Всеки PC геймър скърца със зъби при кросплатформените битки, които станаха възможни през последните няколко години. Пример е Modern Warfare от 2018 г., която е едно от първите заглавия, които интегрираха максимално пълноценно тази функционалност. По-наблюдателните геймъри веднага ще забележат разликата между тези, които играят на PC и тези с контролер. Автоматичното прицелване в света на компютрите се смята за мамене, но не и при конзолите.
Гейм контролерите имат два съществени недостатъка – не могат да дават максимално прецизно посочване и не разполагат с достатъчно бутони спрямо комбинацията между мишка и клавиатура. Конзолата на Valve Steam Deck може би решава този проблем, макар и да не сме сигурни дали напълно. Тя все пак е създадена за игри и каталог, който е предназначен изцяло за PC заглавия. Съответно не всички продукти в Steam са оптимизирани за традиционната комбинация за управление с клавиатура и мишка.
Затова, инженерите на Valve трябва да доближат контролерите на Steam Deck-а максимално до тези за PC. Като в същия момент запазят конзолния формат. Резултатът може да се окаже доста важен, ако основните производители на този пазар възприемат идеята.
Повече възможности
Голямата революция идва под формата на два тъчпада под самите джойстици за управление от двете страни на екрана. Те позволяват да се извършват бързи и прецизни движения, посочвания или комбинации от жестове. Реално, тъчпадовете, заедно с джойстиците замествата мишката и потенциално някои от бутоните на клавиатурата. Прецизно прицелване или посочване вече е възможно чрез тях.
Към тях добавяме някои екстри, които са част от последните модели гейм контролери. Като например, „двата спусъка“ в горната задна част. Те са част например от последните Xbox контролери. Самият Steam Deck разполага с доста бутони – традиционните 4 (A, B, X и Y), два задни над спусъците, два за опции и меню и още 4 програмируеми на гърба при „ръкохватките“. Това голямо количество е в полза на геймърите и на игрите, които имат по-сложни контролери.
Друго ключово предимство на Steam Deck-а е възможността за по-голяма персонализация на всички тези бутони и на тъчпада спрямо настройките на управление на играта. Големият проблем тук е, че това зависи и до голяма степен от самото заглавие. Някои продукти са оптимизирани са традиционните контролери и съответно не позволяват използването на допълнителните възможности на Steam Deck-а.
Потенциал и съпротива
Решението на инженерите на Valve не е напълно революционно от техническа гледна точка. Самите те изпробваха интеграцията на тъчпад в своя Steam гейм контролер. Разликата обаче е съществена, защото при по-ранното устройство, той замества джойстиците, докато при Steam Deck-а ги допълва. Крайното решение обаче изглежда повече от практично и решава поне частично основния проблем при контролерите. Ще видим дали основните производители на конзоли като Sony, Microsoft и Nintendo ще последват идеите на Valve.
От друга страна има известна съпротива от някои геймъри за новите контролери. Част от играчите смятат, че повечето и по-удобните бутони и тъчпадове ще дадат несправедливо предимство спрямо тези, които ползват традиционните конзолни периферии. Със същият аргумент, повечето от тези скептици се противопоставяха на кросплатформеността. Именно заради превъзходството на PC управлението. Сега обаче не се оплакват, като използват прицелни асистенти.
Затова най-вероятно тази съпротива ще бъде преодоляна и въпросът е дали, големите производители ще забележат идеите заложени в Steam Deck при управлението на игрите.