Всяка стъпка на преминаване към напълно неограничени мобилни планове сякаш винаги е „предпоследна“ в България. Дори през зимата на 2021 г., когато „Виваком“ обяви своите Unlimited тарифи, те обхванаха само най-високия ценови сегмент. Впоследствие пазарът наложи няколко условия с дребен шрифт, които отново поставиха скептицизма на потребителите за действията на телекомите. Този път „Виваком“ май наистина каза „Край!“ и направи решителната крачка към промяна на бизнес модела на мобилните тарифи в България.
Телекомът напълно обнови цялото си портфолио за мобилни услуги. Първо, вече всички абонаменти минават под бранда Unlimited и предлагат неограничено мобилно потребление – разговори, SMS и интернет. Второ, вече всички планове ще имат достъп до 5G мрежата на телекома. Третото и най-важното – разликата в цените съответства най-вече на различните максимални скорости, които предлагат, както и на някои допълнителни услуги.
Казано с други думи – бизнес моделът на мобилните планове е трансформиран напълно и наподобява този на фиксираните абонаменти. Стъпка, която се очертаваше като логична предвид еволюцията на телеком индустрията, но която много малко оператори по света се наеха да предприемат. Сега, „Виваком“ поема по този път и ще покаже дали той е успешен, както и дали ще имаме нова ценова война между трите оператора. Както и дали това е наистина края на досадното следене на мобилното потребление на клиентите.
Край на ограниченията в потреблението
За последното, „Виваком“ са категорични, че слагат „точката“. От 13 септември, операторът ще предлага само и единствено пет мобилни плана под името Unlimited. Всички те ще предоставят на клиентите неограничени минути за разговори, SMS-и, както и мобилен интернет. При това с достъп до 5G мрежата на компанията. С което, цялото мобилно потребление вече не е фактор при ценообразуването.
Новите Unlimited абонаменти се различават един от друг по два начина – достижимата максимална скорост на интернет връзка и допълнителните дигитални и телеком услуги. Първото, реално приравнява мобилните планове с тези за фиксираните мрежи, там от десетилетия цената се образува от скоростта, а не от потреблението. Второто е тенденция от няколко години и в двата сегмента. В случая единственото по-различно спрямо домашните ТВ и интернет е, че част от новите Unlimited планове имат допълнителни минути в роуминг за по-желаните близки дестинации.
Самите планове
Новите тарифи можем условно да разделим в две категории. Едната включва плановете, които предлагат сравнително ниски скорости, а другата – такива съпоставими с широколентов интернет по фиксирани мрежи.
В първата е Unlimited 2 – най-евтиния абонамент, който струва 18.99 лева на месец, ако имате фиксирана услуга от „Виваком“ и 21.99 лева ако нямате такава. При този план скоростите на мобилна връзка са 2Mbps и покриват най-основните нужди за свързаност. При нея можете да ползвате чат и други по-леки приложения, които не включват игри, много снимки, видео и тежък обмен на данни. Допълнителните услуги се ограничават до 15GB включено място в облачната платформа pCloud и 11.5GB трафик в ЕС в роуминг.
Категорията е допълнена от Unlimited 10, която предлага 10Mbps максимална скорост. Тя има повече включени допълнителни услуги, като достъп до стрийминг платформата Tidal, мобилната версия на ТВ платформата EON. Към последната, потребителите ще имат достъп до платения канал Diema Xtra за три месеца. Цената на Unlimited 10 е 24.99 лева на месец за фиксирани абонати на компанията и 29.99 лева самостоятелно.
„Виваком“ скача след това директно на бързите широколентови скорости от по и над 100Mbps. Толкова предлага Unlimited 100, а Unlimited 300 – съответно 300Mbps. Те са и основните планове на телекома, а в същия момент поне на хартия предлагат скорости, които са сред най-масовите абонаменти за фиксиран интернет в страната. Дигиталните услуги са сходни с тези на Unlimited 10 – достъп до Tidal и EON, като при последния гратисния период за Diema Xtra е увеличен на 6 месеца. Unlimited 100 и Unlimited 300 добавят още роуминг трафик от 1 000MB и 3 000MB за Турция, Сърбия и Северна Македония. Цените на плановете са 31.99 лева на месец с фиксирана и 37.99 лева на месец без за Unlimited 100 и 38.99 лева и 46.99 лева на месец за Unlimited 300 съответно.
Последният план е Unlimited Max, който е ориентиран към извличане на максимума от 5G мрежата сега и в бъдеще. Добавените услуги остават същите, като безплатния период за Diema Xtra е повишен до 12 месеца. Увеличен е трафикът в ЕС и в Сърбия, Турция и Северна Македония. Това е най-скъпата тарифа на телекома и струва 50.99 лева и 59.99 лева на месец с и без включена фиксирана услуга. Всички оферти са за двугодишни договори, като „Виваком“ тихо премахват едногодишната опция.
Уловките и последствията
При представянето на новото портфолио Unlimited, главният изпълнителен директор на „Виваком“ Николай Андреев заяви, че компанията слага край на „неясните договори и условия“. Което е така, поне за момента, всички неща в новите планове на оператора са заявени максимално ясно. Уловките са по отношение на гарантиране на тези скорости, защото извън големите градове, постигането на тези на по-скъпите планове ще бъде доста трудно. И както е записано в общите условия на плановете – „Виваком“ не носи отговорност за тях, а споровете се разрешават чрез мониторингови механизми одобрени от регулатора.
Причините са технически – 5G има само в населените места, заради наличния честотен спектър. Лентите в 700MHz и 800MHz, които са необходими за постигане на пълно национално покритие все още не са напълно освободени от Министерството на отбраната. Въпреки, че се полагат усилия в тази посока.
Друг момент в новите планове е голямата „дупка“ между Unlimited 10 и Unlimited 100. За повечето потребители скорости между 50Mbps и 70Mbps биха били достатъчно в момента. В същия момент, ценовата разлика между двата плана е само 7 лева. Ако смятаме доста грубо при Unlimited 10 за 1Mbps скорост се падат по 2.4 лева, а при Unlimited 100 – 32 стотинки. Идеята тук е, да се накарат клиентите да изберат по-скъпия абонамент. Подобна стратегия имаше и при миналогодишните тарифи на трите оператора.
Като говорим за конкуренцията – интересна ще е реакцията на двата други телекома. Дали „А1 България“ и „Йетел“ ще променят бизнес модела си на ценообразуване на абонатите или ще изберат друга стратегия? Отговорът на този въпрос ще покаже и дали „Виваком“ ще наложи нова тенденция на телеком пазара при мобилните услуги, както и дали ще поднови ценовата война между операторите.