НОВИНИТЕЛЕКОМИ

„Виваком“ затвърди тенденцията за ръст на мобилните абонати

Повече от седем години мобилните абонати в България спадат. Причините са комплексни, от преминаването на потребителите от предплатени към договорни отношения, през европейски регулации за изчистване на неактивни SIM карти и др. От началото и средата на 2021 г. се наблюдаваха първите признаци за малък ръст в този сегмент.

Индикациите дойдоха при финансовите резултати на „Виваком“ през второто тримесечие, а новите за третото затвърждават тази тенденция, поне за момента. United Group не обявява публично своите отчети, като те са налични само за инвеститори. Достоверни източници на TechTrends засега ги предоставят редовно за преглед.

Изводите са, че „Виваком“ е добавила около 80 хил. абоната през последните 6 месеца. Дали това се случва в целия сектор още е рано да кажем, защото „Теленор“ не обявява тримесечните си резултати, а Telecom Austria спря да съобщава редица параметри в тези на „А1 България“. Очакваме, че и двата телекома ще са по-конкретни в годишните си отчети. Ако не са, ще трябва да изчакаме до следващото лято, когато ще излязат данните на Комисията за регулиране на съобщенията.

Ръст при всички сегменти

Мобилните абонати на „Виваком“ се увеличават от 2.98 млн. на 3.03 млн. през третото тримесечие, показва финансовия отчет на компанията-майка United Group. В началото на годината те бяха 2.95 млн., така телекомът е добавил през последните 6 месеца около 80 хил. потребителя на мобилни услуги. Ако растежът е изолиран само при „Виваком“, това може да се обясни с пускането на първите пакети с истински неограничен мобилен интернет. Другите два оператора последваха този ход в рамките на месец, затова ще е интересно да проследим, как се развиват техните абонати през периода.

Ситуацията е положителна и в почти всички други сегменти. Платената телевизия и домашния интернет отчитат увеличение на потребителите през периода юли-септември спрямо същия през 2020 г. с 38% и 23% съответно. При първия сегмент те вече са 419 хил., докато при втория – 581 хил. Това се дължи най-вече на агресивните придобивания на малки регионални оператори, които „Виваком“ предприе от декември 2020 г. и продължиха през почти цялата 2021 г. Последното такова беше на великотърновския Telnet, което беше обявено почти по същото време с излизането на отчета на United Group.

Придобиванията имат основна заслуга, тъй като сегмента на платена сателитна телевизия е почти в застой с минимален ръст от 1% до 256 хил. абоната. Единственото перо, което е със спад в резултатите на „Виваком“ е фиксираната телефония. Тя е в това положение от години, покрай популяризацията на мобилните телефони и впоследствие – на смартфоните. Понижението при нея е 10% на годишна база до 487 хил. абоната.

Малко за приходите и печалбата

vivacom-mask-users

Сравнението на движението на приходите и печалбата на годишна база при „Виваком“ в момента е трудно. Причината е, че United Group дават информация само от периода от когато влизат във владение в българския телеком. Отделно те дават разбивката не по тримесечия по тези показатели, а до датата на издаване на доклада. Тоест, в случая информацията е за деветмесечието.

Така за този период, приходите на „Виваком“ са 402 млн. евро или 29% от общите за United Group. Според, компанията-майка те отчитат ръст от 352%, но сравнението е напълно некоректно. Причината е, че се сравняват паричните потоци на телекома от третото тримесечие на 2020 г. (когато United Group поемат контрола) с тези за деветте месеца на 2021 г.

На база на тази информация и тази за шестмесечието на настоящата 2021 г. може да заключим, че приходите за юли-септември през миналата година са 114 млн. евро. Тези за същия период през тази година са 141 млн. евро, което е ръст от 23%, но данните не са официални, а са изчисления на TechTrends. Същото важи и за печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA). Тя е 49.3 млн. евро през третото тримесечие на 2021 г. при 176.6 млн. евро за първите девет месеца.

Друг ключов показател е средномесечния приход от абонат (ARPU). За „Виваком“ от началото на годината до септември той е 9.7 евро. Това е ръст спрямо същия период на 2020 г., когато е бил 9.2 евро, като тук отново отваряме скобата с начина на отчет на United Group.

Бегъл поглед в „Нова телевизия“

nova-tv-set

Балканската група придоби и цялата медийна група около „Нова телевизия“ в края на миналата година и сделката беше финализирана през януари. В отчета на компанията-майка тя влиза под шапката на United Media, която общо, за деветмесечието на 2021 г. има приходи от 208.1 млн. евро и EBITDA от 88.1 млн. евро.

Точни разбивки за самата „Нова броудкастинг груп“ няма. United Group обаче посочва, че тяхното медийно звено отчита ръст от 95% на приходите, което се равнява на 101.5 млн. евро. Почти напълно тези допълнителни доходи се формират от придобивания, като „Нова телевизия“ допринася най-много от тях. Колко точно – United Group не посочват в своя отчет.

Свързани статии

Back to top button