Пазарът на таблети отчита минимален растеж през 2021 г., като ефектите от пандемията върху него започват да отслабват. Докато тези от недостига на компоненти – да оказват натиск. Дистанционната работа и най-вече учене, възроди интереса към тези устройства, които през последните години бяха почти напълно заменени от хибридни такива и хромбуци. Последните също може да обърнат положителната тенденция през настоящата година, като имаме първите признаци за значителен спад.
Минималният ръст обаче може да се окаже предвестник за потенциално нов спад, при това дългосрочен. Всичко ще зависи от представянето на сегмента през първата половина на годината. Основният катализатор за това може да бъде въздесъщия недостиг на чипове. Има ясни опасения, че водещите производители ще предпочетат да пренасочат доставките на подобни компоненти към по-големи и печеливши сегменти, като смартфоните, като основният губещ ще са таблетите.
Самият пазар също започва да показва леки размествания. От Топ 5 скоро може да отпадне Huawei, като компанията отчита големи спадове, а и в края на 2020 г. продаде своя бранд Honor. Lenovo от своя страна натиска по-силно със своите модели и влиза в челната тройка.
Минимален, но ръст
Като цяло продажбите на таблети се увеличават с 3.2% на годишна база до 168.8 млн. бройки. Това показват данните на изследователската компания IDC. Пазарен лидер и то доминиращ продължава да бъде Apple. Технологичният гигант отчита 57.8 млн. бройки през 2021 г., което е ръст от 8.4% спрямо предходната. „Ябълковата“ компания разполага с над една трета от целия пазар или 34.2% дял.
С близо двойно по-малък такъв е вторият Samsung. Южнокорейският гигант отчита по-малък ръст от едва 3.8% до 30.9 млн. бройки през 2021 г. Пазарният му дял е 18.3%. На трето място идва Lenovo, които задминават Amazon, като основната причина за това е по-добрият ръст на първата компания. Китайският производител има 19.2% при доставени 17.7 млн. бройки и 10.5% дял. Amazon от своя страна отчита увеличение на продажбите от 15.1%, което обаче не е достатъчно, за да задържи третото място. Обемите през 2021 г. са 16.1 млн. бройки и дял от 9.5%.
Huawei отчита втора поредна година на спад, но за разлика от 2020 г. през изминалата той е бил значителен. Продажбите за 2021 г. са едва 9.7 млн. бройки, които спадат от 16 млн. на годишна база. Понижението е с близо 40%, като тук включваме и тези на Honor през последното тримесечие на 2020 г. IDC ги отделя, защото през декември брандът е продаден на неговите дистрибутори. Но реално два от трите месеца той е бил част от Huawei и затова ние разглеждаме данните, в които те са включени.
Хромбуците в атака
Подобна и дори по-силно позитивна изглежда 2021 г. за хромбуците. Достъпните лаптопи с мобилни чипове и опростена операционна система отчитат ръст от 13.5% на продажбите. Доставените устройства достигат 37 млн. бройки – доста по-малко от тези на таблетите.
В същия момент, водещите производители остават непроменени. HP е лидер с малко под 30% пазарен дял и 10.2 млн. доставки. Следва Lenovo с 8.3 млн. продадени хромбука и 20.7% дял. Китайският гигант отчита и доста добър ръст от 23.4%.
Acer е трети с 6.4 млн. доставки и скромен растеж на годишна база от 4.6%. Четвърти е Dell, но е единствената компания в челната петица, която отчита понижение от 5.2% през 2021 г. Доставките на хромбуците ѝ спадат от 5.7 на 5.4 млн. бройки. Samsung от своя страна идва с най-голям растеж от 77.2%. Продажбите ѝ достигат 3.2 млн. броя, а пазарния ѝ дял до 8.8%.
Негативната перспектива
Двете категории достъпни устройства обаче са с доста негативна перспектива. Последното тримесечие на 2021 г. доведе спад на продажбите, както на таблетите, така и на хромбуците. Последните даже се сринаха с 63.6% на доставките, което подсилва опасенията спрямо перспективата на този сегмент.
Таблетите също са заплашени от спад. Последното тримесечие те отбелязват спад на продажбите от 11.9%. По-големи опасения обаче има предвид факта, че лидерите на сегмента Apple и Samsung са и основните смартфон производители. Недостигът на чипове ги застигна и вече има някои неофициални потвърждения, че ще се приоритизират доставките на компоненти за умните телефони, за сметка на таблетите.
С други думи, спадът при продажбите ми през 2022 г. може да се задълбочи. Първото тримесечие ще бъде много показателно, дали тази хипотеза ще се трансформира в тенденция.