Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) изгради и пусна платформа за измерване на качеството на интернет и такава за сравнение на телеком офертите. Първата работи по сходен начин със Speedtest на международната компания Ookla, но целта ѝ е да предостави по-насочена и обща информация за свързаността в България. Освен нея, регулаторът показа още няколко дигитални придобивки, които имат за цел да засилят електронното управление и прозрачност на телеком сектора.
Сред тях се включва е-платформа за административно обслужване на бизнеса и потребителите, система за сравнение на тарифите и услугите, които предоставят операторите, както и мобилно приложение за предупреждение за неосъзнат роуминг. КРС обяви и представи официално тази поръчка през октомври 2020 г., като времето ѝ за изпълнение беше около една година. Цената на всичко е около 1 млн. лева, предоставени по европейска линия по Оперативна програма „Добро управление“ и е изпълнена от компанията „Инфосистемс“.
Новите придобивки на КРС са част от усилията на държавните институции за изграждане на електронно управление. Комисията още планира да изгради единен и публичен регистър за мобилните мрежи в страната, в който ще се описват местоположението, техническите параметри, излъчванията и замерванията на различните базови станции. Както и създаване на специална лаборатория за сертифициране и контрол на комуникационните устройства. Тези две действия са оставени за следващ етап по изграждането на електронната система за управление на КРС.
Държавният Speedtest
Първата нова система е за измерване на качеството на интернет връзката. Това се осъществява от самите потребители и може да бъде достъпна ТУК или през мобилно приложение за iOS и Android (CRC Network Quality). Решението работи по начин доста сходен с популярното аналогично приложение Speedtest на Ookla. Разликата е, че дава малко по-подробна информация, не сравнява различни сървъри, но изисква задължителен имейл адрес и достъп до локацията на устройството.
Подобно на Ookla, новото приложение на КРС ще може да натрупва данни и след време да представи доста широка картина за състоянието на интернет доставките в страната. Това зависи от активността на потребителите – ако повече българи правят подобни замервания, а някои и по-редовни такива, тогава ще има достатъчно информация за това.
Въпросът е – необходимо ли е подобна платформа, като от години имаме Speedtest? Отговорът е по-скоро уклончив – може би. Като интерфейс, решението на Ookla е по-лесно за ползване и по-популярно. Но като регионални възможности и като проверка на абсолютното качество на интернет връзката, те са по-скоро в полза на приложението на КРС. Също така, при Speedtest резултатите са променливи, заради различните сървъри, от които се правят замерванията.
Сравнение на телеком оферти
Друг полезен за потребителите онлайн инструмент, който регулатора пуска през декември е портала за сравнение на различни оферти за телеком услуги. Той позволява на операторите да интегрират своите планове със съответните параметри. След което те се сортират и могат да се сравняват според нуждите на потребителите.
Платформата позволява да се разглеждат почти всички основни фиксирани и мобилни услуги. Както за бизнес, така и за частни клиенти. Предплатени или абонаментни планове, като последните могат да бъдат между 12 и 24 месеца. Клиентите, могат да зададат основни параметри, като например какъв бюджет разполагат. За фиксираните услуги важен такъв е населеното място.
Основният проблем е, колко оператори ще въведат своите оферти и дали ще успяват да ги обновяват редовно. За момента в платформата са въведени единствено примерни тарифи и няколко такива на „А1 България“. Да приемем, че големите телекоми ще се включат, но ще зависи до колко малките ще решат да участват в тази система. Освен това, поне на пръв поглед тя няма да показва временните промоции, като коледните такива например.
Другите нововъведения
Последното практично за потребителите нововъведение е по-специализирано. Става дума за мобилно приложение (Roaming Protect BG), което показва и ви известява ако сте в ситуация на т.нар. „несъзнателен роуминг“. Това се получава, когато сте в близост между две различни национални мрежи (например българска и сръбска) и устройството ви се „закачи“ в роуминг, без да разберете.
Случаите в които то може да ви послужи са доста частни. Приложението е практично ако живеете или посещавате места които са в непосредствена близост до граница със страна, която не е членка на Европейския съюз. Засега това са Сърбия, Турция и Северна Македония. Решението ще събира информацията натрупана от едни потребители и ще може да показва на всички, кои са точките, в които има опасност от такъв неосъзнат роуминг.
Последната платформа е по-скоро административна и тя предоставя по-голямата част от необходимия обмен на документи между операторите и регулатора да става изцяло по електронен път. Подновяване на лицензи, попълване на въпросници, входиране на документи и др.
Следващи стъпки
КРС вече е стартирала две големи обществени поръчки през 2021 г. за по-доброто следене на качеството на телеком услугите в страната. Първата е за създаване на единен регистър на всички базови станции на мобилните оператори. В него ще се показват местоположенията, разрешителните, излъчването, замерванията на всяка от клетките им. През ноември, тя е възложена за изпълнение от „Сиенсис“, която е дала оферта от 1.65 млн. лева.
Втората голяма поръчка е за изграждането на лаборатория в която да се сертифицират и тестват различни системи, оборудване и устройства свързани с телекомуникациите. При нея все още няма обявена компания за изпълнител, като тя е пусната в края на септември 2021 г. Прогнозната ѝ стойност е за 3.7 млн. лева.