Години наред „Виваком“ носеше короната за най-голям телеком, като основният показател по това бяха годишните приходи. На няколко пъти лидерството ѝ беше застрашено от „А1 България“, но различни обстоятелства попречиха това да се осъществи. Изминалата 2021 г. промени тази дълготрайна тенденция. Въпреки увеличените парични потоци и печалба на „Виваком“, както и редицата придобивания, които бяха предприети, компанията вече не е номер 1 по приходи.
Така може да обобщим годишните финансови резултати на телекома, които бяха обявени пред инвеститорите на компанията-майка United Group. Българското звено продължава да е „перлата в короната“ на балканската група, като формира около 29% от всичките ѝ приходи. Амбициите на международният конгломерат се увеличават, като само през 2021 г. са завършени 12 придобивания на различни пазари и области.
От тях половината са в България, като съответно 3 се падат на „Виваком“. Още две бяха обявени и се чака окончателно одобрение от регулатори и съд. При реализирането на всички сделки, българският оператор има шанса да засили резултатите си и евентуално да си върне лидерската позиция от „А1 България“. Освен ако този подход не бъде възприет и от техния конкурент. Причината е, че органичния ръст на абонатите между двата телекома е почти невъзможен без изкупуване на някой конкурент.
Увеличение по всички показатели
Изминалата 2021 г. бележи увеличение на всички ключови показатели на „Виваком“. Приходите нарастват с 6% на годишна база до 552 млн. евро, според презентацията за края на последното тримесечие и 549 млн. евро според годишния доклад. Няма яснота, откъде идва разликата от 3 млн. евро, но приемаме по-високата стойност. „А1 България“ обаче отчете 574 млн. евро през изминалата година и така най-накрая взима титлата за най-голям телеком в страната.
„Виваком“ запазва по-високите нива на печалба преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA). За периода тя 231 млн. евро или се увеличава с 12% спрямо 2020 г., докато тази на „А1 България“ е 218 млн. евро. „Виваком“ също така формира 33% от годишната EBITDA на цялата United Group, което допълнително подчертава ефективността на дружеството.
Сложното сравнение с абонатите
Сравнението между двата телекома става малко по-сложно при абонатите. Причината е, че „А1 България“ и нейната компания-майка Telekom Austria Group спряха да съобщават тези за платена телевизия. Доста данни отпаднаха от тримесечните отчети на групата, но тези за ТВ вече са спестени и в годишните. Липсва и точна разбивка при тези за фиксиран интернет, като за 2021 г. бяха дадени само информация за общите линии.
„Виваком“ отчита впечатляващия ръст на потребителите на кабелна телевизия (традиционна и интернет) от 39% до 435 хил. В комбинация с минималния ръст от 1% при тези на спътникова ТВ те стават 692 хил. абоната. Дали, операторът надминава „Булсатком“ в този сегмент ще разберем, когато излязат годишните данни на Комисията за регулиране на съобщенията през лятото.
Потребителите на интернет също бележат силен ръст от 24% до 588 хил. Големият скок на абонатите на фиксирани услуги е очакван и той е плод основно на придобиванията, които „Виваком“ предприе през 2021 г. По-малка роля има и новата ТВ платформа EON представена през март миналата година. Мобилните абонати отчитат минимален ръст от 4% до малко над 3 млн. Тази тенденция е повлияна от въвеждането на новите неограничени планове през февруари.
Другите данни
Един от най-ключовите показатели в телеком индустрията – средномесечния приход на абонат (ARPU) също бележи увеличение през изминалата година. То е от 5.8% и достига до 9.8 евро. Трябва да отбележим, че става дума за комбинирания индекс между мобилни и фиксирани услуги (т.нар. Blended ARPU).
Инвестициите в инфраструктура на пръв поглед скачат с впечатляващите 131% до 95 млн. евро и някои бързо биха заключили, че това се дължи на ударна модернизация към 5G. Проблемът е, че United Group отчитат вложенията в мрежи за 2020 г. само за периода в който са влезли във владение. Тоест от август месец. Реалният ръст на „Виваком“ в капиталовите инвестиции е около 16%.
Смяна на караула в мобилните и фиксирани услуги
Изминалата 2021 г. беше крайъгълен камък за двата основни стълба на телекома – фиксираните и мобилни услуги. За първите, „Виваком“ обяви през март своята нова телевизионна платформа EON, като компанията инвестира в доста силна рекламна кампания. Това е един от факторите, който е повлиял върху бурния ръст на абонатите на платена ТВ. Основоопределящият обаче е придобиването на няколко кабелни оператора, за което ще се спрем след малко.
При мобилните услуги, „Виваком“ направи микро революция, като представи първите абонаментни планове с (почти) напълно неограничен пренос на данни. Плановете Vivacom Unlimited бяха представени няколко седмици преди EON – през февруари. Те предизвикаха кратка война на цените между трите оператора, която приключи през април. Крайният резултат е, че вече и трите оператора имат неограничен достъп до мобилен интернет в горния сегмент на абонаментните планове. От двата телекома, които обявиха своите годишни резултати, само „Виваком“ отчита ръст при мобилните абонати до 3 млн. Въпреки това, тя продължава да е трети по този показател, но е скъсила значително разликата с останалите два.
На вълната на консолидацията
Споменахме, че United Group е финализирала 12 сделки за придобивания през 2021 г. и още две от началото на настоящата. Някои от тях са ключови, като например купуването на кабелния оператор Nova и телекома Wind в Гърция. Тези двете осигуриха силно присъствие на групата в южната ни съседка.
В България най-важното придобиване беше на „Нова телевизия“ и групата около нея. Медийните активи се разшириха и с вестникарската група „Телеграф“. „Виваком“ от своя страна придоби три по-малки фиксирани оператори – софийските „Нет1“ и „КомНет София“, както и пловдивския N3. Окончателно одобрение чакат още няколко сделки – русенската NetWorks България, „Телнет“ и TVN. Във финансовите резултати на United Group не се посочват сумите, които българският оператор е платил за тях.
Годишният отчет на United Group разкрива интересни подробности около сделките. „Теленор“ (вече „Йетел“) е обжалвал пред Висшия административен съд (ВАС) одобрението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за покупките на „Виваком“. Магистратите са върнали решението на регулатора на първа инстанция по отношение на трансакцията за „Цифрова кабелна телевизия“ (N3 е търговското ѝ име – бел.ред.). От компанията-майка твърдят, че част от сделките вече са приключени и операторите – интегрирани, като в най-лошия сценарий КЗК ще трябва да ги преразгледа.
На първите три придобивания се дължи основно големия скок на абонатите на телевизия и фиксиран интернет. Ако останалите също преминат одобрение и бъдат финализиране, може да предположим, че ръст с високи темпове ще има и през 2022 г., макар и с една идея по-малък.
Продължаващите спорове за собствеността
Друг интересен момент в годишния отчет на United Group е потвърждението, че голяма част от съдебните спорове за собствеността на „Виваком“ са приключени. По-голямата част от тях бяха затворени още през 2018 г. и 2019 г. Но остава едно ключово дело в Люксембург, докато тези във Великобритания са отсъдели в полза на настоящото ръководство. Основните спорове на Осторва за сделката за българския телеком са приключени, като единственото активно в момента е спор за недопускането на бивши акционери до търга за компанията през 2016 г. (не, последната, а по-предишна процедура – бел. ред.).
По-важно е делото в Люксембург, което подобно на тези във Великобритания също разглежда законността на търга отпреди 6 години. От United Group очакват магистратите да отсъдят по сходен начин с техните колеги от Острова. Но подчертават, че противното би оказало силно негативен ефект върху български оператор и цялата група. Във всички случаи очакванията са, делото да се проточи поне до края на 2022 г. Повече подробности за споровете за собствеността на „Виваком“ можете да разберете тук.