България ли е последният бастион на Huawei в Европа
България е последният бастион на Huawei в региона“. Тази реплика се подмята в средите на смартфон пазара у нас през последните няколко месеца в частни разговори с източници на TechTrends. Твърдението може да е доста пресилено от гледна точка на продажби, защото пазарът в страната е доста малък, а китайският гигант беше доста популярен в Източна Европа. Санкциите на САЩ промениха позициите на компанията на Стария континент из основи. Особено през последната година.
Премиерата на новия-стар Huawei P50 Pro обаче леко загатва, че в очите на компанията, България може би е сред ключовите страни в региона. Информацията за дългоочакваните и още по-дълго отлагани продажби на флагманския модел на китайския гигант за 2021 г. беше пусната от българското им звено. Тя беше допълнена и с друга неофициална такава отново от местен блогър. Всичко това е подкрепено от предварителното представяне на смартфона за региона, което се е провело в София на 14 януари и все още е под медийно ембарго.
Първо у нас
Продажбите на Huawei P50 Pro ще започнат първо в България на 25 януари беше обявено първо на Facebook страницата на местното звено на компанията. В него се потвърждава неофициалната информация, че продажбите ще започнат първо в България и ден след това – на 26 януари в цяла Европа. Това показва, че китайският гигант дава ексклузивност на нашия пазар, макар и само с един ден.
Освен Huawei P50 Pro, българските потребители ще могат да вземат и Huawei P50 Pocket. Като информацията за последния идва от местен блогър. Това е моделът със сгъваем екран на компанията, който за разлика от досегашните им подобни е от компактен тип (тоест, подобно на флипфоните), а не представляват хибрид между смартфон и малък таблет. Двете новини позволиха на международните издания, като GSMArena, да обявят датата за европейския дебют на смартфоните.
Възможностите
Информацията за двата умни телефона е налична от доста време. Huawei P50 Pro се продава в Китай от август месец, докато Huawei P50 Pocket – от декември. Двата разполагат със Snapdragon 888 чипсет, но без възможност за 5G връзка, поради санкциите на САЩ.
Huawei P50 Pocket има 6.9-инчов сгъваем OLED екран с опресняване от 120Hz, резолюцията е 1 188×2 790 пиксела. Той разполага и с втори по-малък със само 340×340 точки, който е за известия и се ползва, когато устройството е сгънато. Камерите му са с две идеи по-компромисни от традиционния флагман. Основният сензор е 40MP, който е подкрепен от втори 32MP и 13MP широкоъгълен. Селфи камерата е само 10.7MP. Батерията е 4 000 mAh и разполага с бързо зареждане от 40W.
Huawei P50 Pro има 6.6-инчов OLED екран със 120Hz честота на опресняване. Камерите на традиционния флагман са по-интересни – основната е 50MP, която е подкрепена от 64MP перископна телефото такава с 3.5-оптично приближение. Широкоъгълната е 13MP, като смартфонът има още един 40MP монохромен сензор. Последният в комбинация с останалите големи засилва способностите на Huawei P50 Pro да прави нощни снимки и такива при ниска осветеност. Батерията е 4 360 mAh с бързо зареждане от 66W.
Лебедовата песен
Двата смартфона ще се впишат в определението за лебедовата песен на Huawei на световните пазари. До затягането на санкциите на САЩ, китайският гигант обявяваше своята флагманска P-серия през февруари и навлизаше в продажби през март-април. През 2021 г. Huawei обяви P50 Pro в последния ден на юли или около пет месеца по-късно от обичайното. На пазара в Китай се появи месец след това. Но на световните излиза чак сега, което е близо 10 месеца закъснение. При това ексклузивно на малък пазар, какъвто е българския.
Huawei P50 Pro и P50 Pocket идват и с доста „подводни камъни“. Първият го споменахме – и двата модела не поддържат 5G мобилни връзки, което ги прави непривлекателни за потребители, които искат да ги ползват по-дългосрочно. Вторият такъв е, че са без услугите на Google, поради ембаргото на САЩ.
Третият недостатък е чипсетът – Huawei P50 Pro и P50 Pocket разчитат на миналогодишния флагмански процесор на Qualcomm, а не на настоящия. Последният може да се компенсира с по-ниска цена, която все още не е обявена официално. Нещо, което ще изяде напълно от печалбите на компанията, вече засегнати от удължения цикъл на разработка и пускане на пазара на високия клас смартфони.
Huawei беше изместена напълно от този пазар през 2021 г. Компанията успя да пусне по-масово основно един модел – Nova 9. Който, отново е без 5G свързаност и затова дори не се класира в нашата ежегодна класация за смартфон на годината. Китайският гигант беше принуден да продаде бранда Honor, който стартира своите продажби в региона в края на миналата година. В него остана по-голямата част от развойния капацитет на Huawei, по различни данни между 60% и 70%.
В същото време Xiaomi зае по-голямата част от световния ѝ, както и регионален дял. Опитите да компенсира с други потребителски устройства се оказват неуспешни, след като Huawei в края на декември обяви, че очаква приходите ѝ да се понижат с 30% през 2021 г. Като цяло тенденцията е за спад, при това с бързи темпове.
Последният бастион
За тежкото състояние на Huawei може да проследим и покрай факта, че България може би наистина се е превърнала в последния ѝ бастион в Европа. Пазарът тук е малък и рядко получава ексклузивна информация или достъп до устройства пред останалите държави на Стария континент. Фактите обаче се натрупват – за дебюта в Европа научаваме първо от българското звено на Huawei. После и предварителното представяне за региона се води от същия екип в страната.
Това обаче може да се обясни сравнително лесно. В България Huawei има доста фенове, като не всички от тях са се отказали от марката, заради липсата на Google услугите. Медиите и като цяло маркетинга в страната са по-евтини. Но най-ключовия фактор е, че Huawei има силни позиции сред трите основни телекома. Мобилните мрежи на „Теленор“ и „Виваком“ все още са доминирани с тяхно оборудване, а „А1 България“ продължава да предлага устройствата им.
Ако тенденциите обаче продължават по същия начин през 2022 г., както през изминалата, то настоящата година, може да се окаже наистина като лебедовата песен за Huawei. Поне при смартфон пазара. Защото и последният бастион е на път да падне.