Site icon TechTrends България

Интересът към умните часовници през 2021 г. се засилва

Пандемичната 2020 г. даде тласък на продажбите на умни часовници, но реално изминалата 2021 г. ги доведе до абсолютен връх. Потребителите имат засилен интерес към тези, доскоро нишови устройства, като до голяма степен това е базирано на повечето функции и възможности, които отварят те за личното здраве.

Очакванията са също толкова положителни – интеграцията на още сензори и параметри, които могат да се следят, ще направят умните часовници още по-привлекателни. Такива са възможностите за измерване на кислородната сатурация на кръвта, съставяне на електрокардиограма и дори измерване на кръвното налягане са мечта за всеки лекар. Като добавим способността на някои от тях да се използват като независимо комуникационно устройство, положителното бъдеще изглежда гарантирано.

Ръст и общи тенденции

По данни на изследователската компания Counterpoint Research пазарът на смарт часовници нараства с 24% през 2021 г. на годишна база. За съжаление, не са предоставени данни с точни бройки за момента. В данните на IDC обаче тези устройства са обединени заедно с т.нар. умни безжични слушалки, които имат интегрирани функции за гласови асистенти. Заедно те отчитат 20% ръст на годишна база до 533 млн. бройки.

Сред тенденциите при производителите, Apple продължава да доминира пазара на умните часовници, но засилената конкуренция ще прави задържането на стабилната преднина по-трудна задача. Samsung и Huawei са другите големи играчи, но ситуацията може да се промени. Въпреки, че китайският гигант все повече разчита на умните си часовници и лаптопи, за да компенсира почти унищожения си смартфон бизнес, това може да не продължи дълго. Garmin и Xiaomi са най-потенциалните нови претенденти, докато Fitbit е сред големите губещи.

Любопитно е, че според изследователската фирма, основно растежът идва от Индия, където е отчетено увеличение от 274% на продажбите.

Лидерите

По данни на Counterpoint Research, Apple разполага с 30.1% пазарен дял, който се свива от 32.9% спрямо 2020 г., но продадените бройки се увеличават. Samsung се изкачва на второто място с 10.2% дял от продажбите.

Очевадно, Huawei губи пазарен дял от 10.7% до 7.7% и отчита потенциален, макар и минимален, спад на доставените умни часовници. Това става въпреки пускането на два нови модела и силната маркетингова кампания за промотирането им по света, включително и в България. Което показва отслабването на позициите на китайския гигант, след като де факто почти изгуби позициите при смартфоните.

Друг китайски производител – imoo, отчита добри резултати, въпреки липсата на нов модел. Компанията е концентрирана основно около детски умни часовници и навлизането им в Европа играе голяма роля за доброто представяне и трето място с 5.2% дял. Следва бранда Amazfit, който е частично свързан с Xiaomi. Garmin постига по-добър резултат през 2021 г. и от 4.3% постига ръст на дела си до 4.6% при нарастващ пазар. Другият голям печеливш е Xiaomi, които удвояват процентът на продажбите си на умни часовници до 3.6%.

Големият губещ е Fitbit. Те губят яко позиции и това е тенденция от последните няколко години. Опитите им да се преквалифицират от водещ доставчик на фитнес гривни, към такъв на умни часовници засега удря на камък. Пазарният им дял се свива от 5.7% до 3.8%, като положението може да става по-зле предвид добрите темпове на растеж на Xiaomi.

През призмата на носимите устройства

IDC дава данни не само за умните часовници, но и за всички носими устройства. Според компанията това са всички безжични слушалки, с вградени възможности за гласов асистент. Тогава пазарът се изкривява значително. Apple продължава да е лидер с 30.3% пазарен дял и 161.8 млн. доставки на годишна база. Въпреки, че отчита ръст от 6.8% на продажбите през 2021 г., делът се свива и тук, заради по-силната конкуренция.

Втори обаче е Xiaomi, които имат доста добри продажби на безжични слушалки. Те са с 54.4 млн. бройки през 2021 г. и заемат дял от 10.2%. Samsung са трети с 48.1 млн. бройки и 9%. Huawei са четвърти, като отчитат ръст на доставките с 25.6% до 42.7 млн. бройки и дял от 8%. Има една голяма уловка за тези три компании, особено за последната. Те много често предлагат за своите флагмански смартфони комплект със слушалки. Huawei го направи това за малкото умни телефони, които пусна през 2021 г.

Imagine Marketing, които седят зад бранда boat изместват в тази категория Fitbit през 2021 г. от петото място. Те реализират 26.8 млн. бройки и заемат 5% дял. Компанията е и с най-голям ръст от 163.4% на годишна база.

Exit mobile version