Site icon TechTrends България

Microsoft става гейм хегемон – придобива Activision-Blizzard

microsoft-activision-blizzard-deal-kv

В рамките на седмица гейм индустрията се пренареди почти напълно. Първо, Take 2 Interactive купи Zynga за 12 млрд. долара, което беше най-голямото придобиване до този момент в сектора. Миналото време не е случайно, защото Microsoft извади повече от пет пъти повече пари за Activision-Blizzard. Така, софтуерният гигант е на път да се превърне в истински гейм хегемонт, след като вече придоби друг голям издател и разработчик – Bethesda.

Сделката показва, тектоничните размествания, които се случват в гейм индустрията. Имаме консолидиране между няколко големи играча и навлизането на основните IT гиганти. Microsoft засега е най-агресивен сред последните, като целта му е да овладее по-сериозния сегмент от геймърите – този на AAA заглавията.

Джакпотът на Боби Котик

Софтуерният гигант обяви, че ще придобие Activision-Blizzard за рекордните 67.8 млрд. долара. Това е над пет пъти повече от поставения връх при сделките в гейм индустрията от Take 2 Interactive. Само преди седмица, компанията обяви, че купува Zynga за 12.7 млрд. долара. Специфичното за сделкта на Microsoft е, че технологичният гигант плаща всичко това в кеш на инвеститорите. Без акции, разсрочено или по друга система.

Настоящият главен изпълнителен директор на Activision-Blizzard Боби Котик остава на поста си. Това е добра новина за него, освен, че най-вероятно той ще получи значителна сума от сделката, заради акциите, които притежава. Самият той беше в светлината на прожекторите на няколко скандала за сексуален тормоз в рамките на компанията. Котик е начело на Activision от 30 години, но през последната е подложен на силен натиск да напусне.

Придобиването от Microsoft може да промени доста неща. На първо място, гейм разработчикът ще бъде на директно подчинение на Фил Спенсър – директорът на гейм звеното в софтуерния гигант. Дали Котик ще запази позицията си, вече не е толкова релевантен въпрос, най-малкото защото той ще спечели доста пари от трансакцията. Така, дори и да бъде накаран да напусне след известно време, за да изчисти имиджа на Activision-Blizzard, печалбата за него ще е значителна.

Microsoft на върха на играта

Сделката има огромно значение за Microsoft. Тя дава голям развоен и маркетингов капацитет в гейм индустрията на софтуерния гигант. Activision-Blizzard разполага с над 10 хил. служители по целия свят. Освен това, тя притежава няколко големи и все още доста популярни франчайзи, като Call of Duty, Diablo, StarCraft, WarCraft, Overwatch и дори мобилният хит Candy Crush Saga. С други думи, експертизата на Activision-Blizzard се разпростира не само в големите AAA заглавия, но и в мобилния сектор.

Друг фактор, който прави сделката ключова за Microsoft са потребителите, които ползват игрите на разработчика. По данните, които софтуерния гигант обявява, става дума за 400 млн. месечни потребители от 190 държави. Microsoft допълва, че само големите франчайзи с които Activision-Blizzard разполага, се оценяват на три милиарда долара.

Технологичният гигант има амбицията да интегрира голяма част от тези играчи, както и самите поредици в своята абонаментна услуга Game Pass. Тя вече достигна 25 млн. потребителя, но с добавянето на активите на Activision-Blizzard в близко бъдеще може да се увеличи рязко. При нея се комбинира и с все още по-малката като мащаби, но с потенциал, облачна гейм услуга – доскорошната xCloud.

Последният елемент е факта, че игрите се очаква да бъдат ключови за изграждането на метавселени. Microsoft има открити амбиции да развива такъв проект, затова и в самото обявление на сделката с Activision-Blizzard това е споменато изрично, че тя ще бъде използвана за създаването на „съставните части за метавселената“.

Одобрението на сделката

Рекордното придобиване трябва да премине през няколко фази на одобрение. Първото е, че сделката все още е предварителна и трябва да бъде гласувана от борда на директорите, както на Microsoft, така и от тези на Activision-Blizzard. Тя е обявена публично преди да премине през тази процедура, най-вероятно, за да се презастраховат, че информацията няма да изтече в онлайн пространството.

Второто ниво на одобрение ще е на регулаторна основа. Microsoft агресивно се превърна в един от най-големите гейм разработчици, след като вече придоби друг голям такъв – Bethesda. С комбинацията от Activision-Blizzard, самият софтуерен гигант признава, че се нарежда на трето място по приходи в света. Пред него са единствено Tencent и Sony. Любопитно е да се види как ще реагират регулаторите в САЩ, които трябва да я одобрят. В момента в Щатите има повишена чувствителност на тема технологични монополи и може те да съзрат проблем с нея.

Microsoft очаква сделката да бъде финализирана през лятото на тази година. Ако премине през всичките изброени по-горе препятствия и одобрения, тя ще преобрази напълно гейм индустрията. След като софтуерният гигант изкупи два от няколкото големи AAA издателя, това ще окаже допълнителен натиск върху останалите такива. Консолидацията в сектора може да продължи и да сме свидетели и на други мащабни придобивания.

Exit mobile version