Пазарът за уникални дигитални активи познати още като NFT избухва през 2021 г. Донякъде това е нормално, предвид факта, че през отиващата си година, тези нови виртуални предмети добиха голяма популярност и се превърнаха в ново средство за предпазване от инфлация от спекуланти и технологични ентусиасти. По данни на Chainalysis, потребителите по света са дали поне 26.9 млрд. долара за подобни сделки.
По този начин NFT или Non-Fungible Tokens стават все по-популярен и атрактивен за различни индустрии метод за монетизация на дигитални активи. Този пазар ще продължи да расте и през 2022 г., не само заради потенциалните индикации за повишаване на инфлацията в световен мащаб. Но и за официалната интеграция на NFT в разнообразни сфери. Пример за това са Ubisoft, които в началото на декември обявиха, че ще вкарат подобен тип предмети в някои свои игри.
Тенденциите
Според Chainalysis, приблизителната средна стойност на единичните трансакции е около 1 000 долара. Първоначално целият NFT пазар се е движел сравнително слабо под 500 млн. долара през първата половина на 2021 г. Раздвижването става след юли, когато се отчита плавен ръст на сумите, които NFT пазарът привлича.
В последната седмица на август се достига до пик от 4 млрд. долара. Обяснението за него е набирането на популярност на Bored Ape Yacht Club. Това е специална платформа, през която можете да си създадете собствена дигитална рисунка на отегчена горила, като в момента има около 10 хил. от тях. Тя привлича различни ентусиасти и цената на някои от тях може да достигне над 200 хил. долара.
Отново в края на август се достига първия пик на цената за единична трансакция – малко под 2 хил. долара. Това обаче не е абсолютният връх достигнат през 2021 г. Средно една NFT продажба достига над 3 500 долара през октомври. Любопитното е, че за разлика от лятото, общият обем не е в своя апогей – той надминава малко от 2 млрд. долара.
Също толкова интересно е географското разделение на продажбите. През първата половина на годината, Северна Америка доминира NFT трансакциите. Но през май, Централна и Южна Азия взимат първото място по този дял. Тук, Chainalysis предлага данни само за трафика свързан с NFT, а не за реалните обеми пари. Азия доминира през цялото лято и едва през септември започва изравняване със Северна Америка.
Какво е NFT
NFT е специален код с който се маркират определени дигитални активи. Той е обвързан с дадена криптовалута, в повечето случаи с Etherium. Чрез това шифриране, се придава уникалност на съответния виртуален продукт. С други думи, все едно притежателят на NFT версията на дадена картинка, е сигурен, че притежава уникално или оригинално копие.
Така, някои автори, художници, вестници и други създатели на съдържание могат да монетизират своите творения. Някои ги използват за допълнителен канал за приходи. За хората, които ги купуват NFT предметите могат да имат няколко предназначения. Първото е, че се водят за уникални и съответно могат да помогнат на получателите си да изпъкнат в дигиталното пространство. Второто е, че това свойство им придава колекционерска стойност, която има шанс да се увеличи във времето.
Поради тази особеност, NFT привличат основно крайни потребители – ентусиасти или много платежоспособни такива. През октомври, обаче се наблюдава ръст на т.нар. институционални инвеститори – такива, които плащат по над 100 хил. долара за трансакция. Това показва, че времето, в което те ще се превърнат в спекулативен инструмент, подобно на криптовалутите, като биткойна, наближава.
Светло бъдеще
NFT се очертават като новата златна треска в дигиталното пространство. С увеличаването на пазара, ще нарасне и фокуса на бизнеса към него. За разлика от криптовалутите, които се опитват да заменят традиционните парични системи, NFT се водят дигитални активи, подобно на книгите, картините и др. Тяхната продажба и интеграция в различни онлайн платформи няма да изисква толкова стриктни регулации. Поне така е на пръв поглед за момента.
Апетит за NFT интеграция в развлекателната индустрия вече има. Доскоро, те намираха почва в продукти, които приличат на измами и Понци схеми, но всичко се променя, когато големите имена се намесят. Това вече се случва в гейм индустрията, като някои от основните играчи, сред които Activision-Blizzard, EA, Ubisoft и др. вече мислят начини да вкарат, този тип трансакции в своите заглавия.
Ubisoft дори може да са първите, които да интегрират NFT трансакции в игрите си, чрез своята Ubisoft Quartz платформа. Пилотно тази система ще се тества чрез последното издание на Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint. В него, играчите ще могат да закупят уникален предмет в заглавието, посредством NFT технологията. Тестовете ще се проведат през декември в САЩ, Канада, Франция, Испания, Германия, Италия, Белгия, Австралия и Бразилия.
Нож с две остриета
По този начин, гейм студиата могат да „надуят“ своите микротрансакции, които и в момента са основен източник на приходите им. Решението може да бъде нож с две остриета, като играчите, особено на популярните франчайзи и в мобилния сегмент вече се оплакват от прекалено агресивната монетизация в индустрията. Добавката на NFT ще засили този процес.
По-лошото е, че тя може да се пренесе и в други дигитални платформи, като се очаква да бъде интегрирана постепенно в метавселените, които технологичните гиганти, планират да изградят през следващите години. Освен това, NFT може да предизвика постепенното затваряне на интернет пространството. Или поне на свободното споделяне на дигитално съдържание, особено ако всички се опитат да монетизират от него.