Алгоритмите за препоръчване са основния инструмент на онлайн платформите и социалните мрежи за привличане и по-важното – задържане на потребителите. Именно те са в основата на успеха на TikTok през последните няколко години. Преди това, те бяха и в един от факторите за установяването на Netflix като лидер в стрийминг сектора. YouTube не прави изключение.
Платформата на Google също набляга на този компонент. Може би даже повече от необходимото. Показателни са промените от последния редизайн. При него YouTube измени значително и някои от алгоритмите си за препоръчано съдържание. Сега, те показват доста повече клипове, които са от канали, които не са последвани от абонатите. Те са подбрани на база видеа със сходна тематика и тези, които са гледани от потребителите преди това.
Проблемът е, че дори да искате подобни клипове да не ви се показват, YouTube продължава да ги препоръчва. С времето дори може да увеличи тяхното показване. Това не са наши наблюдения, а на неправителствената организация Mozilla, която стои зад браузъра Firefox. Тя прави задълбочено изследване, което включва над 22 хил. абоната, изследвани са над 567 млн. клипа и са интервюирани задълбочено над 2 700 от потребителите.
Изборът е илюзия
Базовото възприятие за работата на YouTube е горе-долу следната – алгоритъмът на компанията подбира да показва съдържание, което е сходно с интересите и предходните клипове, гледани от абоната. Последният може да дава обратна връзка за това какво харесва и какво не, чрез различни инструменти. В случая това може да са харесванията и не харесванията съответно, маркирането им като „безинтересни“ или дори като „спам“. Крайният вариант е директно блокиране на канала.
Реалността се оказва съвсем различна. YouTube тотално игнорира обратната връзка на потребителите. Платформата дори може „да се насърчи“ от нея и да показва дори повече сходно съдържание, което абонатите са решили, че не искат да гледат. Алгоритъмът явно използва само информацията от пускането на видеото и на нейна база прави следващите препоръки. Това води до значително количество от нежелани видеа, които непрекъснато се показват на абонатите.
Данните на Mozilla показват, че ако „не харесате“ дадено видео, шансът да се появи до седмица отново в препоръчани е около 40%. Толкова е и ако го премахнете от историята с гледанията. Ако не го препоръчате, шансът пада „леко“ до 35%. При обявяване, че не се интересувате от него, тогава нараства възможността за връщането му на 55%.
Има разлики дали вършите тези действия на заглавната страница или на страничната лента до видеата. Тоест, ако вече сте отворили клипа, то тогава алгоритъмът на препоръчвания игнорира по-силно действията на потребителя. Обратната връзка направена на заглавната страница има малко по-голяма тежест. Но пак, шансовете да се препоръча отхвърленото съдържание варират между 15% и 45%. Докато при лентата те се качват от 30% до 50%.
Опасни прецеденти
Някои от запитаните потребители дори съобщават за притеснителни ситуации. Например, маркират дадено видео за „спам“ или „подвеждаща информация“ и на следващия ден отново се появява във фийда с препоръчани. Според Mozilla това обезсърчава някои абонати, които имат чувството, че нямат никакъв контрол върху алгоритмите. Други са с по-позитивен опит – нежеланото съдържание се скрива, а това от каналите, които следят се увеличава.
Интересна е ситуацията, когато „отблъснато“ видео от потребителя се завръща в препоръчани и отново бива маркирано като такова. Седмица след това, алгоритъмът на YouTube започва масово да показва подобни клипове. Причината е, че абонатът просто го е отворил. Което води до положение, в което потребителите започват да се самоограничават какви видеа да отварят. Дори и да искат да ги гледат. Защото се опасяват, че след това YouTube масово ще започне да им препоръчва подобни. Това важи с пълна сила за чувствителни теми, като политика, здравеопазване, конспирации и др.
„Вече избягвам да пускам видео, което иначе бих гледал, защото се опасявам, че то ще доведе до препоръки с радикални виждания“, коментира един от потребителите, участвали в изследването на Mozilla.
Други, не само се ограничават да пускат дадени клипове, но дори се опитват да избягват посочването им във фийда. Надеждата им е, че така ще накарат алгоритъма на YouTube да ги смени с времето. Всичко това показва, че платформата има проблеми с препоръчаните си видеа. Както и, че ако един технологичен гигант иска да ви покаже дадено съдържание – вие нямате никакъв глас в това дали желаете да го видите или не.