствие на музикално концерт. Ако имате приятел, който физически е там, той може да комуникира с вас посредством очила за добавена реалност (AR). За пренасянето на аватарите в дигитална среда пък се създава изцяло нова такава, в което хората да се събират и да общуват помежду си. Тук примерът е афтър парти след самия концерт, което е изцяло виртуално.
Друг елемент, който се използва пилотно в различни проекти е пренасянето на дигитално съдържание в реалния свят. Facebook или Meta вече, надграждат настоящата технология. Зукърбърг обяви, че се работи върху система, която да позволи не само да се поставят предмети в реалното пространство, но и хората да могат да взаимодействат с тях. AR очилата ще са ключови за по-доброто изживяване, но както самият основател на Facebook споменава, ще могат да се използват и настоящите смартфони.
Примерите за сливане на реалното с виртуалното и техните приложения са безбройни. В презентацията на Meta са показани такива в образованието, дистанционната работа, търговията и други. Ден след нея, преименуваната корпорация на Марк Зукърбърг показа и ръкавица, чрез която може да се имитира докосване във виртуална среда – още една технология, която да размие границите между виртуалното и реалното.
Ключът е в гейминга
Самият Марк Зукърбърг обяви, че най-вероятно първият досега на потребителите с метавселената ще бъде през игрите. Съответно идеята за гейминг на Meta отново се базира около концепцията за преливане между реалното и виртуалното. В презентацията, бяха показани как се играе партия шах в холограмен вариант. Тоест, един човек играе в Центръл парк в Ню Йорк докато друг се включва под формата на добавена реалност. Във виртуален формат е и самия шах. Вторият пример е идентичен, но с тенис на маса.
Третият пример е изцяло виртуално сърф изживяване. Виртуалната реалност (VR) ще бъде първоначалният фокус на гейм компонента на метавселената на Meta. През 2014 г., Facebook придоби обещаващата компания Oculus за впечатляващите 2 млрд. долара. Тя разработваше собствени VR очила и бяха с най-голяма перспектива на пазара. Едва 7 години по-късно, вече под името Meta, технологичният гигант успява да разгърне потенциала.
Зукърбърг споменава няколко ключови предимства на гейм индустрията – развито съдържание, екосистеми и дори виртуална икономика. Последното между другото е доста ключово и дори леко притеснително. При демонстрацията с афтър партито, беше показано, че можете да закупите виртуални сувенири от концерта. Това загатва, че бизнес моделът, който може да се развие има голям шанс да стъпи на този на микротрансакциите при игрите. Те с в основата на успеха и високата доходност на гейм индустрията.
Вкарването на микротрансакции в метавселената е нож с две остриета. От една страна, това е работещ и печеливш модел. От друга, геймърите не са доволни от агресивните практики на разработчиците, част от които дори се определят за хазартни в своето естество от някои политици и правозащитници по света.
Стъпките на Microsoft
За да бъдем честни, Microsoft развива идеята за преливане между реалния и виртуалния свят от години също. Те разполагат със силната AR технология Hololens, която развиват от доста време. Софтуерният гигант дори сключи договор с армията на САЩ за разработване на боен модел на очила с добавена реалност.
Освен Hololens, Microsoft представи и Mesh – софтуерна платформа за приложения за добавена и смесена реалност. Тя рализира голяма част от идеите, които Марк Зукърбърг и Meta имат за своята метавселена. Разликата е, че решението на Microsoft засега планира да не разчита толкова силно на VR.
Потребителите могат вече да го приложат, като от 2 ноември Mesh се интегрира в приложението за конферентни разговори Teams на Microsoft. Чрез него може да се създадт изцяло виртуални аватари, с които да взаимодействате във видеовръзката.
Hololens от своя страна се използва силно при производството, особено във военната промишленост, при това не само на САЩ, но се оказва, че и в Русия, разчитат на AR очилата. Microsoft може да се окаже с няколко стъпки пред Meta в изграждането на технологиите за смесена интеракция във виртуалното и реално пространство.
Софтуерният гигант отдавна има концепциите за това, което Зукърбърг показа през ноември. Освен това, вече има реално действащи приложения. Разликата е, че Meta има може би по-амбициозни планове или поне такова впечатление остави едночасовата им презентация.
Преминаването към метавселена на Microsoft може да има интересни последици за софтуерния гигант. Някои експерти спекулират, че не операционната система Windows, а облачните платформи като Azure ще се превърнат в центъра, откъдето ще се предоставя продуктите и услугите на крайните потребители. Доста логично, особено ако Microsoft реши да изгражда подобна метавселена.
Модерен феномен
Зукърбърг признава, че много от представените от него технологии ще са достъпни за по-широката публика след 5-10 години. Facebook или Мета, както и Microsoft имат ресурсите и технологичния потенциал да реализират идеята за изграждане на метавселена. Това не пречи на редица други компании да заявят своите амбиции да направят същото.
Disney е от по-сериозните имена, което обяви, че ще направи сериозни стъпки в посока на VR и метавселената. Засега всичко е само на думи, като главният изпълнителен директор на компанията Боб Чейпак споменава за това при редовния разговор с инвеститори покрай финансовите резултати за последното тримесечие.
Размиване на понятието
Няма да се учудим, ако терминът „метавселена“ се превърне в нова дума, която се ползва повече за маркетинг, отколкото да изпълнява реалното си предназначение. Подобен феномен не е нов в технологичните среди, като изкуствения интелект (AI) е друг пример. Доста стартъпи заявяват, че техните решения разчитат на подобни алгоритми, но реално не ги използват или развиват. Причината е, че така по-лесно могат да намерят финансиране от инвеститорите.
Освен за потенциални празни или заблуждаващи обезщания, може да видим и как редица разработчици ще се опитат да размият понятието за метавселената. Целта е техните продукти да бъдат брандирани като такива, за да привлекат интерес. Това ще го очакваме от гейм разработчици, медийни компании, различни стартъпи и др.
Изброените ще могат да правят компоненти свързани с метавселена, но не и да изградят напълно нова и пълноценна такава. Причината е, че тя ще изисква много и комплексни компоненти. От VR и AR технологията, като очила, през облачната инфраструктура, до съдържанието и решенията. Дори Facebook и Microsoft ще разчитат на партньорства при последните два елемента. Това няма да е по силите на компания, която няма мащабите на IT гиганти със стотици милиарди и дори трилиони долара пазарна оценка.
Има и вече негативни примери за компании, които се опитват да съберат слава и пари от подобни идеи. Earth 2 е един добър пример – като тя обещава пълно дигитално копие на Земята. В него на теория ще можете да купувате парчета земя и да ги развивате по собствен вкус. На практика се оказва Google Earth с грид система и интегрирана криптовалута. За момента се предполага, че това е една голяма измама с привкус на понци схема. Което е добро напомняне, да не вярваме на всички грандиозни обещания на различни и малко известни компании.
Оптимизъм или скептицизъм
За VR и AR се говори от десетилетия, горе-долу от толкова време е и първата идея за метавселена. Нито една от тях не успя до момента да се реализира по достъпен начин за масовия потребител. Те са специализирани и все още скъпи решения. Цената ще бъде ключов фактор за хардуера – качествените VR и AR очила са скъпи (над 1 000 долара). В същия момент картината все още не е с разделителната способност, която да компенсира малкото разстояние на екраните до очите.
Съдържанието е другия ключов елемент. Както за VR, така и за метавселената. Това означава, технологичните гиганти да субсидират милиарди долари, които да дадат на производителите на съдържание. Защото те няма да имат стимул да създават такова, ако няма кой да го консумира.
Последният елемент ще са бизнес моделите. Meta най-вече ще трябва да внимава много с правилата за монетизация на съдържанието, услугите и продуктите, които се предлагат. Компанията има лоша репутация в това отношение, но Марк Зукърбърг се опитва да го разсея с отговорно използване на лични данни и практиките. Потенциалната интеграция на микротрансакциите от гейминга обаче води известни притеснения.
Остава последния въпрос – ще се превърне ли метавселената в истинска „Матрица“? И да, и не. Концепцията по-скоро надгражда настоящите форми на дигитално забавление и комуникация. Ще се повиши интереса към тях, защото ще засилят удобството, да правите редица дейности от дистанция или в движение. Но те няма да заменят напълно изживяването на живо, по същия начин по който това не сториха социалните мрежи, чатовете и видеоигрите.
Оценката на Марк Зукърбърг, че метавселената ще започне да се реализира в по-големи мащаби след 5-10 години, може да е реалистична, но и оптимистична. Тя ще зависи от изброените по-горе фактори. Вече виждаме първите ефекти, защото понятието метавселена ще се превърне в ключов термин, който вече започва да се налага в маркетинга. От друга, това може да се окаже повратен момент в развитието на технологичната индустрия и на Meta, след като Марк Зукърбърг обвърза доста силно новия холдинг със своя грандиозен проект.