След като глобалните продажби на смартфони се завърнаха към стабилен ръст през 2021 г., това се случва и на пазара в Европа. На Стария континент умните телефони са реализирали повече доставки с 8% на годишна база. Все още обаче те не могат да се върнат на нивата отпреди пандемията. Това показват данните на изследователската компания Counterpoint Research.
Коронавирусът в комбинация с недостига на чипове попариха доставките и продажбите на смартфони и на друга потребителска електроника не само в Европа, но и по целия свят. Размествания сред водещите производители няма, тенденциите се запазват спрямо тези от 2020 г. Любопитна е сезонността на продажбите сред различните компании и как те се движат на отделни „вълни“.
Другата тенденция е почти пълното изчезване на Huawei от Стария континент. Доскорошният технологичен гигант загубва смартфон бизнеса си след икономическите санкции на САЩ. Тя беше заменена бързо от други китайски производители, както в Европа, така и по целия свят.
Без изненади по върха
Samsung запазва лидерската си позиция, при това като контролира една трета от пазара на Стария континент. Нейният пазарен дял през 2021 г. остава непроменен на 32%, ръстът на продажбите съвпада с този в целия регион.
Apple е другият голям играч в Европа. Технологичният гигант увеличава своя пазарен дял от 22% до 26% през 2021 г. Ръстът през изминалата година е в порядъка на 25%. Той е очакван предвид факта, че компанията пусна първия си модел iPhone с 5G връзка в края на 2020 г. Немалка част от продажбите и доставките се пренесоха през първата половина на 2021 г.
Трети са Xiaomi, които ефективно заменят Huawei, но не на 100%. Компанията отчита 50% увеличение на доставките и съответно нейната позиция на пазара нараства от 14% през 2020 г. на 20% през изминалата година. Част от потенциала на Huawei обаче се разпределя между другите китайски производители, които отчитат най-големите темпове на растеж. Oppo е с 94% увеличение на годишна база и достига 8% пазарен дял. Realme удвоява своя до 2%, като доставките нарастват със 162%. Vivo е рекордьорът с 207% ръст и влиза в челната шестица с 1% пазарен дял.
Продажби на „вълни“
Counterpoint Research споделят и графика, която показва динамиката на продажбите сред водещите пет производителя. При Samsung, Apple и Xiaomi се забелязва сезонност, като доставките при тях образуват своеобразни „вълни“. Те се разминават помежду си, като тези вариации се дължат на пускането на основните флагмански модели на съответната компания.
При Apple имаме пик през празничния декември месец. Продажбите започват да спадат през февруари и от април до август включително държат сравнително ниски нива. При обявяването на новия модел iPhone 13 през септември, те отново тръгват нагоре.
При Samsung имаме две „вълни“ и по-малка амплитуда между пиковете и дъната. Продажбите отчитат ръст и високи нива през периода февруари-април, когато е премиерата на флагманската серия Galaxy S21. Лятото също е слабо, но спадът не е толкова значителен като при Apple и възстановяването е по-бързо през август, когато започва да навлиза втората вълна от по-достъпните флагмани на компанията.
Сезонността на Xiaomi е пълна противоположност на тази на Apple. Китайският гигант започва ръст през март, достига пик през юни, когато докосва дъното на Samsung и отчита рязък спад през септември, който продължава до края на годината. От тази картина може да заключим, че битката между Apple и Samsung се води през периода есен-пролет. Докато Xiaomi използва прозореца на техния слаб сезон през лятото, за да компенсира с продажбите.