IT БИЗНЕСPLAY

Мобилният гамбит на Take 2 Interactive със Zynga

Светът на технологиите е изключително динамичен. Някои идеи могат да се развихрят на пазара в рамките на месеци, на други да им отнеме десетилетия в достигането на достатъчна популярност. Освен скоростта, в която те ще се наложат, друг ключов момент е колко дълготрайни ще са те. Някои сегменти постигат впечатляващ ръст и са определени за бъдещето в даден сегмент, но след няколко години залязват, защото вече просто не са релевантни. Други, които са били в сянка или напълно нови, заемат тяхното място.

Затова тенденциите са важен аспект в технологичния свят, но е още по-важно да може да видим, кои са дългосрочни и кои са временно явление. Игрите в социалните мрежи са може би много добър пример за последното. Историята на Zynga от своя страна обрисува перфектно техния възход и впоследствие – падение.

Гейм разработчикът, известен с хита Farmville, беше придобит за рекордните за гейм индустрията 12.7 млрд. долара от Take 2 Interactive. Но не защото, игрите на компанията са големи хитове в момента или имат огромен пазарен дял. Причината за внушителната сума е, че за да може да оцелее и да запази позициите си на пазара, Take 2 Interactive ще трябва да се обърне към мобилния пазар. Което е иронично, защото Zynga не успя да прехвърли успеха си от социалните мрежи в този сегмент. Сега ще получи втори шанс да го направи, но ще жертва независимостта си.

От феномен към борба за оцеляване

stck-zynga-hq-2

Zynga беше истински феномен преди малко повече от десетилетие. Нейният хит Farmville превзима сърцата на десетки милиони фенове по света, като тя е успешно интегрирана във Facebook. Силно социалният елемент на играта помогна на мрежата на Зукърбърг да увеличи времето прекарано в нея, докато за Zynga, това беше огромна аудитория.

Така през 2010 г. доста експерти очертаваха светло бъдеще за т.нар. игри в социалните мрежи. Zynga, от своя страна, като почти нарицателно за тази ниша, беше спрягана за нов технологичен и гейм гигант. През декември 2011 г. тя прави един от най-големите борсови дебюти за годината с пазарна оценка от 9 млрд. долара. Още при излизането на финансовите пазари, голяма част от аурата ѝ започна да се изпарява. Тя дебютира при 10 долара за акция, за кратко достига 13 и дори 18 долара, но после в рамките на 9 месеца бележи рязко понижение до 2.80 долара.

Има и конкретни причини за това. Zynga e напълно зависима от Facebook. Това беше лоша новина, защото малко след успеха на Farmville, социалната мрежа постепенно започна да променя политиката си към допълнителните приложения, които предлага. Гейм разработчикът привлече доста стабилно финансиране и се опита да компенсира това със самостоятелни заглавия и дори създаването на собствена онлайн платформа. Нито едно от тези действия не беше успешно и не достигна мащабите на комбинацията между Farmville и Facebook.

Zynga-shares

Zynga продължаваше да разработва мобилни заглавия и в стремеж да оцелее, промени стратегията си през 2016 г. С голяма част от натрупаните средства, компанията започна да придобива други разработчици. Целта е не толкова да се взимат таланти, колкото да се вземат техните продукти, които се ребрандират и започват да носят приходи. За което, Zynga похарчва над 2 млрд. долара, за десетки гейм студиа до средата на 2020 г. След това още 3 млрд. долара за 5 други разработчици до октомври 2021 г.

Вторият елемент е сключването на договор с Hasbro за създаването на лицензирани игри. Финансовата ситуация започва да се обръща през 2019 г., когато постъпленията растат и вече се отчита скромна печалба. Всичко това обаче не е иновация, а е по-скоро борба за оцеляване, като Zynga отдавна е изгубила ореола си на лидер в индустрията.

Сделката с Take 2 Interactive

gta-v-poster

Изброените по-горе действия имат две цели – да помогнат на компанията да намери разнообразни и средносрочни източници на приходи, както и да ѝ надуят оценката за потенциална продажба. Това работи до юни 2021 г., когато цената на акциите ѝ се връща за кратко в изходна позиция от малко над 10 долара за брой. След което инерцията спада и отново тя се понижава до 6 долара.

Take 2 Interactive се явява като спасител за Zynga, като през януари 2022 г. обявява, че ще я придобие за 12.7 млрд. долара. Това се равнява на 9.86 долара за акция или около 64% над оценката на пазара преди да се разкрие сделката.

При тези параметри, акционерите на Zynga трябва да се предоволни, премията е доста голяма, макар, да е с 14 цента под първоначалната дебютна цена от 2011 г. Което само показва, че компанията за последните 10 години е успяла да направи само един непълен кръг, без по-качествено развитие.

Мобилна промяна

Zynga-games

За Take 2 на пръв поглед изглежда доста надценена. Тя не разполага с големи заглавия за милиарди, които да я оценят повече от Bethesda, например. При по-задълбочен анализ, Zynga е тяхната възможност да навлязат на мобилния пазар. Take 2 имат доста рехаво присъствие на най-големия сегмент в гейм индустрията. В същия момент, тя притежава франчайзи като Grand Theft Auto, NBA 2K, Mafia, Red Dead Redemption, Borderlands и др., някои от които имат огромен потенциал на мобилния пазар.

Zynga ще предостави развойният капацитет и ноу-хау за адаптирането им за мобилни устройства. Поне такъв е плана. Като мениджърите на двете компании заявяват директно в своите коментари при обявяването на сделката.

„Придобиването на Zynga ще диверсифицира нашия бизнес и ще ни установи като лидер в най-бързоразвиващия се сегмент на гейм индустрията – мобилния“, коментира Страус Зелник, главен изпълнителен директор на Take 2 Interactive.

„Комбинирането на мобилната експертиза на Zynga с тези на следващо поколение гейм платформи на Take 2 ще ни помогне да развием нашата визия да свържем света чрез игрите“, допълва Франк Гибау, главен изпълнителен директор на Zynga.

Втори шанс

Zynga-FarmVille-3

Преведено на нормален език, Take 2 Interactive придобива Zynga, за да може да прехвърли своите популярни франчайзи като GTA и NBA 2K на мобилния пазар. Това означава втори шанс за гейм разработчика, след като той в рамките на десетилетие не успя да постигне голям пробив в този сегмент. Което създава лек скептицизъм дали Zynga ще успее да направи това дори с популярните поредици, с които Take 2 разполага. Тук, вече ще се разбере, дали компанията има добри екипи и управление на подобен тип проекти.

Newzoo_Global_Games_Market_by_Segment-1-1920x1080

За Take 2 Interactive това е шанс за растеж и обхващане на мобилния пазар. Компанията е в лека стагнация, като през последните години тя разчита основно на ремастерирани версии на своите популярни игри (такива на по-старите GTA заглавия и Mafia). GTA V все още е дойната крава на компанията, която продължава години на ред да доминира по продажби при традиционните AAA заглавия. Почти сигурно, първата задача на Zynga ще бъде да пренесе този успех на мобилния пазар.

Игрите за мобилни платформи съставляват около 50% от продажбите на всички през последните няколко години. Те са и основната причина, гейм индустрията да отчита стабилен ръст през този период и са привлекателна „златна мина“ за почти всеки по-амбициозен разработчик. Остава да разберем, дали Zynga ще успее да постигне това за Take 2 Interactive, което тя самостоятелно не направи.

Свързани статии

Back to top button