Китай – втората зависимост на Apple
Нови рекордни резултати в приходите за тримесечието, продажбите на услуги са с исторически връх. Това са акцентите, на които Apple набляга при обявяването на своите финансови резултати от началото на годината. Пред инвеститорите, технологичният гигант отправя и едно важно предупреждение – следващият период може да се окаже тежък за него.
Растежът ще бъде ограничен ако не и заличен, заради проблеми с производството и снабдяването. Което на пръв поглед е странно, предвид факта, че експертите очакват недостигът на компоненти да бъде преодолян до края на годината. Поне при PC доставките, макар, че при смартфоните този проблем, не беше толкова силно усетен през 2021 г. Разковничето е Китай – страната е в карантина на някои от най-големите производствени центрове като Шанхай и Куншан. Където работят половината подизпълнители на Apple.
С което ясно се открояват двете големи зависимости на технологичния гигант. Едната е пазарна – повече от 50% от приходите ѝ се формират от смартфони, а географски Европа и Северна Америка отговарят за 60% от продажбите. Тенденция затвърждавана през последните 15 години. Втората зависимост е от китайската промишленост, като и тя е известна също от много време, просто за първи път има потенциал да потопи приходите на Apple.
Ахилесовата пета Шанхай
Очакванията на Apple за второто тримесечие са, че проблеми с доставките ще им костват между 4 и 8 млрд. долара приходи. Опасенията бяха споделени при разговора с инвеститори при обявяването на финансовите резултати от началото на годината. Те са породени от пълното затваряне на ключови градове, като Шанхай, заради COVID-19. Китайските власти продължават борбата с вируса, като прибягват до доста крути мерки.
Според анализатори на Nikkei Asia, цитирани от Financial Times, близо половината от водещите 200 доставчика на Apple са в или в региона на Шанхай. Повече от 70 подизпълнители имат фабрики в провинцията Джангцу. Основната част от тях са разположени в градовете Куншан и Съжу, които са непосредствено до Шанхай. Още 30 компании разполагат с производствени мощности в самия китайски мегаполис.
Дейностите, които тези подизпълнители осъществят са най-разнообразни. От фабрики за асемблиране на iPhone и iPad до производители на компоненти, като екрани, платки, батерии и акустични компоненти. В защита на Apple, тези компании са доставчици и на другите щатски технологични гиганти, като Microsoft, Google и Intel. Както и на местни смартфон компании, като Xiaomi, Oppo и Huawei.
Apple е периодично критикувана за зависимостта си от китайски производители. Основните направления доскоро бяха свързани с лошите условия на работа, високите нива на самоубийства сред работниците и др. Технологичният гигант периодично е подлаган на различни одити в това направление, а главният изпълнителен директор Тим Кук трябваше лично да посещава фабрики в Китай, поради тези причини.
Така за първи път, зависимостта на Apple към китайските доставчици ще ѝ се отрази силно негативно на приходите. При отписване на 8 млрд. долара, това ще е под 10% от постъпленията през януари-март. Макар, да не звучи много, това си е проблем, който може продължи да се проявява в средно и дългосрочен план.
Силно ново тримесечие и старите тенденции
По отношение на финансовите резултати за първото тримесечие няма изненади при Apple. Технологичният гигант има поредното увеличение на приходите на годишна база до 97 млрд. долара. Това е ръст от 9% спрямо същия период на 2021 г. Нетната печалба се закотва на 25 млрд. долара, което е увеличение от 5%.
Както споменахме, Apple продължава да е зависим от продажбите на смартфоните iPhone. Те формират 51% от всички приходи, като добрата новина е, че услугите вече гонят 20% дял. Резултатите даже може да се разглеждат като малко по-слаби, защото компанията пусна по-достъпния си модел iPhone SE (2022) през март месец. Тази серия винаги се радва на високо търсене, заради по-ниската си цена, но е и с малко по-малък марж на печалбата.
Производството може да е в Китай, но продажбите са на други места. Основният пазари на Apple са Северна и Южна Америка (основно първата) с 40.8 млрд. долара приходи, което е 42% дял от всички постъпления. Следва Европа с близо 24% или 23.2 млрд. долара. Двата региона формират 66% от всички приходи на Apple. Китай е трета и винаги е поставяна като основен фактор за бъдещия растеж на технологичния гигант. В страната са реализирани продажби за 18 млрд. долара.
Европейски главоболия
Проблемите на Apple няма да се ограничат само до производствените главоболия в Китай. Европейският съюз подхвана доста силно в регулаторно отношение технологичния гигант. Първо, Европейската комисия излезе с предварително становище, че Apple е злоупотребила с монополно положение, като е ограничила използването на безжичната комуникация (NFC).
Компанията е забранила на трети приложения да достъпват тези елементи на хардуера в мобилните устройства и така е правила невъзможни безжичните трансакции. Целта е да се насърчат потребителите да използват услугата Apple Pay на технологичния гигант. ЕК ще продължи разследването, но то не е единственото срещу Apple.
Второ, в края на април евродепутатите в Брюксел приеха в комисия новия закон за универсалното зарядно устройство. То предвижда интеграцията на USB Type-C като единен стандарт за зареждане на всякакви популярни мобилни джаджи. Apple е против подобна регулация, защото всички нейни устройства използват жака Lightning, който е несъвместим с Type-C освен ако не се ползва преходник. Продажбата на подобни аксесоари си е привлекателен бизнес за Apple, от който тя ще се лиши ако трябва да изпълни заръките на ЕС.