Статията е обновена на 22 декември в 11:30 часа, добавена е частта за Комисията за защита на потребителите и в 19:30 часа, като е добавена индексацията на „Виваком“.
Трите водещи мобилни оператора обявиха, че индексират своите абонаментни договори, заради нарастващата инфлация. Потребителите на „А1 България“ и „Теленор“ получиха днес съобщения, че месечните им такси ще се променят от 2022 г. Индексацията ще важи за всички частни и бизнес клиенти, които ползват абонаментни планове. Независимо дали става дума за мобилни или фиксирани абонати.
Ходът не е изненадващ, предвид факта, че във всички дългосрочни договори на големите телекоми има стандартна клауза, която предполага подобна индексация. Любопитното е, че все „Виваком“ реши да направи такова уведломение ден след останалите два оператора, все пак тя ще предприеме индексация през 2022 г., но с малки разлики спрямо другите.
Защо се налага
Съобщенията на „А1 България“ и „Теленор“ са доста сходни. Те се позовават на своите клаузи в договорите, при които имат право да коригират цените със средногодишния индекс на потребителските цени (ИПЦ). Двата телекома ще направят това за две години – 2020 и 2021 г. Коригираните тарифи ще влязат в сила от февруари 2022 г., тъй като през януари Националният статистически институт ще обяви данните за ИПЦ за настоящата година.
Именно в очакванията на двата телекома за инфлацията през 2021 г. е разликата в съобщенията им. През 2020 г. официалната инфлация е 1.7%. „Теленор“ очаква общото повишение на тарифите да бъде от 5%, което означава, че ИПЦ за 2021 г. го прогнозират в рамките на 3.2%. „А1 България“ дава по-консервативна прогноза, като се позовава на Министерството на финансите, което очаква инфлацията за настоящата година да е 2.4%.
Телекомите са обвързани с ИПЦ, което означава, че не може единият да вдигне тарифата с по-голям процент от другия. Затова индексацията ще бъде еднаква от февруари месец. „Виваком“ от своя страна ще повиши цените само на база инфлацията от 2021 г., като няма да вземе предвид тази от миналата година.
Законно ли е
Тази промяна по принцип е законна. Защото тя фигурира, като стандартна клауза при дългосрочните абонаментни договори. Ето пример от такава в контракт на „Теленор“:
„Операторът има право да променя месечния абонамент веднъж годишно, като го индексира с обявения от НСИ средногодишен ИПЦ, в случай, че той е равен или по-голям от 1%“.
Единственият юридически въпрос, който може да изникне е, защо операторите решават да вдигнат тарифите не за една, а за две години накуп и защо нямаше подобна индексация през настоящата година за предходната. Хипотетично обяснение е, заради ситуацията с коронавируса в страната, телекомите да са решили да не правят корекции.
В клаузите е упоменато „веднъж годишно“, което може да бъде гъвкаво тълкувано. Телекомите обясняват това, че цените не са променяни две години, разходите нарастват, което означава, че те започват да усещат ефектите на инфлацията и трябва да предприемат подобен ход. От обясненията на „А1 България“ става ясно, че те тълкуват своите общи условия по договорите така, че индексацията да може да се натрупва през няколко години.
Обновена: Комисията за защита на потребителите (КЗП) обяви, че ще извърши проверка на увеличението на цените на абонаментните планове на двата оператора. От регулатора за момента обявиха единствено, че тя ще има за цел дали са обосновани намеренията на телекомите, дали съответсват напълно на Общите условия в потребителските договори и дали новите параметри отговарят на тях.
Малко след действията на КЗП, „Виваком“ също обяви, че ще индексира цените на своите договори, но само с темпа на инфлацията за 2021 г. Този ход беше по-разумен от най-големия по приходи телеком, защото големият въпрос пред останалите два оператора е дали е правилна корекцията за 2020 г. да влиза в сила заедно с тази за настоящата година.
Колко ще поскъпнат плановете
Самата корекция няма да бъде прекалено голяма за потребителите. „А1 България“ дават пример за увеличение от 41 ст. при месечна такса от 10 лева при нива на обща инфлация за двете години от 4.1%. За абонамент от 30 лева, корекцията достига 1.23 лева при същите показатели. Ако използваме очакванията на „Теленор“ за ИПЦ от 5% общо за двете години, то тогава, абонаментен договор от 30 лева ще добавим 1.50 лева.
При други условия, промяната не е голяма. Но предвид факта, че инфлацията води до повишаване на почти всички потребителски цени, то тогава ще има натрупване в семейните и бизнес бюджети. Остава да видим, дали и „Виваком“ ще обявят такава индексация на своите договори.