Пазарът на смартфони се върна към растежа през 2021 г.
Пандемия, недостиг на чипове и опасения от инфлация не попречиха на пазара за смартфони да се върне към растежа през 2021 г. Продажбите на умни телефони за първи път се увеличават на годишна база от 2017 г. насам. Основните причини бяха няколко – „наваксването“ от по-слабата пандемична 2020 г. и постепенното преминаване към 5G модели.
Тенденцията обаче няма да се запази оптимистична, тъй като пазарът вече изпитва недостиг на компоненти и от лятото на 2021 г. върви към понижение. Последното тримесечие на изминалата година също беше с негативна нотка, а изброените в началото на материала фактори, ще повлияят допълнително на представянето през настоящата година. Или поне в първата ѝ половина.
Ефектът на липсата на чипове
Целият пазар за смартфони отчита продажби от 1 354.8 млрд. бройки през 2021 г. или ръст от 5.7% на годишна база. Ако силните резултати през първата половина на миналата година се бяха пренесли през втората, можехме да бъде свидетели и на двойно по-добри показатели. През последните две тримесечия, обаче продажбите са намалели с 4.5%, показват данните на изследователската фирма IDC.
Консултантите отбелязват, че причината за това е недостигът на компоненти. Той доведе до забавяне на пускането на нови смартфони, по-свито портфолио от модели на производителите и по-малко налични бройки сред дистрибуторите. Смартфоните, бяха сред последния сегмент на потребителска електроника, който беше повлиян негативно от недостига на чипове.
Samsung продължава да е лидер, но Apple съкраща преднината
Преди пандемията Samsung беше едноличен властелин на пазара при смартфони, когато ставаше дума за продадени бройки. Южнокорейският гигант разполагаше с комфортна преднина и изглеждаше недостижим. Първоначално Huawei беше на път да оспори лидерството, но санкциите на САЩ, извадиха китайската компания напълно от играта. Сега претендентът се нарича Apple.
За цялата 2021 г., щатският гигант стопи разликата до около 4% пункта пазарен дял – 15.9% срещу 20%. Samsung реализира 272 млн. продажби и 6% ръст през миналата година, докато Apple е с 235.7 млн. бройки и 15.9% ръст.
Американският гигант имаше силни периоди в началото на 2021 г. и въпреки, че отново поведе по продажби през последното тримесечие на годината, при него имаше реално минимален спад. Той се дължи най-вече на разместения календар при дебюта на iPhone 12 през 2020 г. Продажбите му започнаха изцяло през последното тримесечие, вместо да се разпределят частично с тези от предходното. През 2021 г., Apple успя да пусне навреме своя нов iPhone 13, макар и буквално в последните дни на септември.
Възходът на китайците
Ефективното елиминиране на Huawei и излизането на LG отвори пазара за редица конкуренти. Пространството не остана незаето и веднага редица китайски производители се вкопчиха в борба за него. Xiaomi засега е големият победител с 29.3% на годишна база и 191 млн. продадени бройки през 2021 г.
Oppo и Vivo са другите силни марки, които също отчитат добри ръстове. През 2020 г. те вървяха ръка за ръка, но сега първата започва да дърпа с леко пред втората. Oppo постига 133.5 млн. продажби през изминалата година и ръст от 20.1%. Vivo е пета със 128.3 млн. и 14.8% увеличение на годишна база. Това показва информацията на IDC.
Интересни тенденции под чертата
Данните на друга анализаторска компания – Counterpoint Research потвърждават горните тенденции и с леко по-различни числа, припокрива класирането. По-любопитното при тях е, че те дават малко повече коментар за производителите, които не влизат в глобалния Топ 5.
Например, според тях Motorola е най-бързорастящата компания в челната десетка през 2021 г. Counterpoint Research не казват, какъв е темпът на увеличение, само коментират, че китайският бранд се възползва максимално от оттеглянето на LG от смартфон пазара и успява да се наложи в САЩ.
Друг производител – Realme, пък навлиза сред Топ 5-те марки смартфони под Android или заема ефективното шесто място. При тях стратегията за налагане на 5G модели на изключително ниски цени се оказва доста успешна.
Honor бележи завръщането си в Топ 10 производители, вече като самостоятелен бранд през 2021 г. Това отбелязват от Counterpoint Research. Компанията успява да се наложи в Китай, като тепърва започва да прави това и на другите пазари. Очакванията бяха, Honor да навлезе по-ударно в Европа още през изминалата година, но явно това ще се случи през новата 2022 г.