PC продажбите се сринаха с над 15% през пролетта
Златният век за PC пазара приключи, след като от началото на 2022 г. върви стремглаво надолу. Той следва силната 2021 г., когато пандемията засили модернизацията и дигитализацията на крайните потребители, бизнеса и институциите. Според предварителните данни на изследователската фирма IDC през второто тримесечие на настоящата година продажбите на компютри са се сринали с 15.3% на годишна база.
Охлаждането на доставките беше очаквано, но не и с този темп. Понижението е по-силно заради блокирането на Китай, покрай политиката за „нулев COVID“. Както и икономическите сътресения, които тази година се очаква да се засилят покрай войната в Украйна. Недостигът на компоненти също е фактор, макар да не е водещ, както беше преди година-две.
Общите тенденции
Доставките на PC през април-юни възлизат на 71.3 млн. броя спрямо 84.2 млн. предходната година. В тях влизат настолни компютри, лаптопи и работни станции. В тази статистика не влизат таблетите и x86 сървърите. Корпоративните клиенти запазват нивата на търсене, а спад има повече при крайните потребители. Последните стават по-внимателни с покупките си, заради опасенията от рецесия в световен мащаб. Тенденцията се очаква да продължи дългосрочно.
Това, което се случва в момента е простото изтриване на ръста отбелязан през пандемичните години. Продажбите в момента са малко под нивата от 2020 г., когато през второто тримесечие достигат 74.3 млн. броя. Заради високата база, която е изградена през цялата 2021 г., спад на продажбите ще се отчитат най-вероятно до края на настоящата година. Но като цяло обемите ще се върнат спрямо тези от 2019 г. например.
Познатите лидери
Спадът на доставките не изменя водещите три компании на пазара. Лидер продължава да е Lenovo със 17.5 млн. броя през второто тримесечие. Компанията отчита понижение от 12.1%. Доста по-зле по този показател е втория – HP. Компанията има 13.5 млн. броя доставки през периода и най-силният спад от 27.6%. Dell държи стабилни позиции с понижение от едва 5.3% и 13.2 млн. продажби.
По-интересна е борбата за четвъртото място. През второто тримесечие то е заето от Acer с 5 млн. доставки. Тайванският производител отчита 19.2% понижение, но въпреки това изпреварва Apple. Щатската компания отчита втория по големина спад от 22.5% до 4.8 млн. доставки. Тя е рамо до рамо с Asus, които са с 4.7 млн. доставки и понижение от едва 4.6% на годишна база.
Позицията на Apple е интересна, защото би трябвало към нейните компютри да има повишен интерес. Компанията представи няколко модела от началото на годината. Изминалата 2021 г. беше ключова за компютърния бизнес на Apple, като технологичният гигант трансформира цялото си портфолио със собствени чипсети, базирани на архитектурата ARM. Проблеми с доставките и очакване на нови модели в някои популярни класове са най-вероятните причини, компанията да отчете такъв спад. Отделно, имаме и високата база поставена през 2021 г.