Смартфоните втора употреба може да са доста популярни в България, поради спецификите на страната, но това не е навсякъде. В по-развитите пазари обикновено продажбите на използвани вече устройства са доста ниски. Пандемията, недостигът на компоненти и опасенията за инфлация потенциално обръщат погледа на потребителите към по-достъпните смартфони.
Данните на Counterpoint Research показват повишение на продажбите на умните телефони втора употреба с 15% през 2021 г. Те посочват други причини – идеята за рециклиране и екологичност, както и развитие на услугите за ремонти на устройства на Запад. Може би най-ключовият фактор, който от изследователската фирма се споменава на последно място е преминаването към 5G мобилни мрежи, което оказва влияние и върху цените на умните телефони.
Независимо какви са основните фактори, трябва да се отбележи, че ръстът не е изолиран по региони и се забелязва на всички пазари в световен мащаб. По-вероятните причини са недостигът на чипове и по-трудното намиране на достъпни флагмански модели. Вероятно в различните региони, причините варират.
Нови срещу стари
Изминалата 2021 г. беше динамична за смартфон пазара, като нормалния за нови устройства се върна към ръст от около 5% на доставките на годишна база. Увеличението към тези втора употреба обаче нараства над три пъти спрямо тези темпове – с 15%. От Counterpoint Research коментират, че все повече потребители се ориентират към вече използвани флагмани, донякъде заради високите нива на цените на премиум продуктите. Затова подсказва факта, че основните марки, които генерират подобен интерес са Apple и Samsung.
Макар и не отбелязано от консултантската фирма, тенденцията за промяна се забелязва покрай пандемията. През 2019 г. пазарът за смартфони втора употреба се свива с 1% и съставлява едва 139 млн. бройки. За съжаление от Counterpoint Research не дават информация колко точно е обема му в момента, за да направим по-точно сравнение. През 2020 г. спадът е дори по-голям – от 9%.
Пандемията засили тенденцията за недостиг на компоненти, което накара производителите на потребителска електроника да свият портфолиото си от умни телефони. Някои, като LG дори решиха да излязат от този пазар. Модернизацията на мрежите и устройствата към 5G започна също в разгара на пандемичната 2020 г. , което също е ключов фактор.
Регионални специфики
Изключително любопитни са данните по региони. Не е изненада, че някои пазари, които все още не са с достатъчно висока покупателна способност, като Индия например, ще имат ръст към устройства втора ръка. Азиатската държава отчита ръст от 25%. Страните от Латинска Америка отчитат най-голямо засилване на интереса към подобни смартфони – 29%. Двата региона обаче тръгват от ниски бази като обеми.
Китай е абсолютния лидер по бройки с близо двойно по-големи спрямо друг силно развит пазар – този в Европа. Двата обаче имат по-умерени темпове на растеж на продажбите на смартфони втора употреба с по 10% през 2021 г. САЩ, които по принцип са труден регион за реализирането на продукти втора ръка, отчитат 15% ръст през изминалата година. Увеличението при развитите пазари се дължи на по-големите гаранции за качество и като цяло на по-голямата издръжливост на флагманските устройства. Както и с насърчаването на програми за връщане на устройства и продажбата им след това от самите производители.
От развиващите се пазари, Африка е интересен, защото би трябвало при нея подобни продукти да са едва ли не основен начин за сдобиване на смартфон от по-висок клас. Регионът е на четвърта позиция и с най-малък ръст от 4%. Възможно е, анализът на Counterpoint Research в този регион да не обхваща пълния мащаб на продажбите на смартфони втора употреба.
Ситуацията е интересна и предвид несигурните времена, в които развития свят се изправя, ще бъде любопитно да видим как ще се развие тази тенденция и през 2022 г.