Ако България разчита на 5G за покритие на отдалечените и слабонаселени райони, то при по-големите държави, проблемът е значително по-мащабен. Как да се покрият безлюдни пустини, стотици хиляди квадратни километри планини и безкрайни прерии? Това е ключов въпрос дори за икономически гиганти, като САЩ. Различни концепции бяха развивани особено от технологичните гиганти – стратосферни балони от Google и дронове от Facebook.
Решението накрая ще се окаже добрия, стар сателит. Спътниковата връзка обаче е доста скъпа, заради големите спътници на геостационарна орбита и ограничения капацитет. Техните нови микросъбратя обаче променят бизнес модела. Въпреки, че крайната услуга на Starlink струва по 100 долара на месец и още около 1 000 долара за оборудване, тя може да се окаже отговорът на телекомите за предоставяне на връзка на такива по-безлюдни и отдалечени места.
Първият договор в тази посока вече е сключен с третия по големина американски оператор – T-Mobile. Телекомът ще предлага мобилна връзка в най-непристъпните региони, в които такава в момента дори не съществува. От своя страна Starlink ще изпрати нови микросателити, които ще са съвместими с част от националните честоти на оператора. Месец по-рано, Telefonica обяви партньорство със Sateliot, които ще развиват група от наносателити в ниска орбита. Ако тези пилотни проекти дадат добри резултати, най-вероятно ще станем свидетели на много подобни споразумения в телеком индустрията.
Бракът с T-Mobile
Партньорството между T-Mobile и SpaceX цели да се използват Starlink за предоставяне мобилна свързаност на места в САЩ, в които нито един телеком няма покритие. Според оператора става дума за близо половин милион кв. мили, както и доста от териториалните води на щатите в двата най-големи океана. Инициативата се казва Coverage Above and Beyond. Чрез нея T-Mobile ще осигури пълно покритие на континентален САЩ, части от Аляска, Хавайските острови и Пуерто Рико.
Стартът ѝ ще бъде до края на годината, но известно време ще бъде в тестов период. Последният най-вероятно ще бъде безплатен, а после операторът планира да го интегрира към съществуващите абонаментни планове. Отделно от телекомът коментират, че повечето налични смартфони в мрежата ѝ ще могат да се възползват от услугата, което премахва необходимостта от отделен приемник.
Технически, сателитите на Starlink ще осигуряват мобилна връзка в определени зони с общ капацитет между 2 и 4 Mbps. Те са специално подбрани, отдалечени и без изградена наземна мрежа. Предвид факта, че това са изключително слабо населени региони, абонатите, които ги ползват тези услуги ще са сравнително малко. Скоростта не е съпоставима с 5G и дори с 4G, но е достатъчна за базова комуникация – разговори и текстови съобщения, работа с по-леки приложения, чатове и др. Според Мъск, ако няма хора, ще можете да постигнете и гледане на видео.
Технологичният милиардер допълни, че новата мобилна услуга на T-Mobile ще гарантира свързаността и интернет функциите на електромобилите Tesla. Това е интересно, поради факта, че в гъстонаселените региони, компанията на Мъск разчита на партньорство с друг телеком – AT&T. Чрез нейната мрежа се осигурява онлайн работата на различни софтуерни елементи, като визуализации на картите и трафика, навигация и стрийминг.
Друг елемент е факта, че от следващата година Starlink ще използва радиочестотите на T-Mobile. Това ще се случи догодина, когато бъдат пуснати второто поколение микросателити на компанията, а по думите на Илон Мъск те са „с много по-големи антени“. Ползването на честотите има и друг проблем, защото T-Mobile има само национален лиценз за тях – тоест услугата ще може да се предоставя само на територията на САЩ. Ако Starlink искат да предлагат в други региони, те трябва да сключат подобно споразумение с телекоми, които имат разрешение за тези ленти.
Предимствата
Споразумението между SpaceX и T-Mobile не е единственото обявено такова, но най-вероятно ще е първото, което ще бъде пуснато на пазара в по-голям мащаб. Telefonica например има партньорство със Sateliot, но втората компания тепърва ще изгражда своето „съзвездие“ от наносателити в ниска орбита. Миналата година беше изстрелян първият такъв. Плодовете на това сътрудничество няма да бъдат тествани поне още няколко години.
Именно затова SpaceX и T-Mobile ще имат възможността да покажат дали този подход за покриване на непристъпните и отдалечени региони е икономически и технически изгоден. Което ще даде и голямо предимство на Starlink в привличането на други телекоми за клиенти. Привличането на корпоративния сектор в ползване на услугата е потенциална формула за успех на компанията. Цените за крайните клиенти са доста високи, но за бизнеса – са евтини.
Предимствата са ясни – нано и микросателитите са по-евтини, по-лесни за разработване и изстрелване. Те летят на ниска орбита и съответно могат да предоставят по-добър сигнал от спътниците на геостационарна. Това създава отлична комбинация между качество на услугата и крайна цена. Особено спрямо някои по-налудничави идеи, каквито имаха някои други технологични гиганти.
„Лудите“ конкуренти
Google и Facebook сложиха край на своите амбиции да предоставят интернет връзка в най-отдалечените места на планетата. Първият гигант разчиташе на стратосферни балони в проекта Loon. Той беше оценен като потенциален през 2018 г., след повече от пет години тестване и отделено в ново дружество. Но през януари 2021 г. Google слага край на тази инициатива. Facebook се опита да разработи големи стратосферни дронове, но през 2018 г. прекрати проекта.
Двата подхода се оказаха не толкова практични, колкото микро и нано сателитите. Напредъкът на Starlink се смята и за основната причина, Google да „убие“ Project Loon. Войната в Украйна потвърди, че решението на SpaceX може да бъде доста практично и ефективно. Сега предстои и първото партньорство с голям телеком.