АНАЛИЗИНОВИНИТЕЛЕКОМИ

Новото преразпределяне на телеком ефира

Отпадането на 5G магистралите от Плана за възстановяване и устойчивост, както и усилените слухове за създаване на държавен телеком, определено разместиха пластовете в комуникационната индустрия. Най-малкото в рамките на броени дни се задействаха процеси, част от които са „затлачени“ в административното блато от десетилетия. Така, проблеми, които в бяха сред някои от основните мотиви за преработването на Плана, сега започнаха да намират активно решение.

Сред тях е въпросът за разпределението на болезнения за телекомите вече спектър в 700MHz и 800MHz. Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), заедно с Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и операторите задействаха работни групи, които да развържат гордиевия възел на радиочестотите. Освен това, регулаторът ще стартира процедури по преразпределение на освободените през последните месеци ленти в 1 800MHz, както и пускането на тези в 26GHz. Това стана ясно от институционалния панел на конференцията „Дигитална София – Умният град“, проведена в Интер Експо център на 12 април, в който взеха участие ключови фигури от МТС и КРС.

Видео от цялото събитие:

Ако всичко мине по план, целият спектър нужен на мобилните оператори за разгръщане на 4G и 5G мрежите ще бъде разпределен окончателно. Естествено, ще има няколко компромиса, които са направени и от двете страни, както от страна на държавата, така и от тази на телекомите. Но радиочестотите са нервната система за мобилните комуникации и имат също толкова ключова роля, колкото и развитието на оптичната инфраструктура.

Омагьосаният кръг

Bulgaria-700-and-800-mhz-2022

Казусът с честотите в 700MHz и 800MHz е от десетилетия и в общи линии опира до това, че повечето ленти са заети от Министерство на отбраната (МО). Европейската комисия задължи всички държави-членки да освободят този спектър за граждански цели и да го предоставят на операторите. Като съответно 700MHz да се използва за 5G мобилните мрежи, а 800MHz – за 4G. Поради естеството на вълните, те са ключови за постигането на национално покритие, тъй като затихват бавно и разпространяват надалече сигнала.

Омагьосаният кръг в който попадат държавата и компаниите е следния. МО не може да освободи целия спектър докато не модернизира изтребителната авиация, част от военната комуникация по летищата и радарите. Това, което институциите успяха да направят е да заделят общо 3 ленти – две от 2x10MHz в 700MHz и една 2x10MHz в 800MHz. За ефективното използване на ресурса и разгръщането на мрежите, на всеки оператор му е необходима една от 2x10MHz. Съответно в първия спектър има честоти за два телекома, а във втория – само за един.

Операторите винаги са държали на равнопоставеност – тоест те няма да участват в търгове ако няма за всичките три компании с изградени мрежи спектър. Също така, те твърдят, че проблемите в 700MHz и 800MHz могат да се избегнат с налагането на т.нар. санитарни зони около летищата, където военните ги използват най-много.

Равнопоставеност със закъснение

F-16

Досега от МО не бяха склонни на подобно решение. Те настояваха или да се ползват само свободните ленти или да се чака модернизацията на бойната ни авиация. Поръчката на нови F-16C Block 70/72 обаче се забави значително, като за да се заменят напълно старите съветски МиГ-29 и Су-25, са необходими минимум 16 самолета. Сроковете за това се изместват поне на 2025 г. Поръчката за щатските изтребители сложи на втори план закупуването на нови радари, като индикациите са, че това ще стане към 2030 г.

След „горчивият привкус“ оставен с преработването на Плана за възстановяване и устойчивост явно са задействани работни групи, които да намерят работещо решение. КРС полага усилия да води преговори с телекомите и МО от поне 2 години по темата, но засега безуспешно. На конференцията „Дигитална София“ бяха обявени няколко потенциално работещи решения.

В 700MHz ще бъдат пуснати на търг 3 ленти по 2x10MHz. Две от тях ще бъдат усвоени напълно от спечелилите ги оператори, а за третата военните ще предоставят временно само 2x1MHz, до окончателното освобождаване на целия ресурс. Във времето на ползване на по-малкото честоти, съответно компанията ще плаща значително по-малки такси и лиценз. Това е големият компромис, на който операторите са се съгласили и така един от трите основни играча ще бъде известно време в неравнопоставено положение спрямо останалите. Също така, това ще предизвика истинско наддаване при провеждането на търга, защото надали някой от трите телекома ще иска доброволно да бъде поставен в тази позиция. Което най-вероятно ще бъде доста по-ожесточено от това за разпределението на 3.6GHz.

При 800MHz компромисът идва повече по линия на МО. Военните са съгласни да предоставят на операторите искания от тях 2x30MHz ресурс, който ще се ползва на територията на страната. За две от лентите ще бъдат въведени санитарни зони около летищата, които ще са в сила до модернизация на комуникационното и радарно оборудване. Това се очаква да се случи към 2030-2031 г.

Зам.-министърът на транспорта и съобщенията Дилян Берковски обяви, че по двата проекта ще започнат симулации и тестове на терен в рамките на следващите месеци. Очакванията на МТС и КРС са в рамките на годината да бъде разпределен честотния ресурс в 700MHz и 800MHz. Което е огормна победа за телекомите след близо две десетилетия на борба за този спектър.

Този проблем беше посочен и като основен мотив за пренасочването на средствата от Плана в посока към изграждане на държавна мрежа вместо за 5G магистрали. Което ни наведе до извода, че държавата е абдикирала за пореден път от намирането на решение. Както и, че се оставя вратичка, правителството да създаде собствен телеком с мобилна мрежа. Развитията от последните дни ни показва, че процесите по освобождаване на спектъра са били форсирани, а тезата за създаване на държавен оператор става все по-несъстоятелна.

От останките на четвъртия мобилен оператор

Bulgaria-1800-mhz-2022-new-logos

Председателят на КРС Иван Димитров обяви на форума „Дигитална София“, че освен в 700MHz и 800MHz, регулагорът предвижда да предоставя допълнителни честоти в поне още два спектъра. Първият е преразпределението на този в 1 800MHz. За него вече писахме, че компаниите, които трябваше да формират четвърти мобилен оператор и да изградят собствена 4G мрежа не намериха бизнес модела и съответно излязоха от пазара.

Те отвориха ленти от поне 2x25MHz, „Булсатком“ все още държи последната независима такава от 2x5MHz, като обжалва в съда правото на използване. Дори, сателитният оператор да го спечели, лицензът му ще изтече през 2023 г., а за момента няма индикации, че има желание или ресурс да го поднови. Когато и това парче се освободи, големите телекоми ще могат да си разпределят почти свободно три ленти по 2x10MHz. В момента всеки един от тях разполага с 2x15MHz, а с допълнителните те ще набъбнат до 2x25MHz.

КРС планират в рамките на тази година също така да пуснат на телекомите и спектъра в 26GHz. Той е необходим за 5G мрежи, особено при изграждането на силно автоматизирана инфраструктура, като заводи, фабрики или автономни автомобили. Спектърът е свободен и просто е въпрос дали операторите ще са готови да го използват сега.

Поправителният на правителството

Bulgaria-frequency-tenders-2022

След като в рамките на месец, новото правителство влезе в остър конфликт с телекомите, заради пренаписването без консултации на Плана, сега то определено е като на „поправителен“ в опит да си оправи отношенията с тях. Освен инициативите за решаване на проблема с радиочестотите на „Дигитална София“ се спомена и за още промени в Закона за управление на територията (ЗУТ). От него зависи начина по който се осъщестяват различните инфраструктурни проекти, включително и изграждането на различните телеком мрежи – било то мобилни или фиксирани. Точните параметри на предстоящите промени не бяха съобщени. Загатнато беше, че ще скъсят сроковете за изпълнение, както и ще се улеснят процедурите. Една от малкото конкретики беше идеята за вклчюването на застрахователите в целия процес.

Всичко това е доста силен реверанс от страна на правителството за телеком сектора. Трябва да се има предвид, че засега това са дадени обещания и намерения от няколко от основните държавни органи – МТС, КРС и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Тепърва ще видим дали те ще бъдат реализирани по представения начин. Ако бъдат – това ще бъде голям пробив за операторите при разгръщането на мрежи от следващо поколение.

Свързани статии

Back to top button