Site icon TechTrends България

Safari излиза втори в битката при интернет браузърите

Safari, интернет браузърът на Apple излиза на втора позиция в своя сегмент. Той е вторият, който преминава границата от 1 млрд. потребители, но остава далеч зад лидера Chrome на Google. Данните са приблизителни и са изведени от технологичната фирма Atlas VPN, като се базират на пазарните дялове от друга платформа, която следи водещите тенденции в сегмента – Global Stats.

Битката за интернет браузърите отдавна е спечелена от Google и интересните тенденции при нея са по-скоро свързани с останалите позиции. Те показват, че опитите на регулаторите в Европа и САЩ да насърчат потребителите да избират с коя програма или приложение да сърфират в глобалната мрежа не дават резултати. Хората масово предпочитат браузърите, които са зададени по подразбиране на техните устройства.

Абсолютните лидери

Новината, че Chrome доминира пазара за приложенията за сърфиране в глобалната мрежа не е отскоро. Решението на Google идва преинсталирано с всеки Android смартфон. Въпреки, факта, че вече големите производители на умни телефони интегрират своите браузъри по подразбиране (като Samsung и Huawei), Chrome остава по-лесната алтернатива. Затова при мобилните устройства, браузърът има пазарен дял от близо 64%.

Заради лесната интеграция с Gmail и Google профила, който много хора използват масово, правят Chrome предпочитан избор при PC устройствата. Този фактор дори увеличава влиянието му и тук делът на браузъра е по-висок – 66%. Кумулативно, решението на Google доминира общия пазар за всички устройства с 64% дял и 3.378 млрд. потребителя.

Втори при интернет браузърите през последните няколко години излезе Safari на Apple. Той е акумулирал малко над 1 млрд. потребителя към април 2022 г. по данни на Atlas VPN, а сумарният пазарен дял е малко над 19%. Ако погледнем разбивката по типове устройство отново ясно личи тенденцията за ползване на браузърът по подразбиране.

При смартфоните, Safari има дял от малко под 25%, което съответства със силните позиции на Apple и техните умни телефони iPhone. „Ябълковият“ браузър засилва присъствието си и при настолните компютри. Основната причина е, че компанията се опитва да вземе по-добри позиции в сегмента, като интегрира мобилна процесорна архитектура в своите лаптопи и десктоп устройства.

Изключение или не

Edge на Microsoft може би е едно от малкото изключения от това правило. Софтуерният гигант се опитва с деликатни методи, хем да угоди на регулациите (които компанията реално предизвика), хем да наложи своя браузър за потребителите на Windows.

Стратегията работи, но частично. Edge е втори при PC устройствата, но с едва 10% дял и е рамо до рамо със Safari, които са с 9%. При общия пазар Edge пада на трета позиция с незавидния дял от близо 4%, при това доста зад лидерите Chrome и Safari.

Samsung Internet заема пета позиция с 2.86% при всички устройства и 4.84% при мобилните. Докато при PC сегмента, той напълно отсъства. Това показва, че потребителите на смартфоните на южнокорейския гигант не сменят браузъра по подразбиране. Поне повечето от тях.

Лошата позиция на независимите

Тази обстановка е доста лоша за независимите играчи, като Mozilla и нейния Firefox, например. Това е реално единствения браузър, който не е част от някой от технологичните гиганти, който все още поддържа някакви позиции на глобалния пазар. Firefox разполага с 3.26% дял при всички устройства и 7.66% при PC-тата.

Въпреки опитите на Mozilla да наложи мобилна версия, при смартфоните той няма никакво присъствие. Ситуацията е тежка за компанията, заради доминацията на Chrome на всички пазари. Това не е единствения проблем, като браузърът на Google използва технология, която впоследствие Microsoft възприе за своя Edge. Така, монополът на технологичния гигант е дори още по-силен.

Самият Microsoft предизвика няколко регулаторни разследвания от страна на САЩ и Европейския съюз. Някои от тях стартираха през 1998 г. и се проточиха чак до 2012 г. Част от проблемите, които се разглеждаха, беше именно агресивното налагане на Internet Explorer като основен браузър по подразбиране във всички Windows машини. Което позволи на компанията, да направи приложението безапелационен лидер в своя сегмент.

Последвалите регулации позволиха на PC потребителите по-лесно да сменят своя браузър. Това не важи с такава сила за тези, които ползват смартфони. Въпреки опциите, които се предлагат, потребителите на умни телефони масово предпочитат зададените по подразбиране браузъри. Същото може да се каже и за потребителите на Apple, които предпочитат вътрешните разработки на компанията, вместо тези на трети страни.

Exit mobile version