NFT, реклами и следене на погледа – какво ще включва Meta
Facebook обяви, че ще изгражда собствена паралелна реалност – метавселена. Заради, което технологичният гигант дори се преименува на Meta. Част от предходния ни анализ дори предполага, че последното действие е основно. Докато обещанията за метавселена са по-скоро опит да се придаде по-висша цел на новият холдинг.
Дали Facebook ще успее да изгради Meta до мащабите, които си поставя са е въпрос с доста висящ отговор към момента. Обаче вече излиза информация, която ни дава малко по-пълна представа за плановете на компанията в дългосрочен план. Facebook или Meta активно работи по различни патентни, които да гарантират интелектуалната собственост в новата метавселена.
Покрай тях може да разберем, че технологичният гигант подготвя различни системи, с които да предоставя това, което прави най-добре – персонализирана реклама. Към тях добавяме и нейния апетит към една друга бързоразвиваща се сфера – тази на уникалните дигитални предмети (NFT).
Някои от нещата бяха загатнати или поне можеха да се предположат от първоначалната демонстрация на Марк Зукърбърг на Meta. Други, просто бяха логични да бъдат интегрирани. Едно е сигурно – много от механиките в гейм индустрията се очаква да се пренесат в метавселените. Което може, както да ни радва, така и да ни плаши.
Електронният магазин
Ключов елемент ще е вграденият електронен магазин. Това беше показано за кратко в демонстрацията на Зукърбърг, но бе да има достатъчно подробности за него. Според няколко патента, Meta планира да изгради такъв, който ще може да предлага основно дигитални продукти. Повечето ще са изцяло виртуални – тоест ще са ограничени само за метавселената. Но ще има и такива, които ще могат да бъдат по някакъв начин обвързани с реални такива.
Независимо за какви става дума, това ще са дигитални продукти, които ще се изграждат и интегрират от различни компании и марки. Тяхната цел ще е да рекламират или да достигнат директно до клиентите в рамките на метавселената. Патентите не разкриват бизнес модела, но най-вероятно ще се взима процент или директно ще се плаща такса, подобно на корпоративните стикери във Viber, например.
Това ще е един от двата основни стълба в генерирането на приходи за Meta. От компанията директно коментират пред Financial Times (които са разглеждали и патентите – бел. ред.), че „основната част от бизнес модела ще е търговията“. Рекламите също ще играят ключова роля, но за разлика от Facebook и другите платформи, които разполага гиганта в момента, ще са на по-заден план.
Интеграция на NFT
Марк Зукърбърг има интерес към криптовалутите от години. Опитите му да създаде собствена и масова такава среща силен регулаторен отпор. Затова, сега Meta има други планове – да интегрира набиращите популярност NFT. Това са дигитални активи, на които чрез блокчейн им се придава уникален отпечатък на притежание. Пазарът за тях избухна през 2021 г. и интересът към тях продължава да е висок.
Часове, след като информацията за патентите за метавселената беше обявена от FT, се появи и друга от същото издания. Според нея, Meta подготвя интеграцията на NFT съдържание в рамките на двете си най-популярни социални мрежи – Facebook и Instagram. Ако това се потвърди и технологичният гигант започне да използва тези уникални активи, тяхното имплементиране в метавселената ще е просто въпрос на време.
Зукърбърг при представянето си на новата виртуална реалност не спомена за подобни възможности, но те бяха подсказани в самото видео. Като при сцената с пазаруване след концерт в дигитална среда имаше опция за купуване на мърчъндайз, който може и да е NFT. Но предвид факта, че ще могат да се продават дигитални предмети, тяхното обвързване с NFT ще е сравнително лесна задача. Особено, ако вече се интегрират такива възможности в настоящите социални мрежи на компанията.
Сензорни иновации
Виртуалната триизмерна реалност ще е основната среда, в която ще се разгръща Meta. Тя се различава значително от плоското пространство на социалните мрежи и мобилните приложения, с които разполагаме в момента. Затова и технологиите за изследване на потребителското поведение е логично да са други.
Meta тук има поне няколко за проследяване на погледа на хората, които ползват VR очила. Идеята е да може да се разбере накъде гледа потребителя. С натрупването на информацията може да се позволи оценяването на различните пространства в средата – кои будят интерес и кои не. Съответно там да се разположат реклами.
Друга технология на Meta е за проследяване на емоциите. Тази идея е малко по-притеснителна от гледна точка за опазване на личното неприкосновение. Тук се надгражда изброената система за проследяване на погледа, но вместо това се сканират зениците и техните реакции.
Последният патент, който FT разглежда, е специален 3D енджин, който позволява да се създава максимално детайлен аватар на потребителя. Това отново става чрез сканиране на лицето, след което новата система изгражда максимално точно дигитално копие. Такова решение е почти задължително, за амбициите, които бяха представени в метавселената на Meta.
Притесненията
Изграждането на функциониращ дигитален свят има своите предимства, но и потенциални опасности. Нивата на ангажиране, споделяне на лични данни и потребителско поведение ще се увеличат експоненциално. Facebook донякъде се преименува на Meta, за да намали негативната интонация, която технологичният гигант натрупа през последните пет години.
Технологиите описани в тези патенти, ще отворят много врати за по-скъпи системи за персонализирана реклама. Но в същото време, информацията, която ще се предлага за потребителите ще се увеличи. С което ще се засили и опасността от прекрачването на етичните граници при работата с нея.
Друго опасение е, прекомерната монетизация. Това е проблем, който все повече се задълбочава в гейм индустрията през последните няколко години. Създаването на продукти със съмнително качество, базирани на успешни франчайзи, но с изключително агресивни системи за привличане на приходи. Геймингът е ключов за метавселената и много от практиките му – добри и лоши, ще се пренесат там. Което предвид мащабите, които Meta предвижда, не е никак обещаваща новина.