Site icon TechTrends България

КЗП: Телекомите могат да индексират цените само за 2021 г.

Dimityr Margaritov CPC

Статията е обновена на 24 декември в 10:50 часа, като са добавени становищата на двата засегнати телекома. И на 29 декември в 19:00 часа, като добавя решението на КЗП по казуса.

Дните преди Коледните празници основна тема за обсъждане се оказаха намеренията на трите мобилни оператора да индексират цените на вече сключените абонаменти на база годишната инфлация. Първо, „А1 България“ и „Теленор“ уведомиха своите клиенти, че ще направят това за 2020 и 2021 г., като новите цени ще влязат в сила от февруари. Точното увеличение ще стане ясно през януари, когато бъде оповестен средногодишният индекс на потребителските цени (ИПЦ), който се публикува от Националния статистически институт (НСИ).

Малко след това, комисията за защита на потребителите (КЗП) обяви, че ще разследва тези намерения. На 23 декември, председателят на регулатора Димитър Маргаритов обяви пред БНТ, че това увеличение няма да е законно ако се направи в момента за двете поредни години. Казусът е интересен, защото клауза за подобна индексация на цените присъства в договорите на операторите, но за първи път, телекомите се възползват от нея.

Законно, но донякъде

Както TechTrends коментира в предходната статия, идеята за коригиране на цените на база годишната инфлация е законна практика. Тя е включена, като специална клауза в дългосрочните абонаментни договори. Проблемът е, че в нея се говори само за предходната година. Което създаде въпроса дали операторите могат да правят индексация на цените за две поредни години.

Такива бяха намеренията на „А1 България“ и „Теленор“, които уведомиха своите абонати на 21 декември, че ще направят точно това. Цените на всички абонаментни договори ще бъдат коригирани с 1.7% нагоре за 2020 г. и с ИПЦ за 2021 г., който се очаква да бъде публикуван от НСИ през януари. По различни прогнози той е между 2% и 3.3%, което означава, че общото увеличение може да достигне 5% през февруари, когато обновените тарифи влизат в сила.

Ден след това на 22 декември, КЗП обяви, че ще разследва тази практика. Часове по-късно третият оператор „Виваком“ уведоми абонатите си, че ще индексират цените само за 2021 г., като точната стойност ще бъде обявена, заедно с индекса за годината през януари.

Председателят на КЗП е категоричен, че законът и условията, които са записани в договорите ясно посочват, че корекцията на тарифите може да се прави веднъж годишно и то само за преходната година. Не може да се прави натрупване, каквото е намерението на два от операторите.


„Няма как да има натрупване, защото по същата логика, операторите могат да се върнат и с 10 години назад“ Димитър Маргаритов, Комисия за защита на потребителите


„Наслагването на два поредни периода не е законосъобразно и ще бъде санкционирано. Няма как да има натрупване, защото по същата логика, операторите могат да се върнат и с 10 години назад“, коментира Маргаритов за БНТ.

Така, след заявлението на председателят на КЗП Димитър Маргаритов, третият по брой мобилни абонати оператор „Виваком“ ще спази буквата на закона. Докато другите два ще влязат в конфликт с регулатора, ако спазят своите намерения.

Отговорът на операторите

Малко след становището на председателят на КЗП, в подкрепа на регулатора излезе и новия вицепремиер на икономиката и индустрията Корнелия Нинова. В отговор на това, двата телекома – „А1 България“ и „Теленор“ обявиха, че всичко е законно. Те се аргументираха, че вместо да направят две поредни индексации – през декември и февруари, те са решили да го направят накуп догодина.

Самата корекция според тях е необходима, защото потреблението и разходите за телеком услуги се увеличава, докато до момента цените не са пипани по клаузата с инфлацията. Друг аргумент, който се ползва е, че от своя страна дори средните цени за електронни услуги падат (по данни от ИЦП). Тук има малко противоречие. Защото самите оператори отчитат повишение на средномесечния си приход от абонат (ARPU) през последните две години.

Според „А1 България“ за потребителите е по-изгоден вариант да се направи индексацията накуп през февруари. Причината е, че другият вариант е те да повишат цените през декември с 1.7%, което да бъде за 2020 г. и след това на нейна база да начислят допълнителната инфлация за настоящата година, която да влезе в сила догодина.

Този аргумент звучи разумен, но остава въпросът – защо телекомите не са предприели индексацията за 2020 г. по-рано? За инфлацията от 1.7% се знае от февруари, защо нямаше корекция през март, а чак сега през декември? Във всички случаи, имаме ясни сигнали и заявки, че при подобна двойна индексация, ще има отпор от регулатора.

Какво следва

До Коледните празници, нямаше повече официална инфорамция, като изключим интервюто на Маргаритов за БНТ. КЗП се събира на събрание на 23 декември и излиза с решение по казуса, то обаче остава в сянка до 29 декември, когато новият вицепремиер на икономиката и индустрията Корнелия Нинова го цитира в интервю. Становището на регулатора се състои от две части.

Според първата, телекомите са трябвали да индексират цените за 2020 г. най-късно в сметките до декември 2021 г. С други думи, двата оператора, които искат да сторят това, вече са изпуснали влака – фигуративно казано. В техните общи условия на договорите е записано, че може да се прави веднъж годишно за предходната година и това е тълкуването на КЗП. По този начин, регулаторът предупреждава телекомите, че ако индексират за две поредни години това означава, че нарушават закона. Следващата стъпка е, ако тези цени влязат в сила, тогава КЗП може да глоби двата оператора. Самата санкция е в рамките на около 30 хил. лева за компания и може да се обжалва в съда.

Втората част на решението на КЗП е, че операторите трябва да допълнят клаузата за индексиране в своите договори. Според комисията, телекомите могат да обявят корекция на цените за съответната година не по-късно от 3 месеца след публикуване на данните на НСИ. По този начин се търси предвидимост и прозрачност за потребителите. КЗП още пише, че ще работи в сътрудничество с другите два регулатора – Комисията за регулиране на съобщенията и Комисията за защита на конкуренцията по казуса.

За телекомите има два пътя – да се примирят и да индексират таксите само за 2021 г. или да влязат в директен конфликт с КЗП. Предвид формулировката на клаузата в договорите, шансът операторите да спечелят в съдебната зала не е голям. Добавяме и факта, че „Виваком“ реши да индексира само за една година е допълнителен аргумент в тази посока.

Exit mobile version