България и световните тенденции при продажбите на iPhone
От 16 септември започнаха продажбите на iPhone 14 в България, като и трите оператора вече предлагат под една или друга форма опция за закупуването на устройството. За първи път портфолиото на Apple навлиза в страната ни толкова бързо след официалната премиера. Причината е, че вече сме включени в Tier 1 държави в списъка на технологичния гигант. Което ни дава привилегията на местните търговци да разполагат с налични бройки за продажба. Трите телекома веднага обявиха наличности на повечето модели на iPhone 14, като единствено Plus версията все още е с предварителна заявка.
Покрай старта на продажбите, „А1 България“ споделиха някои интересни тенденции, макар и без точни обеми. Те съвпадат значително със световната посока на развитие на Apple от последната година и повече. Наблюденията са един от редки случаи, в които имаме частична представа за развитието на пазара на iPhone в България.
Най-продаваните модели
Основната статистика е за най-продаваните модели от миналогодишната серия iPhone 13. „А1 България“ предостави само процентна разбивка, без обеми, но и тя е достатъчна да се направят някои изводи и сравнения. Най-продавания смартфон на Apple от октомври 2021 г. до септември тази година в мрежата на оператора е базовата версия iPhone 13 с 40%. Следва iPhone 13 Pro, който е с 31% и така двата модела съставляват 71% от продажбите на „А1 България“ на смартфоните на Apple.
Най-скъпата версия от миналата година iPhone 13 Pro Max има 18%. При него тенденциите са интересни, защото обикновено той формира значителна част от продажбите през първите няколко месеца след дебюта на устройството. Александър Колев, директор „Продуктово портфолио и аксесоари“ в „А1 България“ коментира, че това се дължи на т.нар. „early adopters“ или най-големите технологични ентусиасти. Но по-скоро става дума за най-запалените и платежоспособни фенове на Apple продуктите.
Достъпният, за стандартите на корпорацията от Купертино, iPhone 13 Mini формира едва 11% от продажбите през периода. Александър Колев от „А1 България“ коментира, че това е тенденция на глобално ниво за Apple, което е и потенциалната причина, компанията да се откаже от подобен модел при iPhone 14. Той допълни, че като цяло всички резултати отчетени от български телеком следват световните тенденции.
Това може да проследим донякъде с най-продаваните модели смартфони за 2021 г. и въпреки да нямаме данните за настоящата година още, част от тенденциите обикновено се запазват. Apple е лидер, като най-реализираният ѝ телефон е базовата версия, в случая с миналата година това е iPhone 12. Следва Pro Max модела и после идват най-новите смартфони, които обаче имат само 3 месеца в продажби. Достъпните модели (SE за 2020 г. например) на Apple обикновено заемат задни места в тази класация.
5G ръст
Друга тенденция, която „А1 България“ демонстрира, макар отново без точни данни, са обемите продажби. Ако през 2019 г. и 2020 г. реализираните бройки iPhone са били сравнително стабилни и сходни, то през 2021 г. имаме известен ръст. В същия момент, телекомът очаква продажбите на iPhone за настоящата година да се увеличат с около 20%.
Това не е единствено особеност на българския пазар. В глобален мащаб, Apple отчита стабилен ръст на доставките на iPhone от 2021 г. насам. Причината е тривиална – „ябълковата компания“ въведе 5G съвместимост от iPhone 12. Това изстреля продажбите ѝ през миналата година, които бяха допълнително засилени със следващата версия – iPhone 13. Потребителите на Apple преминават масово към 5G, което също е традиционно поведение при смяна на мобилното поколение. Просто при феновете на компанията от Купертино това става по-рязко, докато при останалите производители – по-плавно и разтеглено във времето.