Site icon TechTrends България

Смартфон на абонамент, но от Apple

Двугодишен договор с месечна такса, срещу него получаваш желаното устройство по-лесно и бързо, отколкото ако трябва да събираш 500, 1 000 или над 2 000 лева. Това е любим начин на милиони потребители по света да се снабдяват със смартфони. Обичайно заедно с мобилен план от своите телекоми.

Представете си сега, обаче, че тази оферта идва директно от производителя. Взимате последния модел iPhone срещу месечна такса по същия начин по който се абонирате за Netflix, например. Излиза следващият смартфон и вие го получавате срещу същата или малко по-висока месечна вноска. Тази стратегия в момента се обмисля от Apple и ще бъде революционна на пазара за умни телефони.

Тя има за цел да направи по-контролирани едновременно потока на приходите и продажбите на смартфони. Както и да насърчава потребителите да сменят своите устройства на точно определен период от време. Подходът за момента е характерен за телекомите, но досега нито един производител не е предвиждал това да го прави директно. Apple може да променят начина по който се разпространяват смартфоните чрез налагането на този модел на пазара.

В подготовка

Според неофициална информация от източници на Bloomberg, технологичният гигант работи от известно време по този проект. Той още не е готов и потенциалното му пускане на пазара е за края на тази или за следващата година. Apple не е потвърдила неговото съществуване и все още той е в рамките на т.нар. технологични слухове. По принцип тях не ги отразяваме, освен ако нямат потенциала да променят напълно пазара, идват от надеждни източници и са реалистични за изпълнение.

Концепцията е проста – Apple работи върху изграждането на единна лизингова услуга, която да стъпи върху нейната разплащателна система Apple Pay. През нея ще можете да използвате тази „абонаментна“ практика за всички продукти и услуги, които предлага Apple. Сред тях е и възможността да се вземат смартфоните iPhone на изплащане.

Apple не коментира за нейното съществуване, но според Bloomberg, компанията работи усилено, за да може да я пусне по-бързо. Все пак съществува и възможността, технологичният гигант да се откаже от нея и да я изостави или пък да бъде забавена повече от очакваното.

Предимства и недостатъци

Предимствата от този подход са доста. Най-очевидното и основно е, че прави редица скъпи устройства доста по-достъпни. Неслучайно, подобни лизинги са основен инструмент за продажбите на автомобили. Макар и в информацията на Bloomberg да се говори само за смартфоните на Apple, но няма да е изненада ако компанията реши да приложи подобни програми за всичките си устройства. Особено, предвид факта, че по-продуктивните компютри са на цените на коли втора употреба.

За Apple значение има, че потокът на приходи ще е много предвидим. Вместо да има големи амплитуди в продажбите и доходите от тях, те ще са разпределени във времето. Както и компанията няма да получава неочаквани спадове, заради по-слабо тримесечие на продажбите в някой регион.

Недостатъкът е, че в момента Apple е нагодил цялата си стратегия около премиерата на iPhone и с практиката, цялата сума да се плаща незабавно. Това се прави основно от телекомите и дистрибуторите, а само определена част от продажбите минават през технологичния гигант.

Друго голямо предимство е, че в зависимост от ценовата политика на тези абонаменти или месечни такси, Apple ще могат да насърчават по-лесно подмяната на старите устройства. Това е ключов елемент в стратегията ѝ, след като в момента има редица програми (основно в САЩ и други големи пазари), в които връщате стария си iPhone и получават отстъпка при покупката на нов.

Възможните ефекти

Има доста неизвестни покрай тази инициатива на Apple и дори не е напълно сигурно, че ще се реализира. Но тя има потенциал да промени доста елементи на пазара. Най-малкото ще послужи за тестване на водите, колко може компанията да стимулира директните продажби. За Apple реализацията на iPhone продължава да е ключова и от нея да зависи печалбата и представянето на компанията. Продажбите на смартфони формират между 55% и 65% от всички приходи на компанията.

Китайските брандове например разчитат силно на подобен подход, при който да реализират своите модели без посредници. Xiaomi започна първоначално само с директни продажби през сайта си, едва след като започна да набира инерция премина постепенно към работа с дистрибутори и телекоми. OnePlus се опитваше да продава ексклузивни цветове на своите модели на сайта си.

Подобна стратегия за пряк лизинг за момента не е масово известна, което ще покаже дали Apple няма да наложи нова тенденция. Технологичният гигант надали ще успее да прехвърли всички продажби през новата програма. Най-малкото телекомите няма да са доволни ако бъдат прескочени. От друга страна, компанията ще посрещне доста логистични проблеми и тази услуга ще е достъпна само в избрани пазари, поне в началото. От слуховете за новите разработки на Apple, тази си заслужава вниманието и ще я следим с интерес.

Exit mobile version