Site icon TechTrends България

Netflix и нагласата на стрийминг потребителите

netflix-hq-2

Видеостриймингът промени из основи Холивуд, не само като метод за разпространение, но и като формати за гледане. Той също така трансформира и начина по който се възприемат данните за потребителските нагласи. Затворени платформи като Netflix предоставят истински океан от информация, която може да се използва за оптимизиране на услугата. Това е мощен инструмент, за който ТВ каналите досега можеха само да мечтаят.

Какво съдържание работи и за каква аудитория в Netflix е може би най-добре пазената тайна в развлекателната индустрия. Технологичната компания от време на време открехва вратата и пуска информация за някои от най-успешните си продукции. Но без да имаме сравнителна база, тези капчици от данни, не могат да бъдат използвани за по-задълбочен анализ, предвид океана, който се формира от платформата.

През последните месеци, Netflix публикува своя седмичен списък с най-гледаните продукции на платформата си. Използвайки тези трохи, Лукас Шау и Ясуфуми Сайто от Bloomberg се опитват да наредят по-голямата картина или най-малкото – да очертаят основните тенденции. Анализът им включва около 8 месеца следене на тази класация и събиране на данните съобщени от компанията за това време. На тяхна база те достигат до следните заключения.

1. Доминацията на ТВ шоутата

Най-очевадната и очаквана тенденция е, че ТВ продукциите, които се предлагат в Netflix са и най-гледани. В рамките на месец февруари те формират около 75% от времето, в което потребителите прекарват. Според екипа на Bloomberg те са около 10 млрд. часа срещу 3.2 млрд. на филмовите продукции.

Причините за това са няколко. На първо място, сериалите и предаванията са много по-дълги като сумарно време, в което потребителите прекарват спрямо филмите. Затова, едно такова заглавие привлича осезаемо количество часове спрямо еднократен холивудски блокбъстър.

На второ място е, че в повечето случаи те са направени да покрият по-голяма аудитория. Този фокус на повечето ТВ продукции не е случаен, тъй като телевизията е обичайният медиен канал на масовия потребител. Пренасянето му в онлайн стрийминга е логически ход, заради лесния начин за разпространение.

На трето място е наличието на редица разпознаваеми предавания и сериали, които са утвърдени от десетилетия. Затова, правата за франчайзи като „Приятели“, „Семейство Симпсънс“ и др. са ключови за стрийминг платформите.

2. Животът на един Netflix хит е 2 седмици

Когато Netflix започна със своите продукции чрез сериала „Къща от карти“ тя пусна за гледане целия първи сезон накуп. Този модел беше възприет от Amazon Prime Video, но не и от платформите на традиционните играчи, като Disney, HBO и доста от другите нови такива като Apple и др. Те все още предпочитат да пускат „на час по лъжичка“ или в случая по епизод на седмица.

Подходът на Netflix създава голям интерес към продукциите им, но той бързо се изпарява. Според данните на Bloomberg, пикът на един техен хит продължава около две седмици. Традиционната премиера на продукциите на компанията е петък. Интересът е висок през първите дни, а най-високите стойности се достигат обикновено до края на следващата седмица или на около десетия ден. След което имаме спад.

3. Английският скоро няма да основен език

Предвид факта, че Netflix стартира ударно в англоезичния свят е очаквано, че повече време, потребителите прекарват в гледане на продукции на считания за универсален език по света. Глобалната експанзия на платформата и необходимостта от създаване на локално съдържание е на път да промени тази тенденция.

Според данните събрани от Bloomberg, около 10 млрд. часа се падат на английско съдържание, а около 3.2 млрд. – на чуждоезично. Тук, трябва да направим едно уточнение, защото анализаторите имат предвид произведени чужди продукции, като Squid Game, например. В някои случаи те имат своите локализирани на английски версии, в други – не. Netflix инвестира силно в развитието на подобно съдържание, за да може да пробие на големи, но с доста местни особености, пазари.

Второ уточнение – разглеждания период включва пиковия интерес към Squid Game, който се превърна в световен мегахит. Експертите в САЩ поставяха под въпрос тази, иначе логична, стратегия. Анализът на Bloomberg показва, че тя дава плодове, макар и изкривените данни покрай Squid Game. Но същевременно демонстрира, че продукт извън Холивуд може да стане хит в Netflix и да обърне тенденциите за гледаемост в Netflix.

4. САЩ доминира, но с условности

Американските продукции все още доминират платформата с 16.3 млрд. часа. Южна Корея е втора за този период с 4.3 млрд. часа, като тук освен Squid Game попадат и други шоупрограми, предназначени за местната аудитория. Великобритания е трета с 2.2 млрд. часа. Испания, Колумбия и Мексико, формират испаноезичните продуктии са четвърти, пети и осми съответно. Любопитно е шестото място на Полша с 845 млн. часа гледания.

Това показва, че САЩ и Южна Корея можа да са най-забележими за момента, но Европа е друг голям и ключов пазар за Netflix. Навлизането на двата ѝ основни конкурента там – Disney+ и HBO Max ще е от ключово значение през настоящата година и следене за тенденциите в този сектор.

5. Бразилия – универсалният ключ

Успехът на една продукция не е гарантиран на нито един пазар. Може дадено шоу да е хит в САЩ, но никъде другаде. Или пък германските програми да се оказват интересни за Индия. Намирането на универсална формула, както казахме е мечта за всеки продуцент на ТВ съдържание, която важи по същия начин и за стрийминга.

Екипът на Bloomberg намира една държава, която се припокрива с успешните продукции. Каквото хареса нейната аудитория, обикновено става глобален хит в класациите на Netflix. Това е Бразилия. Самите анализатори коментират, че може да е просто съвпадение или наистина, бразилските потребители да са като огледало на световните нагласи.

6. Хитовете в Топ 10

В общата класация изненади за първото място няма. Това е Squid Game, като южнокорейският сериал се превърна в истински феномен през втората половина на миналата година. Той се задържа 19 седмици в Топ 10 на най-гледани продукции в Netflix за разглеждания от Bloomberg период.

Следват основно чуждестранни програми. Hometown Cha-Cha-Cha е втори с 16 седмици, следван от Carinha de Anjo и др. Две програми са само английски – Maid и Red Notice в Топ 10 за осемте месеца. Важно е да отбележим, че това не е класацията по общо часове гледания, а колко пъти съответната продукция е била сред първите 10 на Netflix за седмицата.

Капка от океана

Направената извадка от Bloomberg е наистина една капка от океана. Единствено Netflix разполага с пълната информация за най-гледаните продукции през последните години и има по-пълна картина за тенденциите при себе си. Тя показва, че дори и с малко данни, може да се сглоби доста добра обща картина и да се очертаят някои основни направления на развитие.

Представете си да разполагате с много повече. Например на кой епизод потребителите се отказват или направо на коя минута. По колко пъти паузират, дали алгоритмите за препоръки работят и какъв процент ги последват. Дали гледат всичко накуп или на части, като последното Netflix твърди, че се случва. Netflix разполага с най-мощния аналитичен инструмент, с който доскоро телевизиите не разполагаха. Затова не се изненадвайте, ако скоро Netflix ще знае по-добре и от вас самите какво ви се гледа.

Exit mobile version