Тежките санкции на които беше подложена Huawei през последните две години повлияха негативно във всички сегменти, на които тя оперира. Компанията беше почти напълно извадена от смартфон бизнеса си, а опитите ѝ да диверсифицира с продажбата на умни часовници, лаптопи и др., засега не са успешни. Така бизнесът с потребителска електроника се очаква да отстъпи място на този с телеком оборудване като обем приходи през 2021 г.
Именно като мрежови вендор Huawei все още държи стабилна позиция на лидер на глобалния пазар. Според специализираната консултантска фирма Dell’Oro, китайският гигант все още запазва първата позиция и има стабилна преднина пред останалите. Проблемът е, че влиянието му извън Китай намалява, както и цялостния му пазарен дял. Добрата новина е, че засега отстъплението е малко и в зависимост от ситуацията, може да не последва останалите рискови бизнеси.
На крилете на 5G
Предварителните оценки на Dell’Oro показват, че пазарът на телеком оборудване нараства със 7% на годишна база и вече е достигнал прага от 100 млрд. долара обем. Това е ръст от близо 20% спрямо размерът му през 2017 г. Основната причина за това е повишеното търсене на технологии за безжична комуникация и увеличените инвестиции на мобилните оператори в модернизирането на мрежите си по стандарта на 5G.
Консултантите отбелязват, че растежът все пак е по-слаб от очаквания. Това се дължи най-вече на ефектите от пандемията и забавеното разгръщане на мрежите от пето поколение.
Любопитното е, че Китай отговаря за 26% от целия пазар. Това е и причината, китайските вендори да са големите печеливши до момента в развитието на 5G мрежите. Просто местния пазар дава достатъчно поръчки за Huawei и ZTE, независимо, че извън него ситуацията е коренно различна.
Лидер в отстъпление
При глобалните продажби тенденциите се запазват. Основните седем вендора, контролират 80% от поръчките. Huawei запазва лидерската си позиция през 2021 г., но делът ѝ спада от пика постигнат през 2020 г. от близо 30% на 27%. Dell’Oro не дават разбивка по точни приходи, но може да заключим, че покрай ръста на целия пазар, ако има спад при тях за китайската компания, то е незначителен.
Nokia и Ericsson са с изравнени позиции с малко под 16% пазарен дял. Важната тенденция тук е, че финландската компания губи минимални позиции, докато шведската – печели. Движението и при двете обаче е незначително на фона на целия сегмент.
ZTE възвръща нивата си от 2017 г., като както ще видим по-надолу – най-вече на китайския пазар. Местните телекоми разпределиха поръчките за двата свои вендора и така запазиха техния бизнес непокътнат.
Без китайският фактор
Споменахме, че Китай отговаря за една четвърт от световните доставки на телеком оборудване. Ако извадим азиатската държава от уравнението, разпределението между вендорите се променя драстично. Nokia и Ericsson са лидери с по 20% дялове, докато Huawei е трета с 18%.
ZTE пропада на седма позиция, зад останалите компании. Това показва, колко зависими са станали двата китайски производителя от местния си пазар. Въпросът е, като процесът по модернизация към 5G в страната се забави, какво ще се случи с тях. Голяма е вероятността те да поемат телеком доставките в Русия, която в момента е под ударите на огромни санкции, заради войната в Украйна.
Huawei има все още стабилни позиции в други държави. България е една от тях, като два от трите оператора използват основно нейно оборудване за активната си мобилна мрежа (RAN). Това са „Виваком“ и „Йетел“ (Yettel) или ребрандирания наскоро „Теленор“. Модернизацията при тях вече преминава от софтуерна (по технологията DSS) към хардуерна. Тоест, вече се добавя активно 5G оборудване. Доказателство за това е лидерската позиция на „Виваком“ в класацията на Ookla за най-бърза мобилна мрежа, а и България е номер 1 в Европа по скорости на мобилните услуги от пето поколение.
За момента няма официална информация какво оборудване използват двете компании. По неофициална и все още непотвърдена такава от източник на TechTrends, става дума за продукти на Huawei. Ако това е вярно и САЩ решат да подновят натиска върху страната за изваждане на китайските компании от мобилните мрежи, ситуацията няма да бъде много розова. Но, ако фокусът на Вашингтон се задържи около Москва, тогава този казус ще бъде изместен на заден план.