Motorola стана третия смартфон производител в САЩ през 2021 г.
САЩ години наред е затворена крепост за повечето китайски производители, особено когато говорим за технологии и потребителска електроника. Поради тази причина, никога такава компания не е влизала стабилно на щатския пазар за смартфони. Motorola разчупи тази парадигма през 2021 г., като влезе в Топ 3 по продажби на умни телефони за цялата изминала година. Данните са на изследователската фирма Counterpoint Research и показват няколко тенденции, но едната е, че брандът на Lenovo замества успешно излезлия от смартфона бизнеса LG.
Това донякъде не е изненада, предвид факта, Motorola отдавна се цели в челните позиции в САЩ. От друга, марката е популярна сред западната аудитория, което ѝ дава лесна разпознаваемост. Последното предимство е максимално опростената версия на Android, които ползват нейните модели смартфони. Това намалява опасенията на регулаторите за изтичане на лични данни или за пропуски в сигурността.
Другата голяма тенденция е, че Apple бавно, но с постоянство затяга лидерската си позиция в САЩ. Технологичният гигант все повече печели сърцата на американските потребители не само в смартфоните. До известна степен Apple е почти огледален образ на Huawei, като и двете компании все повече разчитат на местните си пазари.
Без вакуум
На необятния американски пазар трудно може да има празно пространство или вакуум, особено в един от най-големите сегменти в потребителската електроника. LG заемаше третата позиция по продажби на смартфони в САЩ и оттеглянето на компанията от този бизнес означаваше, че някой ще заеме тяхното място. Тази роля пое Motorola.
Китайският бранд постигна 10% през втората половина на 2021 г. и перфектно съвпада с изтеглянето на южнокорейците. Второто започна през февруари миналата година, като складовите наличности бяха изчерпани в САЩ до лятото. В същото време Motorola отчита стабилен ръст, благодарение на този фактор, както и на редица други.
Според Counterpoint Research, китайският бранд има добре развито портфолио особено в средния сегмент до 300 долара. Допълнително, тя е основен избор на потребители на предплатени оферти сред операторите, особено сред по-малките и независими телекоми. Последният фактор го споменахме – Motorola има добро име и репутация в САЩ. Тя е подсилена и от факта, че брандът беше и сред първите производители с 5G модели и сгъваеми смартфони. Експертите допълват, че тенденциите изглежда да се запазват през първото тримесечие на 2022 г.
Царството на Apple
САЩ продължава да е царството на Apple, като при продажбите на смартфони, компанията отчита през втората половина на 2021 г. нива от около 58%. Новината не е нова или изненадваща, но е показателно, че компанията засилва лидерската си преднина на този пазар. Далеч, втори е Samsung с около 22%, като данните са най-вече за декември месец, когато е и сезонът на коледните и новогодипни празници.
Данните, които предостави Counterpoint Research показват, че ножицата между първия и втория се е увеличила значително през последните шест години в САЩ. През декември 2015 г. Apple отчита дял на продажбите от 37%, докато втория Samsung е сравнително по-близо с 21%. Шест години по-късно, отново през декември виждаме, че южнокорейският гигант запазва процентното съотношение, докато американската компания е увеличила своето с 21 процентни пункта. По това време през 2015 г., трети е LG с 15%.
Коварна позиция
Ситуацията може да се окаже нож с две остриета за Apple. Дружеството от Купертино зависи силно от продажбите на смартфони при своите финансови резултати. Неслучайно и слуховете за продажбата на лизинг на iPhone може да се окажат верни, с което „ябълковата“ компания, ще се опита да направи паричния си поток още по-предвидим.
Също така, Apple има и не малка зависимост от пазара в САЩ като цяло. Той формира 41% от всичките приходи на компанията през последното тримесечие на 2021 г. и почти 42% за цялата финансова година (която приключва през септември – бел. ред.). Технологичният гигант може да се окаже в зависимост спрямо един регион, като в такъв капан вече е Huawei. Китайската компания формира около 64% от своите приходи само от местния пазар през 2021 г.