Мобилните игри доминират приходите при приложенията за смартфони и таблети, както и в гейм индустрията като цяло. Тенденцията обаче може да се обърне, като вече имаме първите признаци за това. В последните данни за второто тримесечие на 2022 г. постъпленията на мобилните игри за първи път са по-малко спрямо тези от традиционните приложения. Поне за App Store за iOS, защото при Google Play за Android, гейм заглавията все още привличат основната част от пазара.
Данните са за на изследователската фирма Sensor Tower. Обяснението за промяната на посоката е проста – успехът на абонаментния метод за монетизация в App Store. Спецификите на екосистемата на Apple прави този модел лесен за имплементиране и доходоносен модел.
Обръщането на тенденцията при Google Play ще бъде по-трудна задача, заради естеството на бизнес модела на приложенията там. Както и на натрупаната инерция на игрите под Android спрямо приходите и доходността. Това не означава, че подобен сценарий не е възможен, но ако се случи – ще отнеме доста време.
Повратната точка
Юни месец е първият в който приходите от игри е 3.3 млрд. долара срещу 3.4 млрд. долара за обикновените приложения в App Store. Данните са само за САЩ, но доста от тенденциите в монетизационния модел обикновено се пренасят с времето на глобално ниво. Тук определено говорим за тенденция, защото приходите от приложения стабилно се увеличават и настигат тези от мобилни игри през последните седем години.
През май тази година е постигнат първия паритет в щатския App Store, а през юни е премината и повратната точка и затвърждава повечето постъпления за цялото второ тримесечие. Това показват данните на доклада на Sensor Tower. Тази промяна е изключително показателна в успешните стремежи на Apple да измести бизнес модела на разработчиците от платени приложения към такива с включен абонамент.
Обръщането на тенденцията в App Store през второто тримесечие потвърждава резултатите. Но данните показват и друго – приходите от абонаментни услуги не се усвояват само от най-големите разработчици. Това го правят и доста по-малки. През периода 400 приложения генерират постъпления от над 1 млн. долара всеки в САЩ. Още 61 програми са тези, които имат поне 10 млн. долара през второто тримесечие. Каймакът на онлайн магазина се държи от няколко приложения с поне 50 млн. долара приходи. Сред тях са YouTube, HBO Max, TikTok, Tinder, Disney+, Hulu и Bumble.
Платото на игрите
Потребителските разходи за нормалните приложения движат ръста на App Store в САЩ през последните 18 месеца. Това също показват данните на Sensor Tower. Стабилният растеж при обикновените програми, компенсира застоя при мобилните игри.
През 2020 г. заради пандемията, гейминг индустрията отчете рязък скок в постъпленията, защото хората прекарват повече време вкъщи и търсят източници на развлечение. Мобилните игри са сред един от печелившите в тази тенденция. Оттогава насам не се забелязва спад в потреблението и съответно в харченето на потребителите. Но също така няма и голяма положителна промяна. Застоят е констатиран през 2021 г. и продължава през настоящата година.
Абонаментните услуги позволяват на разработчиците на приложения да получават гарантиран доход всеки месец. Той се прилага най-добре към стрийминг услугите, като неслучайно именно подобни платформи са водещите по приходи. Както и позволява на различни компании да предлагат „премиум“ възможности на своите приложения. Мобилните игри също ги прилагат, но те не са единствения източник на доходи при тях.
Различната ситуация при Google Play
Докато App Store уверено върви към извличане на повече пари от приложения вместо игри, при Google Play ситуацията все още е в полза на гейм компаниите. В САЩ, потребителите са дали 2.3 млрд. долара за мобилни игри и 1 млрд. долара за традиционните програми. Причината е в различни подход на бизнес моделите, които двете платформи преследват.
Google разчита повече на интеграцията на реклами в приложенията и игрите. Благодарение на тях двата типа програми може да се предлагат свободно за сваляне. Мобилните игри за Android все пак разчитат на виртуални покупки, включително и абонаменти. С което те развиват максимално потенциала си. Докато при приложенията това е по-трудна задача – или поне на пръв поглед.
Интеграцията на реклами и приходите от тях в App Store е доста по-трудна, като Apple правеше умишлено това. Разработчиците предоставяха две версии на приложенията – безплатно с орязани функции и платено, но с всички възможности. Налагането на абонаментен модел при тях става доста по-лесно – просто чрез такъв се отключват премиум опциите за определен период от време.
Разработчиците за Google Play ще трябва да правят нови такива възможности или в някои случаи да прекроят функционалностите си, за да могат да паснат на този модел. При мобилните игри това вече се случи, но ще отнеме време за пренасянето на този подход при приложенията. Затова няма да е изненада, ако ситуацията се обърне и при Android, но след време.