Site icon TechTrends България

„Теленор“ вече е Yettel

Telenor-becames-Yettel-2

С настъпването на красивия български празник 1 Март и Баба Марта, вторият по брой абонати телеком в страната „Теленор“ вече се преименува на Yettel („Йетел“). Това се случва след повече от три години и половина след като чешкият фонд PPF Group придоби оператора от едноименния Telenor. През това време, телекомът ползваше името на норвежкия телеком чрез лицензионно споразумение.

Новият бранд Yettel ще се ползва от операторите на PPF Group в България, Унгария и Сърбия. От местното ръководство на телекома коментираха, че не изключват възможността марката да се използва за други подобни активи, но при бъдещи придобивания. Операторите на групата в Чехия и Словакия носят бранда O2, с който подписаха преди два месеца ново споразумение за удължаване на лиценза.

Българският маркетинг екип е участвал активно в създаването на Yettel. Като той е адаптиран изцяло за нуждите на трите регионални пазара, на които оперира PPF Group. Освен тези подробности, „Йетел България“ представи и първите нови абонаментни плана, които идват с новата идентичност. Те са предназначени за деца и тийнейджъри.

Колко лесно се заменя „Теленор“

От българският телеком обявиха, че марката „Теленор“ е много силна и ги е поставила като пазарен лидер в региона при възприемането ѝ от потребителите. Затова задачата да се замени с напълно нова никак не е лесна. Процесът е започнал преди две години, като екипът е съставен от общо около 200 души от България, Сърбия и Унгария. През това време са проведени задълбочени проучвания на потребителските нагласи, нужди и виждания. Това обяви главният изпълнителен директор Джейсън Кинг при официалното представяне на Yettel.

“Докато ползвахме Теленор ние бяхме пазарен лидер по потребителски нагласи и сме били сред най-предпочитаната телеком марка“, коментира Кинг. „Сред задълбочени проучвания установихме, че хората искат баланс на пазара, на предлаганите услуги и в живота“, допълни той.


„Докато ползвахме Теленор ние бяхме пазарен лидер по потребителски нагласи и сме били сред най-предпочитаната телеком марка“ Джейсън Кинг, „Йетел България“


„Името беше избрано доста трудно, като искахме то да не съдържа обвързващи думи“, коментира Джейсън Кинг. „Както Sony например не означава нищо, такъв ефект търсихме и с Yettel“.

Той допълни, че новият бранд ще стъпи на четири основни принципа – опростеност, бързина, полезност и отговорност. Първата включва както по-лесното клиентско обслужване, така и оптимизиране на вътрешните процеси. Бързината е в доставените услуги, адаптивността на компанията на пазара и др.

Обявеният период на работа по новия бранд съвпада и с първичните тестове, информация за които изтече в медиите през юни 2020 г. Тогавашният вариант се казваше Laa, но очевидно не е резонирал добре с потребителските реакции и е бил изоставен. Фактът, че ребрандингът идва след повече от година и половина по-късно, показва, че работата по него е била наистина задълбочена.

Двете фази

Самата смяна на корпоративната идентичност вече е започнала, но ще е процес, който ще отнеме време. Подобни процеси отнемат минимум година, а понякога и повече. Джейсън Кинг коментира, че в индустрията подобен срок е 2-3 години, но „Йетел България“ ще се стреми да го завърши за по-кратък период.

Ребрандирането ще премине на две основни фази. Първата ще включва нов сайт, ново мобилно приложение, ребрандиране на магазините и нови услуги. От 1 март вече имаме активни първите две, както и един нов абонаментен план, за който ще споменем след малко. Втората фаза включва подсилване на потребителското обслужване чрез интерактивни системи (в магазини и онлайн), както и пълно дигитализиране на процесите – вътрешни и външни.

Инвестициите в новата марка

Джейсън Кинг не обяви, колко ще струва премяната от „Теленор“ в „Йетел“, но коментира, че става дума за „милиони левове“. Той допълни, че ребрандирането само на един магазин „струва между 50 и 100 хил. лева“. Подмяната също така включва и много други неща – мърчъндайз, автопарк, екипировка, рекламни материали и самата информационна кампания.

Инвестициите в новия бранд няма да повлияят на тези за инфраструктурата. Компанията планира да инвестира стотици милиони левове през следващите години в развитие на 5G мрежата си. Джейсън Кинг намекна и че се готви смяна на билинг системата и потенциално други вътрешни платформи.

Новият тийнейджърски план

Социологическите и маркетинг проучвания не са ползвани само за определяне на нагласите за бранда. Те са послужили и за основа на новите планове. Първият за момента, който стартира заедно с новата марка е Teen Tariff. Както името предполага той е насочен към младежите и децата. Той ще е достъпен за всички ученици между 6 и 19-годишна възраст. Договорът се сключва с родител, което е ключово условие за него.

Основното при него са включените пакети за мобилен трафик на данни в чатове и социални мрежи. Както и достъп до стрийминг платформата за музика Deezer и до платформата за онлайн учебници iZZi. Към тях е добавена дигитална защита от вируси и хакери, както и опция за родителски контрол на съдържанието. Връзката е 5G, като от „Йетел“ коментираха, че искат всичките им планове да включват новата технология, защото тя трябва да е достъпна за всички потребители.

Плановете са два типа – за 19.99 лева на месец и за 25.99 лева при двугодишен договор. Основната разлика е в броя на минутите 800 срещу 2 000, включения пренос на данни 2GB срещу 6GB и допълнителни по 10GB трафик за музика и видео при по-скъпия вариант. От „Йетел България“ коментираха, че ще има още обновявания на портфолиото и ново планове, но те ще бъдат разкривани постепенно. Включително ще се развиват и бизнес услугите.

Exit mobile version