PLAYНОВИНИ

Sony обединява облачните и абонаментни услуги за PlayStation

Следвайки примера на Microsoft и обединяването на нейните абонаментни, облачни и стрийминг услуги за конзолите Xbox, Sony прави същото за своя PlayStation. Това се случва близо 12 години след като японският гейм гигант започна да предлага такива за своите потребители. Проблемът е, че Sony първо представи PlayStation Network Plus – абонаментна услуга за геймърите, а по-късно пусна и PlayStation Network – такава за стрийминг на игри.

Двете сега ще се обединят под една шапка и ще включват промяна в месечните и годишни планове, които предлагат. Sony поставя двете паралелни платформи изцяло под бранда PlayStation Plus, като ги разделя на три абонаментни нива. В тях ще видим и основните тенденции, които големите гейм компании следват. Като включен достъп до ретро заглавия, безплатни игри на определен период от време, стрийминг и др.

Microsoft и Nintendo също засилват своите облачни платформи. Щатският софтуерен гигант се превръща във водещ играч след като обяви придобиването на Bethesda и наскоро – на Activision-Blizzard. Това размести пластовете в гейм индустрията, което накара лидерът Sony да вземе мерки. Преструктурирането на абонаментните планове е един от тези ходове.

Обновените услуги

play-station-plus-new

Новият PlayStation Plus вече е разделен на три категории – Essential, Extra и Premium. Първата реално е досегашната Plus услуга. При геймърите ще имат достъп за сваляне на две безплатни игри месечно, специално отстъпки от каталога на Sony, облачно място за запазване на прогреса и достъп до онлайн мултиплейър функциите на конзолите. Цените тук се запазват – 9 евро на месец или 60 евро на година.

При втората категория – PlayStation Extra, нещата стават по-интересни. Освен всички възможности от Essential, геймърите тук получават достъп до каталог от 400 игри за PlayStation 4 и PlayStation 5, които могат да свалят и да се забавляват с тях. Сред тях са хитове, като God of War, Mortal Kombat 11, Death Stranding, Spider-Man и др. Цената на месец става 14 евро, а за година – 100 евро.

PlayStation Plus Premium включва вече тежката артилерия – достъп до стрийминг на игри. Някои от заглавията, като ретро версиите за PlayStation 3 ще са налични именно по този начин. Premium включва възможностите предложени от първите две категории и добавя до 340 допълнителни заглавия. Повечето от тях са класически ретро игри от предходните поколения конзоли на Sony – PlayStation, PlayStation 2 и PlayStation Portable (PSP). Цените скачат до 17 евро на месец и 120 евро на година.

Има друг елемент – PlayStation Plus Premium е наличен само в определени пазари, където се предлага облачен гейминг. Това са САЩ, Канада, Япония, Великобритания, Франция, Германия, Нидерландия, Люксембург, Австрия, Швейцария, Ирландия, Испания, Италия, Португалия, Норвегия, Финландия и Швеция. Извън тези държави, Sony ще замени Premium с Deluxe абонамент, който срещу по-ниска цена ще предлага достъп до ретро игрите на старите поколения конзоли.

Абонамент, стрийминг и ретро – новата посока в индустрията

retro-gaming-poster

Преструктурираните услуги на Sony следват всички големи тенденции на гейм индустрията. Това е предоставянето на игри срещу абонамент, нещо към което се стремят всички разработчици през последната година-две. Идеята на компаниите е да получат предвидим и равномерен поток на приходи. Старата концепция беше да се прибират продажбите на една игра наведнъж или в кратък период след нейното пускане и след две-три години, да се прави нова.

Стриймингът на заглавия е друга тенденция, която обаче продължава да е сравнително нишова. При нея, игрите се пускат на отдалечените сървъри на компанията и се стриймват изцяло на устройството на геймърите. Разработването на подобна система се оказва предизвикателно дори за технологичните гиганти като Meta (Facebook) и Google. Вторият преструктурира своята платформа Stadia, за да може започне тя да дава някакви приходи и да привлече потребители.

Sony е един от пионерите в този подсегмент и интегрирането на стрийминг платформата ѝ PlayStation Now в единен абонаментен план има смисъл. Тя следва практиката на Microsoft, които направиха това при пускането на своята версия xBox Cloud. Вместо под това име и като отделна услуга, стрийминг платформата беше обединена с абонаментната услуга Xbox Game Pass на софтуерния гигант.

Последната тенденция е развитието на ретро игрите. Големите гейм разработчици се опитват да монетизират носталгията на потребителите и да създават обновени версии на вечни класики. Това се оказва проблематично поради различни причини, като доста от нещата сме ги описали в този обзор. Sony показва, че като пазарен лидер, ще следва неотлъчно тенденциите с преструктурираните си гейм услуги.

Свързани статии

Back to top button