Най-големият телеком в страната – „А1 България“ продължава да отчита силни финансови резултати и през второто тримесечие на годината. Местното звено е сред отличниците на компанията-майка Telekom Austria Group. Но освен по традиционните за последните периоди показатели, като приходи и печалба, българският оператор обяви и стабилен ръст на мобилните абонати.
Това е голяма новина предвид дългогодишната тенденция в този сегмент потребителите да намалява, не само при „А1 България“, но и при останалите телекоми. Причините са няколко и комплексни, но посоката на развитие в момента се обръща в тази част на пазара. Миналата година имаше стабилизация на спада, а през тази се проявиха и първите потенциални признаци на ръст. Във финансовите документи на Telekom Austria Group за периода април-юни вече се забелязва стабилното им увеличение.
Отличникът по печалба
А1 България“ запазва добрите темпове на растеж на печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA). За третото тримесечие тя се увеличава с 14.2% до 63.3 млн. евро и е втората най-голяма за Telekom Austria Group след местния пазар в Австрия. Като темпове на растеж също е на втора позиция след оператора в Беларус.
Приходите за периода също се увеличават с добри, макар и по-умерени темпове – 4.3% на годишна база до 151.3 млн. евро. Интересно е, че за първото полугодие инвестициите на „А1 България“ в инфраструктура намаляват спрямо тези през първата половина на 2021 г. Спадът е с 12.5% до 48.5 млн. евро. Това може да означава, че компанията е забавила темпото на модернизация на мрежата си към 5G. Или е изпълнила настоящите си планове. Телекомите очакват регулаторът да разпредели допълнителен ресурс, за да могат да доразгърнат мрежата от пето поколение.
От компанията коментират, че основния двигател за добрите резултати са позитивните тенденции при мобилните услуги, както и увеличеното търсене при технологични бизнес услуги. „А1 България“ се трансформира в един от най-големите системни интегратори в страната. През май, компанията обяви, че придобива един от водещите в сектора „СТЕМО“.
Промяната при абонатите
Приходите и печалбата вървят нагоре стабилно от близо две години, промяната в тенденциите идва при мобилните абонати. „А1 България“ отчита ръст от 1.4% до 3.79 млн. потребителя на мобилни услуги. Дълги години, операторите губеха абонати, заради пренасищането на пазара. Постепенно, вследствие на европейските и местни регулации започна изчистването му.
В един момент проникването на мобилните услуги в страната беше надминало 150%, като много потребители имаха по няколко SIM карти. Това се дължеше на няколко фактора – огромния брой предплатени карти, високите цени на едро между операторите, които се пренасяха на дребно и сравнително малкия процент единични абонаменти. Европейските регулации фиксираха цените на едро, а впоследствие бяха изготвени и нови правил за предплатените карти. Последните станаха неизгодни за потребителите, а операторите имат по-скъсени срокове за тяхното отписване.
Крайният резултат е, че мобилните клиенти масово започнаха да преминават на абонаментни договори. Като постепенно телекомите ги пакетираха и с други услуги – в повечето случаи фиксирани. Така, потребителите започнаха в масовия случай да разполагат с по една SIM карта, в най-редкия случай с две, като втората обикновено е служебна.
Ръстът на абонати при „А1 България“ показва, че е достигнато дъното на този пазар и има потенциал за привличане на нови потребители. Ключов стимул за това са т.нар. неограничени планове, които започнаха да се предлагат покрай 5G услугите. Въведени първо от „Виваком“ през 2021 г., те бяха последвани до голяма степен и от другите два телекома.
„А1 България“ илюстрира ръста с доста нисък churn rate – процент на отписали се доскорошни клиенти. Средно за компанията през първото полугодие той е 1.5%, който е сравнително нисък исторически погледнато за нея. При абонаментите е едва 0.8%, докато при предплатените карти е 6.8%.
Другите показатели
За съжаление, „А1 България“ спря да дава подробна информация за потребителите на фиксиран интернет и платена телевизия. Вместо това, тя предоставя такава за общите свързани клиенти. Те са 1.147 млн. през второто тримесечие, което е с ръст от 4.4% спрямо предходната година. За разлика от „Виваком“, които през 2021 г. разчитаха на придобивания, тук говорим за органично увеличение.
Логично, предвид ръста на приходите, е да се увеличи друг ключов за телеком индустрията показател. Това е средномесечния приход от потребител (ARPU), който достига 6.9 евро. Все пак постъпленията нарастват повече от абонатите, което води до неговото покачване.