В далечната 2002 г. имах компютър с 6GB място за съхранение. Да, правилно сте прочели – шест гигабайта. Вече стандартните флаш памети с които пренасяме всякаква информация разполагат с повече. В същото време, успях да си купя с джобните пари MP3 плеър за музика със 128MB място за съхранение. Или средно около 30-40 песни.
На фона на тези устройства, не можех да повярвам, че една лъскава бяла кутийка с лого на отхапана ябълка разполага с 10GB място и то само за музика. Това беше първият ми сблъсък с джаджа на Apple, а въпросната беше втория модел музикален плеър iPod. Година преди това, съоснователят и главен изпълнителен директор на компанията Стив Джобс беше представил устройството, което я промени из основи.
Повечето хора ще кажат, че първия iPhone е крайъгълният камък, който трансформира Apple в компания за няколко трилиона долара. И ще бъдат до голяма степен прави, най-малкото защото бизнесът със смартфони продължава да е ключов за технологичния гигант. Но без основата, която полага iPod това нямаше да се случи.
Първият музикален плеър, в комбинация с онлайн магазина за музика iTunes полагат началото на трансформацията на Apple. От компания специализирана основно в производството на компютри, аксесоари и софтуер за тях, в такава за мобилни устройства. На 10 май 2022 г. корпорацията от Купертино слага край на историята на iPod, като спира производството на последните модели до изчерпване на количествата им. Както Apple отбелязват в поста си по случая – „музиката продължава да живее“, а с нея и компанията, носена на крилете от наследството на своя иконичен музикален плеър.
Историята не помни първите
А най-добрите. Точно това се случва с iPod. През втората половина на 90-те години, музикалните дигитални MP3 плеъри започнаха постепенно да заместват CD плъерите. Както споменахме в интродукцията на статията, те разполагаха с минимален капацитет и възможност да възпроизвеждат изключително малко песни. Единственото им предимство пред CD плеърите е, че са по-компактни и разполагат с поне двойно повече музика, пред устройствата с дискове.
Стив Джобс перфектно вижда тези проблеми, както и много други на пазара. Плеърите с голям капацитет от своя страна са големи и изключително неудобни за използване. Джобс вижда възможност за нова ниша и решава да се прицели в нещо, което конкурентите все още нямат. Това е компактно и удобно за ползване устройство, което да побира дискографии с музика колкото един голям харддиск.
По негово нареждане, ябълковата компания се свързва с Тони Фадел – бивш кадър на Philips, който развива бизнес идея за изработването на по-добър музикален плеър. Предложенията му са отхвърлени от Sony и бившия му нидерландски работодател. Apple му дават шанс и го наемат през 2001 г., но му поставят брутални срокове.
Фадел успява в рамките на осем месеца да изгради прототип – както хардуерен, така и софтуерен с интерфейс за управление. Заради изключително късите срокове, повечето работа е свършена от подизпълнители. Целта обаче е постигната и през 2001 г. е представен първия iPod с 5GB място за съхранение или около 1 000 песни. Цената му по това време е солените за времето 399 долара.
Трудното име, което остава
Използването на подизпълнители има своите предимства и недостатъци. Такава е историята с името iPod. То е изключително просто, лесно за запомняне и е предложено от копирайтъра на свободна практика Вини Чиеко. Той вижда прототипа и веднага се сеща за EVA капсулите (pod) от филма на Стенли Кубрик „2001: Космическа одисея“. Аналогията в отношенията между технологията и човека във филма според Чиеко пасва перфектно на устройството.
Проблемът е, че iPod вече е запазено като марка от Джоузеф Гразо от Ню Джързи. Става дума за интернет будки, разполагани по улиците на града и минувачи могат да сърфират в глобалната мрежа. Идеята е взаимствана от телефонните кабини – също друга част от градския пейзаж, която е заличена от прогреса на технологията в днешно време. Съответните будки са инсталирани за първи път през 1998 г., но до 2001 г. не успяват да привлекат достатъчен интерес и западат.
Гразо прехвърля името iPod на Apple през 2003 г. срещу неустановени условия. Предвид факта, че марката не се използва за търговски цели от май 2000 г. технологичният гигант може да е я взел сравнително евтино. Във всички случаи, Apple си осигурява името, което ще стане нарицателно за музикален плеър години наред.
На върха на иновациите
Първият iPod предизвика истинска революция на пазара за потребителска електроника преди повече от две десетилетия. Устройството разполагаше с пъти повече място за съхранение на музика. Споменатите 5GB са последвани почти незабавно от 10GB. Далеч задминаваше харддиска на моя персонален компютър по това време. С което шока от наличието на подобна преносима джаджа беше огромен.
Apple бяха решили по доста елегантен начин проблема с това как се търсят и управляват 1 000 песни в iPod-а. Това става с иконичното „тъч колело“. Чрез него се навигират в менюта, плейлисти и песни. Въртеливото движение беше лесно за бърз скрол сред голям брой тракове. В него са интегрирани и четири бутона – в горната част е този за менюто, в долната за пускане или паузиране, а в лявата и дясната са тези за движение напред и назад.
Интуитивният интерфейс, в комбинация от големия хардуер, интегрираната и зареждаща се батерия, превръщат iPod в едно иновативно за времето си мобилно устройство. То е допълнено и от друг стратегически продукт на Apple тогава – онлайн магазинът за музика iTunes. Той се появява в началото на 2001 г. и е стриктно интегриран в iPod. За да можете да качвате музика в устройството, трябва да инсталирате iTunes.
Ако интерфейсът на iPod е интуитивен, този на магазина е далеч от това определение. Особено за потребители на Windows, което е една от причините, авторът на статията да се откаже от продуктите на Apple.
Магазинът iTunes полага основите за App Store впоследствие, който заедно с iPhone водят до истинска мобилна революция. Затова и неговото място в историята е записано със златни букви. Въпреки недостатъците.
И на крилете на успеха
Успехът на iPod в един момент засенчва почти цялата дейност на Apple. Името на устройството става синоним на музикалните плеъри, продажбите растат с всяка година. Почти всеки голям производител на електроника се опитва да направи „убиеца на iPod“. Нито един от конкурентите обаче не достига, нито статуса, нито продажбите на малката бяла кутийка. Най-ярък пример е провалът на Zune на Microsoft – поредният опит на софтуерния гигант да следва плътно развитието на Apple.
През 2004 г. iPod заема 70% от пазара за всички видове плеъри в САЩ. В останалите региони, устройството е лидер или с изравнени позиции. Цената се оказва лека спирачка в държави, в които тя е по-ключов фактор. Година след година, конкурентите окапват, а iPod завзима все повече пазарен дял и през 2011 г. той достига 70% от световния пазар.
Устройството се превръща в ключов продукт за Apple. През януари 2007 г. компанията обявява рекордните тогава приходи за последното тримесечие на предходната година от 7.1 млрд. долара. От тях 48% се падат на iPod, което показва, колко зависим е станал тогава технологичния гигант спрямо новото устройство. До септември 2012 г., Apple е продал 350 млн. плеъра.
Предизвестена и отложена смърт
Времето на iPod изтече в момента в който Стив Джобс представи първия iPhone. В дългосрочен план стана ясно, че новият смартфон на Apple и тази категория устройства ще заменят напълно музикалните плеъри. Всичко беше въпрос на време. Просто, чисто функционално двете джаджи се припокриваха, като iPhone вършеше още куп други задачи, като интегрира в себе си телефон, камера и персонален компютър с връзка в интернет.
Смъртта на iPod обаче беше отложена значително във времето. Три години след пускането на първия iPhone е постигнат пика на иконичния музиален плеър. През 2010 г. Apple е пуснал едновременно в продажба цели пет модела – iPod Classic, iPod Mini, iPod Nano, iPod Shuffle и iPod Touch. Това е единственият период в които всички серии се застъпват в магазините на „отхапаната ябълка“.
След това започва поетапното им изваждане. Последният „мохикан“ е iPod Touch версията, която реално представлява евтин вариант на iPhone, но без някои от ключовите функции на смартфона и доста по-евтин от него. Именно с него Apple ще приключи ерата на iPod през настоящата година.
Без iPod нямаше да има iPhone
Независимо какво мислите за него, без iPod нямаше да има iPhone, както и без iTunes нямаше да съществува App Store. Плеърът е първото изключително успешно мобилно устройство за Apple. Предишното такова е злополучният джобен асистент Newton, който за много фенове е предшественикът на таблета iPad.
Превръщането на iPod в пазарен хит и връщането на Apple на картата на иновативните компании, дава увереност на Стив Джобс да се опита да трансформира и друг сектор в мобилната категория. Сами се досетихте – умните телефони. Самият iPod изгради необходимата експертиза и дава възможност на инженерите да търсят смели решения.
Такова е iPhone и появата на първия модел през 2007 г. преобърна развитието на персоналните технологии и доведе до настоящата реалност. В нея, Apple става първата съвременна компания с пазарна оценка от над 2 трлн. долара, като съвсем скоро може да достигне и 3 трлн. долара. Продажбите ѝ се формират основно от iPhone и растежът на приходите и печалбата зависят почти напълно от реализирането на смартфоните ѝ.
За това се крие още един фактор – iTunes. Онлайн магазинът е частичен прототип за App Store и осигурява част от приложенията за компютрите Mac. Едва през септември 2017 г. в настолната версия на iTunes е премахната секцията за приложения и обособена като отделен магазин. Бизнес моделът и част от разработката му дава основата за App Store, който от своя страна е ключов за екосистемата на „ябълковия“ гигант.
В рамките на настоящата 2022 г. ще бъдат продадени последните бройки плеъри iPod. След дълго сбогуване, те оставят силен отпечатък в историята на потребителската електроника. Наследството е повече от голямо – Apple е технологичен лидер благодарение на пътеката, която прокара iPod, за да може iPhone уверено да отъпче и павира.