Държавата спечели битката с един от двата телекома, които искаха да индексират тарифите си за две години назад. „Теленор България“ официално обяви, че няма да предприема корекция на цените за 2020 г. Такава ще има само за изминалата 2021 г., като точният размер на поскъпване ще стане ясен с обявяването на инфлацията за годината.
Действията на втория по големина по брой абонати мобилен оператор идват след решение на Административния съд София град. С решението си „Теленор България“ се съгласяват с определението на магистратите и приемат това на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
„А1 България“ е изправена пред същия казус, като и тяхната жалба до регулатора беше отхвърлена от съда на първа инстанция. Разликата между делата на двата телекома е в мотивите, с които те оспорват решението на КЗП. Засега „А1 България“ ще изчака преди да обяви дали ще обжалва на следваща инстанция или ще приеме да индексира цените само за 2021 г.
„Виваком“ реши да увеличи тарифите само с инфлацията за изминалата година и така не попадна под ударите на регулатора и Министерството на икономиката.
Отстъплението на „Теленор“
В писмо до потребителите, главният изпълнителен директор на „Теленор“ Джейсън Кинг защитава решението да се индексират цените за двете години. Той го определя като „законосъобразно“, тъй като това за 2020 г. е обявено в рамките на изминалата година, а това за 2021 г. ще влезе в сила в срок. Главният изпълнителен директор на „Теленор“ допълва, че това действие е било обсъждано предварително с държавните органи и регулатори още през ноември.
Кинг допълни, че основната причина за налагането на тази индексация е в покачващите се оперативни разходи – от цените на електроенергията, на поддоставчици и заплати за служители. В някои случаи, „Теленор“ плаща за режийни такива с до 20% повече.
„В светлината на тези факти и след дълго обмисляне ние взехме трудното решение да индексиране цените на абонаментните планове, в съответствие на договорите ни с клиентите“ Джейсън Кинг, „Теленор България“
„В светлината на тези факти и след дълго обмисляне ние взехме трудното решение да индексиране цените на абонаментните планове, в съответствие на договорите ни с клиентите“, коментира Кинг. Той подчерта, че това се налага, за да се продължи поддържането на качествена мобилна услуга и клиентско обслужване.
Въпреки всичко, „Теленор“ ще индексира цените само за 2021 г. Това означава, че компанията няма да обжалва решението на Административния съд София град за корекцията на цените за 2020 г. Така, операторът ще бъде вторият, който ще направи индексация само за една година, след като „Виваком“ обяви подобно действие от самото начало.
Поскъпването от февруари
Точната корекция ще зависи от средногодишния индекс на потребителските цени (ИПЦ). Той трябва да бъде обявен през идните дни от Националния статистически институт. Самият индекс е основният и официален инфлационен показател в страната. Именно с него са обвързани договорите на операторите в заложената клауза за потенциална индексация. До момента тя не беше прилагана.
„Теленор“ и „Виваком“ ще могат да индексират цените на своите абонаменти през февруари, като обявиха при ИПЦ за 2021 г. Очакванията на първата компания са поскъпването на повечето планове да бъде до 1 лев на месец. От своя страна, „А1 България“ все още не е решила какво да прави. Вариантите пред нея са два – да обжалва решението на съда на по-горна инстанция в рамките на 7-дневен срок или да приеме индексация само за една година.
От „А1 България“ коментират за „Дневник“, че ще изчакат данните от НСИ за инфлацията за 2021 г. Те се очакват да бъдат публикувани през следващите дни. Което дава възможност на оператора да види какъв с колко ще индексира цените само при еднократна корекция и да прецени дали да обжалва решението на съда.
Повтаряне на аргументите
Джейсън Кинг от „Теленор“ дава по-обширна аргументация за решенията на компанията в интервю за „Капитал“, което беше публикувано в същия ден с писмото до потребителите. Той повтаря тезата на „А1 България“ от декември, че поради покачващата се инфлация са решили да коригират цените на плановете за 2020 г. Предвид очакванията, тя да се увеличи дори повече през изминалата година, такава индексация е била предвидена и за 2021 г.
Първоначалната идея на „Теленор“ е била да повиши цените на два пъти – през декември миналата година за 2020 г. и през февруари 2022 г. за 2021 г. Вместо да се увеличат тарифите веднъж и на новата по-висока база, да се направи индексацията, компанията е решила да го направи накуп, но на старата база. Аргументите на „А1 България“ бяха същите през декември, когато защитаваха в своя публична позиция обявената индексация за двете години.
Решението е повлияно по-скоро от практична гледна точка. Вместо да се коригират сметките на потребителите веднъж за два месеца и после още един път, промените се правят накуп. Така, се избягват потенциални проблеми с билинг системите, както и не се правят две поредни увеличения за клиентите.
Трябва да се отбележи, че българските оператори не са единствените, които правят подобни индексации. Четирите основни британски оператора подготвят увеличение на цените с до 10%, заради инфлацията. По същият начин, като в България, регулаторите на Острова се опитват да смекчат ефекта за потребителите и затова корекцията още не е в сила. В интервюто за „Капитал“ Джейсън Кинг коментира, че подобна индексация вече е направена в Telenor Serbia, който е част от телеком групата на PPF Group.