Консолидацията в гейм индустрията върви на максимални обороти, като в рамките на няколко месеца се извършват сделки за над 92 млрд. долара. Последната в това отношение е между Sony и Bungie, която беше обявена в края на февруари. Нейната стойност е от скромните 3.6 млрд. долара, защото е най-малката от големите придобивания от септември насам. Само през януари се сключиха две от най-големите сделки в историята до момента.
Сделката може да е само малка частица от 68.7 млрд. долара, които ще плати Microsoft за Activision-Blizzard, но до голяма степен тя е отговор на действията на технологичния гигант. Той е основният конкурент на Sony на пазара за конзоли. При тези устройства, една от ключовите стратегии е използването на ексклузивни заглавия за съответния модел. Придобиването на разработчици, които имат силно портофлио е един от начините за нейното изпълнение.
Емблематичното студио
Bungie има пъстра и богата история, като е оставил доста следи в гейм индустрията. Компанията става известна с разработването на Halo – хитовият франчайз, заради който Microsoft я придобива. Това помага значително на софтуерният гигант да наложи своята конзола Xbox през 2001 г., че и доста след това. През 2007 г. Bungie откупува отново своята свобода, въпреки, че още три години работи по две заглавия от серията Halo за софтуерния гигант. След, което сключва десетгодишно споразумение с Activision-Blizzard за разпространение. Уловката е, че правата за Halo остават при Microsoft.
В рамките на 2010 г. до сега, студиото разработва само две игри – Destiny и Destiny 2. Те излизат за всички основни гейм платформи, както конзоли така и за PC. Дали серията Destiny струва 3.6 млрд. долара – по-скоро не. В случая Sony купува емблематично студио и нейното ноу-хау, отколкото конкретните две игри.
Бъдещ ексклузивитет
Сделките между Microsoft и Activision-Blizzard, както и тази между Sony и Bungie имат доста допирни точки, като изключим огромната разлика в мащабите. Първоначалните обещания на двете придобиващи компании са еднакви. Microsoft гарантира, че настоящите и следващите заглавия в рамките на година-две на Activision-Blizzard няма да са ексклузивни за Xbox. Същото обещава Sony за игрите Destiny на Bungie.
Двете сделки имат за цел да се привлече съдържание и най-вече допълнителен развоен капацитет за направата на игри в бъдеще. За да може платформите на Microsoft и Sony да разполагат с богат каталог и съответно да приличат повече потребители, ексклузивното съдържание е ключът за постигането на тази цел. Което означава, че след година-две игрите от придобитите студиа най-вероятно ще имат някакъв ексклузивитет за съответната конзола.
До голяма степен, японският гигант придобива Bungie като минимален отговор на мега сделката от средата на януари. Разликите обаче са в мащабите. Activision-Blizzard имат не един, а редица и то много големи франчайзи със стотици милиони играчи през тяхната платформа Battle.net. Поредиците, които са под тяхната шапка включват Call of Duty, StarCraft, WarCraft, Diablo, Overwatch, Hearthstone и др.
Пълно разместване
Имаме пълно и то тектонично разместване в слоевете на гейм индустрията. Тенденцията се затвърди, като само през януари имаме три огромни сделки, като две от тях са и най-големите в историята на сектора досега. Мега придобиването на Microsoft и Activision-Blizzard засенчва всички със своята стойност от 68.7 млрд. долара. Но и това на Take2 Interactive със Zynga за 12.7 млрд. долара не е за подценяване.
Ако разгледаме класацията за най-големите сделки в гейм индустрията до момента, тази на Sony с Bungie се нарежда на седмо място. Независимо, че е 19 пъти по-малка като стойност спрямо тази на Microsoft. Софтуерният гигант просто направи прецедент, който може да накара някой от другите технологични лидери да последва, като пример.
Sony все още е номер едно по приходи от видеоигри в света през 2021 г. Следвана е от Tencent, Nintendo и Microsoft, но последната е преди да се вземат предвид придобиванията на компанията, като това с Bethesda и Activision-Blizzard. Също така, чрез сделката си през януари софтуерният гигант влива петият по големина разработчик по приходи в света. Първичната реакция на Sony вече е факт, ще видим и как ще действат другите играчи на гейм пазара.