Войната в Украйна е свила пазара на смартфони в Европа през първите три месеца на 2022 г. Това показват предварителните данни на изследователската фирма Canalys. Понижението е 10% на годишна база, като основните засегнати пазари са двете воюващи страни. За момента притеснителен спад на потреблението на Стария континент не се забелязва, но нарастващата инфлация може да го понижи трайно в средносрочен план. По-конкретни изводи могат да се направят към края на годината, когато ще се очертаят по-ясно тенденциите.
Същото важи и за водещите производители, като през първото тримесечие на 2022 г. има сериозни размествания спрямо годишните резултати за изминалата година. Големият победител за момента е Realme, като китайският вендор отчита впечатляващите 177% ръст на годишна база през периода. Xiaomi връща лидерската позиция на Samsung, но и двете компании отчитат спадове. За да може да очертаем трайни тенденции ще трябва да изчакаме натрупване на няколко периода предвид турбулентната ситуация в Европа.
Последиците от войната
Основният генератор на спад на доставките на смартфони в Европа са Русия и Украйна. Двете враждуващи сили отчитат понижени на продажбите на умни телефони с 51% и 31% съответно, спрямо първото тримесечие на миналата година. Двата пазара са сравнително големи с общо население от около 180 млн. души. Доставките за Русия може да са понижени и донякъде заради санкциите и опасенията на големите производители да осъществяват директен бизнес там, поне докато траят бойните действия.
Останалата част от Европа отчита по-умерен спад от 3.5%. Това все още не е повод за притеснение, но показва признаци на по-консервативно мислене от страна на търговци и потенциално потребители. При увеличение и задълбочаване на инфлацията през следващите месеци, тогава определено ще пострада целия пазар за електроника, не само този за смартфони.
Размествания на върха
Първото тримесечие на 2022 г. започва с доста размествания в челната петица производители. Както на годишна база, така и ако се прави сравнение с втората половина на 2021 г. Спрямо първото тримесечие на миналата година, Samsung запазват лидерската си позиция, но отчитат спад от 9% до 14.6 млн. доставени бройки.
Apple излизат на втора позиция с минимален ръст от 1% до 8.9 млн. смартфона. Xiaomi от своя страна спадат на трета позиция, като доставките им се сриват с 22% на годишна база до 8.2 млн. броя.
Реално почти всички производители отчитат понижения без Apple и Realme. Последните излизат на четвърта позиция след като отбелязват ръст от 177% до 2.1 млн. бройки през първите три месеца на 2022 г. Китайският вендор все пак тръгва от доста ниска база, затова е обясним този скок. Oppo остава пети с 12% спад на доставките и 1.8 млн. доставени смартфона. Останалите вендори кумулативно отчитат понижение от 27% до 6.1 млн. броя.
Една потенциално различна година
Първото тримесечие на 2022 г. показва, че тенденциите загатнати през изминалата година може да не се сбъднат. Или да бъдат променени. През второто тримесечие на 2021 г. Xiaomi успя да стане лидер в Европа на смартфон пазара, измествайки Samsung. Тенденцията предполагаше, че китайският производител ще се наложи по-трайно като един от лидерите в Европа. Традиционно, Xiaomi все още не е пуснал голяма част от своето портфолио и разчита на продажби през лятото и есента.
Намаляването на достъпа до руския и украинския пазари, които по принцип са по-отворени за достъпни брандове ще създаде проблем за тези компании. Или поне за официалната статистика, защото може да се появи паралелен внос. Още е рано да се говори за дълготрайни размествания, както отбелязват от Canalys – второто и третото тримесечие ще са показателни за тенденциите и посоката, по която ще поеме пазара за умни телефони.
Стабилност показва Apple, което може да се окаже ключово за бъдещето развитие на технологичния гигант в Европа. Повишаването на инфлацията и потенциалното свиване на потреблението, обаче може да изиграе лоша шега на компанията в дългосрочен план.