Цяло поколение вече израсна без потенциално да се е докосвало до обикновените мобилни телефони. Може да звучи странно, но търсенето за тях се увеличава. Част от новите клиенти са именно младото поколение, което се чувства уморено от непрекъснатата свързаност. Познати още като „слушалки“ на жаргонния български език или като „прости телефони“ на английски (dumbphones) те предизвикват присмех от всеки модерно мислещ човек.
Любопитна тенденция се забелязва от последните няколко години. Броят на продажбите на тези устройства е нараснал 2.5 пъти в периода 2019 до 2021 г. През изминалата година са реализирани малко над 1 млрд. обикновени телефони. Предвид факта, че пазарът за смартфони спада под 1.4 млрд. бройки през същия период си задаваме въпроса дали няма да се обърне тенденцията. И дали „слушалките“ няма да си върнат лидерството, като основно устройство в джоба ни. Предвид факта, че HMD Global почти напълно преориентира бизнеса на бранда Nokia към обикновените телефони и най-евтиния клас смартфони ни дава допълнителен повод за размисъл.
Отговорът на тези въпроси е почти сигурно отрицателен. Като може да се подкрепи с доста аргументи. От друга страна показва една интересна тенденция и може да се използва от производителите на смартфони малко да „се стегнат“, защото иновационната и пазарната стагнация са повече от видими при тях.
„Слушалки“ с потенциал
Възходът на обикновените телефони започва някъде през 2019 г. Или поне тогава е забелязана тенденцията. Изследователската компания Counterpoint Research прогнозира тогава, че през 2021 г. продажбите ще скочат от около 400 млн. бройки до 1 млрд. През 2020 г. са формирани приходи от този пазар в рамките на 3.920 млрд. долара. Това е при доставки от малко под 800 млн. бройки.
Тази възходяща тенденция беше отразена от медиите едва през настоящата година с материал на британския BBC. Тяхното обяснение е, че някои млади потребители са решили да се „изключат“ от непрекъсната интернет свързаност. Процес, който е известен и като „дигитален детокс“. Отделно имаме допълнителни аргументи като носталгия, възрастни хора, които просто не искат смартфони и др.
Анализът на Counterpoint Research от 2019 г. обаче е малко по-различен и прагматичен. Според изследователската фирма, развиващите се държави са основния двигател на продажбите, както и всички потребители, които не могат да си позволят смартфон, който струва над 100 долара (за едни от най-евтините модели). Обяснението за ръста през последните две години е тривиално – появяват се все повече модели обикновени телефони, които поддържат 4G мобилни мрежи.
Реално, „слушалките“ от последните години не са като тези, които познаваме някои от нас от преди две десетилетия. Те разполагат с достъп до интернет, вграден браузър и някои основни приложения и функционалности. Просто нямат операционна система и съответно не можете да инсталирате допълнителен софтуер отвъд този, с който е дошъл телефона.
Предимствата
Ако трябва да обобщим обикновените телефони са с 4G свързаност, базови интернет и функционални приложения. Те наследяват и редица от предимствата на своите предшественици. Сменяема батерия, която от своя страна издържа не часове, а почти седмица без зареждане. Леки, компактни и удобни, те са изградени първостепенно за разговори. Това е противовес на смартфоните, които са първо джобен компютър с камера, а между другото стават и за разговори.
Има и един друг елемент, който притежателите на смартфони почти са забравили – разчупените дизайни. Отличен пример са именно HMD Global, които обявиха през юли новите си модели обикновени телефони. Единият от тях разполага с отделение в горната част на задния капак, който служи за място за съхранение и зареждане на безжични слушалки. Достъпът е лесен, като просто се приплъзва капака.
Най-интересното от смартфоните беше със сгъваемите модели, които тепърва се изчистват като инженерни решения. Излизането на LG от пазара показа, че той не толерира различните дизайни. Южнокорейската компания беше една от малкото, която интегрираше смели дизайнерски решения и ги предлагаше на масовия потребител.
Последното предимство на обикновените телефони е ефектът на носталгия, който предизвикват в по-възрастните потребители. Това е една от причините, моделите на Nokia в повечето случаи да са обновени и осъвременени версии на популярните им устройства от вече не толкова близкото минало.
Краткосрочен ефект
Стигаме до причините или по-скоро аргументите, защо това възраждане ще е временно. Първата е изцяло финансова – маржовете при производство и продажба на обикновени телефони са нищожни в сравнение със смартфоните. Да, пазарът генерира близо 4 млрд. долара през 2020 г., но при около 750 млн. продадени бройки, което прави средно по под 6 долара за брой. Цените обикновено варират между 25 и 75 долара, но все пак маржовете са безумно ниски.
Втората голяма причина е в дигитализацията. Смартфонът става интегрална част не само от нашето ежедневие, но и от обществото в което живеем. Европейският съюз предвижда единната електронна идентичност да бъде вградена в мобилно приложение за подобно устройство. Това ще е основният начин за взаимодействие с официални документи, платежни системи и др. Редица услуги онлайн вече са достъпни почти изцяло за смартфони. Някои ресторанти в развитите държави предлагат своите менюта изцяло през приложения. Отделно, обикновените телефони не разполагат с добри камери, ако изобщо имат такива, което е ключово за повечето потребители.
Развиващите се държави също вървят към дигитализация, макар и доста по-бавно. Това означава, че рано или късно търсенето на обикновени телефони ще загуби потенциално най-големите си клиенти. Темповете ще са бавни, като анализ на MarketPortsWorld показва, че през 2027 г. приходите от пазара ще се свият до 3.6 млрд. долара. Което означава, че тенденцията за възход няма да се задържи.
Бъдещето е при смартфоните – факт, но обикновените телефони ще останат още дълги години сред нас. Като ще бъде добре да дадат няколко позабравени урока на производителите на умни телефони, относно разнообразни дизайни и нови идеи.