НОВИНИТЕЛЕКОМИ

Защо гражданската авиация в САЩ се изправи срещу 5G

Основният проблем свързан с 5G мобилните мрежи винаги ще са честотите. Не както някои хора смятат защото, са опасни, а защото са ограничен ресурс. Който се използва не само от телекомите, но и от много други индустрии. Казусът с 5G мрежите в САЩ и гражданската авиация в страната доказва тази теза. През последните дни, регулатори, авиокомпании и мобилни оператори влязоха в тежка схватка за това дали да действа новата технология в районите на летищата или не.

Причината е, че телекомите получиха лиценз за честоти, които се използват от някои сензори на пътническите самолети. Застъпването им създава предпоставки за смущения. Възможността някои от уредите да не работят или да не дават акуратни показания при излитане и кацане е от изключителна важност за безопасността на полетите.

В България подобен казус засега не е вероятен, най-вече заради ползваните и одобрени от Европейския съюз честоти за 5G. Телекомите обаче изпитват сходен проблем по друг начин, най-вече заради невъзможността на военните в страната да освободят определени честотни ленти.

Разгръщането на лентите в C-Band

5g-mmwave-antenna

Щатските телекоми похарчиха около 80 млрд. долара, като само 67 млрд. долара броиха лидерите AT&T и Verizon, за да получат честотните ленти в т.нар C-Band. По дефиниция това обхваща спектъра между 4GHz и 8GHz. В случая, САЩ предостави на мобилните оператори честотите между 3.7GHz и 4.2GHz за разгръщане на 5G мрежите.

Спецификата на петото поколение мобилни технологии е, че колкото повече радио ресурс има – толкова по-добро качество и по-добро покритие може да се осигури. Това е кръвта в организма на операторите и той е напълно физически ограничен ресурс. Конкретната C-Band лента е ключова за телекомите в САЩ, защото е основната за осигуряване на качествено градско покритие. Тя е аналогова на използваната в Европа 3.6GHz.

Плановете на щатските телекоми беше да пуснат през януари 5G на тези честоти в 4GHz. Те получиха първоначално разрешение от регулаторите – Федералната комисия по далекосъобщенията (FCC) и Федералната комисия по въздухоплаването (FAA). Оказва се, че има проблем, който може да засегне безопасността на полетите.

Смущения в ефира

us-airport

Противно на конспиративните теории, много от честотите над 3.6GHz, които 5G ще се възползва, се ползват от години за различни други дейности. Конкретно C-Band е един от основните спектри за сателитна комуникация. Дори FCC през 2020 г. освободи част от него, за да го пренасочи към 5G мрежите. Но малко преди пускането на услугите на тези честоти, гражданската авиация обяви, че ще приземи всички самолети. Причината – висотомерите на някои авиолайнери работят именно в тези ленти.

Вероятността от смущения създава известен риск, пилотите да не получават адекватна информация за височината на която се намират, докато излитат и кацат. Именно в тези фази се очаква вълните на мобилните клетки и тези на висотомерите да има попаднат в някакъв конфликт. Излитането и кацането са по принцип най-рисковите маневри в гражданската авиация. Отделно, при лошо време, пилотите трябва да могат да извършват тези дейности и по „прибори“. Тоест, да излитат и кацат при минимална или никаква видимост.

Телекомите предложиха да се намали силата на излъчване на 5G клетките в районите на летищата. Въпреки това, основните авиокомпании от гражданската авиация в САЩ обявиха, че не са съгласни с това. За да потуши напрежението, временно FAA издаде заповед около основните летища в САЩ да не се пуска 5G мрежи. Ситуацията е заплетена, защото гражданската авиация не иска изобщо да се ползва тази честота около летищата. Телекомите предлагат компромис, но засега, той не се възприема.

Ситуацията в България

В България и като цяло в Европа, подобни проблеми няма. Причината е, че Европейския съюз е отделил три спектъра за 5G – 700MHz, 3.6GHz и 25GHz. Средната е съседна на споменатата C-Band в САЩ, но не се припокрива напълно. Затова на Стария континент подобни проблеми не се очакват. Има и друго, в България ограниченията за излъчване са между 10 и 100 пъти по-строги от тези в САЩ, което също ще понижи опасността от потенциални смущения.

В страната ни има подобен казус, но той е с друго естество. Както споменахме, ЕС определи, че 700MHz трябва да бъдат освободени за 5G. Това обаче не се случва. Те са заети основно от Министерство на отбраната и се ползват от изтребителната авиация. Същото важи и за спектъра в 800MHz, който е определен за 4G мрежите.

Телекомите водят повече от десетилетие битка за тези честоти, засега безуспешно. Покупката на новите изтребители F-16V даде лъч надежда, но забавянето на доставките им отново ще отложи решаването на проблема. Казусът е сходен – телекомите дори предлагаха на МО да се изгради буфер без мобилен сигнал около военните летища, подобно на решението на щатските оператори. То не беше прието. Поради тази причина, поне на пръв поглед изглежда, че единственото решение ще бъде, когато България подмени изцяло изтребителната си авиация. Преговори между МО, министерство на транспорта и Комисията за регулиране на съобщенията имаше през 2020 г., но без конкретен резултат.

Двата казуса показват, че основната битка за 5G ще бъде изцяло в наличието на достатъчно честоти. Като мобилните оператори влизат в конфликти не само помежду си и с регулаторите с тях, но и с много други сектори, които досега са ги ползвали.

Свързани статии

Back to top button