НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Премиум смартфоните движат все по-силно пазара, но и поскъпват

Не е тайна, че премиум смартфоните са основния двигател на печалбите на смартфон производителите. Това е причината рано или късно компаниите да се опитат да навлязат в най-високия ценови сегмент устройства. Докато тези в средния и достъпния клас повече позволяват за достигане на мащаб и продадени бройки. Пандемията, инфлационните процеси и други фактори от последната година започват да променят картината на пазара.

Донякъде без изненада, смартфоните във високия клас от достъпен флагман нагоре (800 лева плюс) продължават да поскъпват. През второто тримесечие ръстът на средната им цена достига 8% и до рекордната стойност от 780 долара. Тенденцията се движи най-вече от поскъпването на най-премиум флагманите, които са с по-високи етикети в магазините и донякъде от сгъваемите смартфони. Последните също се отчитат от данните на изследователската фирма Counterpoint Research.

Повишението на цените е процес, който наблюдаваме от известно време с различен интензитет. Ако недостига на чипове и инфлацията бяха очевидните причини, то според анализаторите от Counterpoint Research посочват съвсем изненадващи такива.

По-силно търсене?

premium-smartphones-2-counterpoint-q2-2022

Според консултантската фирма, поскъпването се дължи на по-силното търсене през второто тримесечие особено сред моделите на цени от и над 1 000 долара (1 800-1 900 лева). Counterpoint Research отчита ръст от 94% в този подсегмент. По класификацията на TechTrends това са премиум флагманите, но анализаторите включват тук и сгъваемите модели на Samsung, Motorola, Huawei и др.

Този сегмент формира една четвърт от приходите на производителите във високия клас (над 800 лева) и една пета от всичките постъпления от смартфони през второто тримесечие на 2022 г. Това им придава значителна тежест на целия пазар и тяхното поскъпване води и до увеличение на средната цена за всички.

Според анализаторите от Counterpoint Research причините са ъпгрейдването към 5G на потребителите на по-скъпи устройства. Това се дължи на факта, че потребителите на флагманските модели са по-малко засегнати от рестрикциите по време на пандемията. В същия момент, заради ограничените пътувания, те спестяват повече пари и могат да си позволят дори по-скъпи устройства.

Това важи с пълна сила за потребителите на Apple, които от своя страна заемат значителен дял сред пазара на премиум смартфони. От изследователската компания отбелязват, че продажбите на iPhone се увеличават със 114% на годишна база през този период. Те вече обхващат над 78% от продажбите на премиум флагманите.

С което, последните движат пазара, независимо от инфлационните процеси и заниженото търсене в по-ниските сегменти. Това обаче потопява представянето на достъпните флагмани и флагманите като цяло (между 800 и 1 600 лева). Затова, като приходи високия клас устройства бележи ръст, но като продадени бройки се отчита спад от 8% на годишна база. Все пак е съпоставимо с 9% понижение при целия смартфон пазар за второто тримесечие. Може да се каже, че потребителите на достъпни и традиционни флагмани изпадат в двете крайности. Едните се ориентират към премиум моделите, а се въздържат от покупка.

Доминацията на Apple

premium-smartphones-1-counterpoint-q2-2022

При производителите във високия клас продължава да доминира Apple. Нейните смартфони iPhone формират 57% от продажбите през второто тримесечие, като компанията увеличава дела си от 56% спрямо същия период на 2021 г. Samsung е трети с далеч по-малкия дял от 19%. Един от претендентите, както по качество, така и по количества Huawei продължава да свива своите продажби до едва 3%. Това е двойно понижение на годишна база, което е нормално предвид все още действащите икономически санкции и невъзможността да пуска 5G смартфони.

Залезът на Huawei е отбелязан от изгряването на редица други китайски производители. С по 4% излизат три компании – Xiaomi, Vivo и Oppo, които все повече налагат свои модели във флагманския и премиум класове. Както и започват да ги продават все по-агресивно по света, а не само на местния китайски пазар. Засега, последният все още е голям фактор при тях, но ще видим дали няма да има промени.

Графата „Други“ на Counterpoint Research удвоява своя дял, което се дължи на възхода на Honor. Компанията беше отделена от Huawei като самостоятелна през миналата година и вече започна да изгражда своите доставки. През второто тримесечие тя започна да предлага по-масово своята флагманска серия Honor Magic 4 Pro, както на местния китайски, така и на международния пазар. С което няма да е изненада, ако скоро сред водещите производители на висок клас смартфони, няма да видим още един производител от тази страна.

Свързани статии

Back to top button