Site icon TechTrends България

Очакваното падение на Huawei през 2021 г.

huawei-decline-2021

Въпреки твърденията на САЩ, китайският гигант Huawei се води публична компания (акциите се притежавани от служителите) и като такава всяка година публикува своя доклад за дейността през изминалата. Моментът на истината дойде за втората пандемична 2021 г. и втора такава в която, компанията е под силните удари на санкциите на Вашингтон.

Ефектите от нея са видими и до голяма степен очаквани. Huawei предупреди още в края на годината, че очаква приходите ѝ да се сринат с близо 30% и това беше потвърдено с годишния ѝ доклад. За смартфон бизнеса почти не се говори самостоятелно, но само като част от целия сегмент за потребителска електроника. Последният претърпява истински крах, покрай санкциите на САЩ и продажбата на звеното Honor.

Съответно бизнесът с потребителска електроника вече не е водещ за китайския гигант, като продажбата на телеком оборудване си връща лидерската позиция по приходи. Има и някои любопитни моменти. Например, че въпреки продажбата на Honor и с него на повече от 60% от развойната дейност свързана със смартфони, китайският гигант запазва нивата на инвестициите и служителите свързани с иновации.

Заличаване на 3 години бурен ръст

Huawei се връща на равнището на приходите си от 2017 г. Тогава, компанията навлизаше ударно в смартфон бизнеса и започваше да развива все по-силно потребителската електроника. По това време все още доминиращи бяха продажбите на телеком оборудване, които формираха основния дял от тези на технологичния гигант. Изминалата 2021 г. довежда до същите резултати, постъпленията са в размер на 99.8 млрд. долара, което е спад от близо 28% спрямо предходната година. Те са малко над регистрираните 92 млрд. през споменатата 2017 г.

Структурата на приходите също се изменя. Телеком оборудването вече доминира с 44.2% дял от всички постъпления. За сравнение, през 2020 г. мрежовите системи формират само 34%. В парично изражение обаче няма ръст, а минимален спад. През 2020 г. приходите са били 302 млрд. юана срещу 281 млрд. юана година след това. През споменатата 2017 г., те отговарят за 49% от постъпленията.

Бизнесът с потребителска електроника за сметка на това се срива наполовина – от 482.9 млрд. юана на 243.4 млрд. юана. Като дял от приходите това означава свиване от 54% на 38%. Корпоративните услуги и другите постъпления са единствените, които отчитат ръст от 105 млрд. юана на 111 млрд. юана. Увеличението обаче е минимално, за да може да компенсира някой от другите сектори. Предвид изложеното, залезът на смартфон бизнеса води и до крах на потребителската електроника на Huawei, независимо от опитите за диверсификация. Като те дават частичен успех.

Почти изцяло за местния пазар

Зависимостта на Huawei от китайския пазар вече е почти пълна. Азия отговаря за 73% от продажбите на компанията. Китай обаче формира 64% или две трети от всичките приходи на компанията показва по-подробната разбивка в годишния отчет на технологичния гигант. Европа, Африка и Близкия Изток (EMEA) се свиват на 20% дял от приходите, а Северна и Южна Америка остават с минималните 4.6%. Точна разбивка по сектори с географско разпределение не е предоставено, тогава сигурно щеше да има още по-интересни изводи.

Частична картина може да съставим с данните на изследователската фирма Dell’Oro за доставките на мрежово оборудване през 2021 г. Ако се извади Китай от продажбите, Huawei отива от лидер на пазара на трета позиция, например.

Друго любопитно сравнение може да се направи с данните от 2017 г. По това време китайският гигант не беше обект на санкции, но още не беше развил толкова силно потребителския си бизнес. Но дори и тогава, Китай формираше едва 50% от постъпленията на Huawei. EMEA беше втория най-голям регион с 27.1%, а Северна и Южна Америка формираха 10.9%.

Ръст на печалбата, но с уловка

Не всички новини са лоши за Huawei. Китайският гигант отчита стабилно увеличение на нетната печалба. Ръстът ѝ е 75% спрямо 2020 г. и тя достига 17 млрд. долара. Тя обаче се дължи основно на продажбата на смартфон звеното Honor. Сделката беше обявена през декември 2020 г., но беше финализирана през първото тримесечие на изминалата година.

Официалната сума не беше обявена, но се предполага, че е за около 15 млрд. долара. Което би означавало, че оперативната печалба е едва 2 млрд. долара за 2021 г. Съответно, без сделката, Huawei най-вероятно щеше да отчете свиване на финансовия си резултат със 77%. По-ясна представа ще придобием с развитието на компанията от настоящата 2022 г. и ще разберем в доклада ѝ, който ще бъде публикуван през следващата година.

Запазване на развойната дейност

По-интересна е другата добра новина – свързана с развойната дейност на Huawei. Заетите в тези операции на компанията се увеличават с минималните 2 хил. служителя или от 105 хил. на 109 хил., докато общия брой персонал остава непроменен – 195 хил. Това е учудващо предвид факта, че Huawei продаде Honor, в който беше концентриран над 60% от развойния потенциал при смартфоните на китайския гигант.

Това показва, че компанията се опитва да запази и дори увеличава кадрите си свързани с високотехнологична дейност. С което се надява да поддържа мащабите си в бъдеще. Ще видим дали санкциите, които продължават да вредят на продажбите няма да променят и това. Резултатите подчертават едно – действията на Вашингтон дават ефект и бъдещето на Huawei като глобална компания продължава да зависи изцяло от решенията в Белия дом.

Exit mobile version