Netflix е близо 15 години на върха на видео стрийминга в глобален мащаб. От пускането на първите заглавия онлайн през 2007 г. компанията отчита стабилен ръст на своите абонати и изглеждаше трудно достижима от нейните конкуренти. Това вече е в миналото, като популярната платформа отчете първия глобален отлив на абонати за тримесечие, а перспективата е това да продължи и през следващите периоди.
Факторите затова са доста и натрупани през последните няколко години. Основният е един – навлизането на ключови и големи играчи в стрийминга на глобално ниво. Disney+ и HBO Max първо пробиха в САЩ, а сега си проправят път в Европа и други основни пазари. Първата ще дебютира в България през юни, а втората вече е налична на родния пазар.
Силно негативната перспектива, която Netflix признава за следващото тримесечие може да се превърне в трайна. Което поставя стрийминг платформата в тежко изпитание. Проблясъци, като създаването на силни международни хитове, като „Игра на калмар“, не успяват да компенсират достатъчно настоящата тенденция.
Отлив на абонати
В периода янаури-март, Netflix отчита отлив на 200 хил. абоната. Макар, това да е капка в морето от 221.6 млн. потребителя, това е първото нетно отписване на потребители в историята на платформата от 2007 г. насам. В предишни години имаше спад на абонатите в ключови пазари като САЩ, например. Те обаче, бяха компенсирани с ръст в други региони, които са с потенциал за растеж.
Отливът на щатските потребители беше и най-първичния сигнал, че засилената конкуренция при видео стрийминга ще се окаже най-големия проблем за Netflix в дългосрочна перспектива. Той вече е факт на глобално ниво, след като компанията споделя в своя финансов отчет за първото тримесечие на 2022 г., че очаква задълбочаване на негативната тенденция през второто.
Прогнозата на Netflix за периода април-юни е, че ще загубят още 2 млн. абоната. Това е десет пъти повече от отчетените през първите три месеца на годината. Оправданието на Netflix е, че става дума за комбинация от фактори – силна конкуренция, инфлационен натиск, покрай пандемията и сега покрай войната в Украйна и др. Спадът съвпада, като тайминг, с пускането на HBO Max и Disney+ на повече пазари в Европа и по света. Предвид разпределението във времето, може смело да предположим, че отливът на абонати ще продължи през цялата година.
Последиците
Подобно на всяка една онлайн платформа, потребителите на Netfix са нейния основен ресурс. Другият е съдържанието, което се предлага, за да се привлекат и задържат абонатите. На база на тях се крепи целия бизнес модел. Затова и финансовите резултати зависят пряко от представянето на тези два сегмента.
За момента, отливът на абонатите на Netflix ще окаже влияние само върху темпът на растеж на приходите. През първото тримесечие, компанията отчита увеличение на годишна база от 9.8% на постъпленията или 7.868 млрд. долара. През същия период на 2021 г. приходите са били само 7.163 млрд. долара, но са се увеличили с впечатляващите 24.2% на годишна база. В рамките на цялата 2021 г. този растеж се свива през 19% и 16%, а от началото на 2022 г. вече сме свидетели на 9.8%. Очакванията са, когато абонатите се свият с 2 млн. през настоящото тримесечие, постъпленията да останат в рамките на ръст от 9%.
По този начин, Netflix ще е „имунизирана“ от негативни тенденции при паричните потоци поне още известно време. Това се постига благодарение на силния растеж през последните години. Не се очакват и краткосрочни сътресения при нетната печалба. Тя остава в рамките на 1.597 млрд. долара и маржът (съотношението ѝ с приходите – бел. ред.) е 25.1%. В сравнение със същия период през предходната година той е 27.4%.
Дългосрочният ефект ще бъде негативен, въпросът е кога той ще започне да влияе върху Netflix. Както и ще видим какви мерки ще предприеме компанията, за да компенсира или неутрализира тези тенденции.
Новата фаза на стрийминг войните
Тенденциите, които очертахме при разширяване на платформите HBO Max и Disney+ се затвърждават. България заема своето скромно място в тази нова фаза на стрийминг войните, като част от тази експанзия. Резултатите вече са видни, поне за Disney+, която през първото тримесечие добавя около 15 млн. нови абоната до 130 млн. Платформата на медийния гигант ще се появи в България през юни и тенденцията на ръст очакваме да продължи.
HBO все още не е обявила своите абонати за първото тримесечие на своята услуга HBO Max. В края на 2021 г. те са били в рамките на 73 млн. потребителя. Автоматичното преливане на абонати от HBO Go към Max ще доведе до доста рязко увеличение през първото полугодие на 2022 г. Възможно е дори, да доближи и дори да задмине тези на Disney+.
Стагнация има при платформата на Apple TV+, която продължава да разполага с около 20 млн. потребителя. Ситуацията е с сходна, макар и с минимален ръст при Hulu. Услугата все пак е под шапката на Disney и е вероятно в един момент да бъдат прелети в единна система.
Всичко това, в комбинация с намаляващите абонати на Netflix най-вероятно ще доведе до изравняване с някои от основните конкуренти. Най-отчетливите за момента са платформите на силните медийни гиганти – HBO и Disney. Битката ще е за всеки потребител, като след година-две може да видим как надпреварата ще се пренесе към съдържанието и след това – към цените.